۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۲۸۹ ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

در هفته های اخیر جنگ تجاری بین کشورهای اروپایی و آمریکا به بالاترین حد خود رسیده است. مقامات اروپایی تهدید کرده اند در صورتی که آمریکا تعرفه واردات خودرو و قطعات آن را افزایش دهد، آن ها نیز به طور متقابل عمل خواهند کرد و این مسئله ۳۰۰ میلیارد دلار از صادرات آمریکا را با خطر مواجه خواهد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مدتی قبل اتحادیه اروپا را به افزایش ۲۵ درصدی تعرفه واردات خودرو تهدید کرد. ترامپ معتقد است خودروسازان آمریکایی مسیری دشوار برای صادرات به اروپا پیش رو دارند درحالیکه خودروسازان اروپایی با پرداخت کمترین تعرفه واردات به بازارهای آمریکا وارد می شوند.

حمایت از توسعه فناوری و اشتغال داخلی دلایل آمریکا در افزایش تعرفه واردات

دولت آمریکا معتقد است افزایش بی رویه واردات خودرو و قطعات آن از اروپا و دیگر کشورهای جهان، مغایر با امنیت ملی این کشور است؛ چراکه به «توسعه فناوری های روز صنعت خودرو در آمریکا» و «اشتغال نیروی کار ماهر» در این کشور صدمه وارد کرده است.

افزایش تعرفه واردات خودرو و قطعات آن از سوی دولت آمریکا صدمه های زیادی به شرکت های خودروسازی مطرح جهانی وارد خواهد آورد؛ چراکه در حال حاضر بازار آمریکا سهم قابل توجهی از صادرات آن ها را به خود اختصاص داده است. با اینحال دولت آمریکا قصد دارد از این بازار بزرگ در راستای توسعه فناوری داخلی و ایجاد اشتغال برای مردم خود استفاده نماید.

وضع تعرفه متقابل بر ۳۰۰ میلیارد دلار محصول وارداتی از آمریکا

اما مقامات اروپایی در روزهای اخیر ضمن انتقاد از رویکرد آمریکا در دامن زدن به جنگ تجاری، تهدید کردند که در صورت وضع تعرفه واردات بر خودرو از سوی دولت آمریکا، این اتحادیه نیز در اقدامی متقابل ۳۰۰ میلیارد دلار محصول آمریکا را افزایش خواهد داد.

در حال حاضر آمریکا حدود ۳۳۰ میلیارد دلار خودرو و قطعات آن را وارد می کند که بخش زیادی از آن از کشورهای اروپایی وارد می شود. اتحادیه اروپا اعلام کرده است در صورت افزایش تعرفه واردات این محصولات از سوی آمریکا، آن ها و دیگر کشورهای جهان به طور متقابل بر ۳۰۰ میلیارد دلار محصول وارداتی از آمریکا تعرفه واردات وضع خواهند کرد.

۳۰۰ میلیارد دلار محصول مد نظر مقامات اروپایی بیش از ۱۹ درصد کل صادرات آمریکا در سال ۲۰۱۷ به تمامی کشورهای جهان را شامل می شود و در نتیجه می تواند اثرگذاری قابل توجهی در تجارت خارجی این کشور داشته باشد.

بر اساس آمارهای دولت آمریکا، این کشور سالانه بیش از ۴۲۰ میلیارد دلار کالا به اروپا صادر می کند و ۲۷۰ میلیارد دلار کالا از این کشور وارد می نماید. با اینحال در صورت در نظر گرفتن بخش خدمات میزان تجارت دوجانبه آمریکا و اروپا سالانه بیش از ۱۱۰۰ میلیارد دلار است که سهم صادرات آمریکا در حدود ۵۰۰ میلیارد دلار می باشد.

تشدید تنش در روابط تجاری اروپا و آمریکا

در طول سال های اخیر کشورهای اروپایی شریکی قابل اتکاء برای آمریکا بوده اند و به طور خاص در زمینه مسائل تجاری با یکدیگر همراستا بوده اند. همگرایی آمریکا و اروپا در حدی بود که دو طرف در سال های پایانی دولت اوباما مذاکرات دستیابی به یک توافق تجاری بزرگ را آغاز کردند.

اما از زمان روی کار آمدن ترامپ، آمریکا سیاست حمایت گرایی را بیش از پیش در دستور کار قرار داده است و در این میان تفاوت چندانی بین شرکای سیاسی و دشمنان سیاسی خود قائل نیست.

ترامپ: اروپا در تجارت با آمریکا به بدی چین عمل می کند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به تازگی در سخنانی گفته است: «اتحادیه اروپا در زمینه تجارت با آمریکا دقیقا به بدی کشوری مانند چین عمل می کند. هردو در زمینه تجارت صدمات زیادی را به تولیدکنندگان آمریکایی وارد کرده اند.»

مقامات اروپایی به آمریکا هشدار داده اند که وضع تعرفه واردات بر خودرو و قطعات آن از سوی دولت آمریکا می تواند به یک جنگ جهانی تجاری منجر شود که اشتغال ۴ میلیون نفر از مردم جهان، در صنعت خودروسازی آمریکا و دیگر کشورهای جهان را به مخاطره خواهد انداخت.

در حال حاضر خودروسازان اروپایی بیش از یک چهارم خودروهایی که سالانه در بازار آمریکا به فروش می رسد را به خود اختصاص داده اند؛ اما در صورت افزایش تعرفه های خودرو و قطعات این میزان با کاهش قابل توجهی همراه خواهد شد.

مقامات شرکت های بزرگ خودروسازی اروپایی نیز هشدار داده اند در صورت عملیاتی شدن افزایش تعرفه واردات خودرو آمریکا، سرمایه گذاری های خود در این کشور را کاهش خواهند داد.

منبع: فایننشال تایمز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.