۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۰۱۳ ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ دسته: مالیات
۰

دکتر پویا ناظران، اقتصاددان برجسته کشور در مورد مهم ترین اقدامات مغفول در دولت های یازدهم و دوازدهم در حوزه اقتصاد که ارتباطی با تحریم ها ندارد، فهرستی را منتشر کرد. طبق این فهرست مهمترین اقدام انجام نشده در وزرات اقتصاد دولت‌های یازدهم و دوازدهم، عدم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر پویا ناظران اقتصاددان و تحلیلگر موسسه مودیز در خصوص مهمترین اقدامات انجام نشده توسط اعضای دولت واکنش نشان داد و اقداماتی که ارتباطی با اعمال تحریم توسط کشورهای ظالم و استکباری ندارد را به صورت فهرست وار منتشر کرد.

بنا بر گفته دکتر پویا ناظران، عدم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه مهمترین اقدام خوب انجام نشده توسط دکتر طیب نیا و دکتر کرباسیان، وزرای اقتصاد دولت های یازدهم و دوازدهم برای بهبود اقتصاد کشور بوده است.

در بخشی از نوشته دکتر ناظران آمده است: حتی اگر به فرض از منظر علوم سیاسی، مسائل حادث شده در روابط بین‌الملل توضیح دهنده همه مشکلات باشد، از منظر علم اقتصاد، می توان به چند سیاست اقتصادی بد اشاره کرد که علیرغم مخاصمت کشورهای دشمن، قابل اجتناب بودند. همچینین سیاست‌های اقتصادی خوبی وجود دارد که علیرغم دشمنی کشورهای متخاصم، می توانست در دستور کار قرار گیرد.

از جمله این موارد در حوزه کاری وزرای اقتصادی دولت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه.
  • عدم مخالفت صریح، قاطع و موثر با رئیس‌جمهور در جلسه‌ای که وی نرخ ۴۲۰۰ تومان را برای دلار برگزید.
  • عدم دستور به سازمان بورس برای راه‌اندازی بازار آتی ارز، مستقل از بانک مرکزی.
  • انکار واقعیت‎های بازار، و وانمود به خوب بودن شرایط اقتصادی جلوی دوربین.

لزوم تسریع دولت برای انجام مهمترین کار بر زمین مانده حوزه وزارت اقتصاد

بنا بر گفته دکتر ناظران و اکثر کارشناسان اقتصادی، همچنین بر پایه نظریات علمی و تجربه موفق کشورهای توسعه یافته از اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، لازم است دولت و نمایندگان محترم مجلس در تصویب و اجرای این پایه مالیاتی هر چه زودتر اقدام کنند.

لازم به ذکر است تاخیر در اجرای این نوع مالیات، نه به صلاح اقتصاد کشور و نه به صلاح رفاه مردم است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.