۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۸۶۵۱ ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹ دسته: انرژی کارشناس: علی بختیاری
۰

تصویب اصلاح قانون پرداخت عوارض و دریافت پلکانی عوارض برق در بودجه ۱۳۹۷ گام موثری بود که توسط مجلس برداشته شد. اجرای این قانون باعث اندکی افزایش قیمت برق برای مشترکین پرمصرف و کاهش قیمت برق برای مشترکین کم‌مصرف می شود و به ویژه برای شهرستان‌های گرمسیر کشور حائز اهمیت است.

مسیر اقتصاد/ تا انتهای سال ۱۳۹۶ عوارضی با هدف تامین منابع اجرای طرح‌های توسعه‌ای و نگهداری شبکه‌های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک از مشترکین برق اخذ می‌شد.

تا به حال این عوارض به صورت ثابت بوده و به ازای هرکیلووات ساعت مصرف برق، ۵ تومان از همه مشترکین اخذ می شد. اما بر اساس قانون تصویب شده بودجه سال ۱۳۹۷، این عوارض به ازای ۸ درصد از میزان مصرف و با توجه قیمت پلکان های مصرفی در نظر گرفته شده است.

به بیانی دیگر می‌توان گفت که عوارض برق نیز پلکانی شده است؛ بنابراین بهای پرداختی برق برای کم مصرف ها کمی ارزان‌تر و برای پرمصرف ها کمی گران‌ترشده است.

کاهش قیمت برق

باید این نکته را متذکر شد که این قانون تصویب شده به معنای گران شدن برق برای کلیه مشترکین نیست، بلکه به معنای گران شدن برق برای پرمصرف ها و ارزان شدن برق برای کم مصرف هاست.

به عبارت دیگر در گذشته به طور میانگین مشترکین کم‌مصرف (مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت کرده و زیر ۳۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند) در مناطق عادی عوارض ۱۰۰۰ تومانی و مشترکین پرمصرف نیز عوارض ۳۰۰۰ تومانی پرداخت می‌کردند.

در قانون جدید، عوارض مشترکین کم‌مصرف به طور متوسط ۷۰۰ تومان و مشترکین پرمصرف به طور متوسط ۸۰۰۰ تومان شده است:

درصد تغییر بهای پرداختی عوارض (تومان) میزان تغییر بهای پرداختی
(تومان)
میزان عوارض
در روش جدید (تومان)
میزان عوارض
در روش قدیمی (تومان)
نرخ پلکان
منطقه گرمسیر ۱
برای هر
kWh (تومان)
میزان مصرف ماهیانه
در پله‌های مصرف (
kWh)
۲۸%- -۱۴۰ ۳۶۰ ۵۰۰ ۴۵ ۱۰۰
%۲۲- -۲۲۰ ۷۸۰ ۱۰۰۰ ۵۳ ۲۰۰
%۱۳ ۲۰۰ ۱۷۰۰ ۱۵۰۰ ۱۱۴ ۳۰۰
%۶۵ ۱۳۰۰ ۳۳۰۰ ۲۰۰۰ ۲۰۰ ۴۰۰
%۱۰۸ ۲۷۰۰ ۵۲۰۰ ۲۵۰۰ ۲۳۶ ۵۰۰
%۱۵۳ ۴۶۰۰ ۷۶۰۰ ۳۰۰۰ ۳۰۰ ۶۰۰
%۱۹۱ ۶۷۰۰ ۱۰۲۰۰ ۳۵۰۰ ۳۳۰ ۷۰۰

به بیانی دیگر عوارض برای مشترکین کم‌مصرف به طور متوسط ۲۲۰ تومان کاهش یافته و برای مشترکین پرمصرف ۴۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

همچنین با توجه اینکه تعرفه برق در شهرستان‌های جنوبی و گرمسیر و مناطق چهارگانه تعرفه‌های برق کمتر از سایر نقاط کشور است و میزان مصرف آن‌ها بیشتر از سایر نقاط کشور، لذا  این قانون تاثیر بیشتری بر قیمت برق برای مردم این مناطق داشته است.

کاهش قابل توجه عوارض برق برای مردم مناطق گرمسیر چهارگانه

در ایران به دلیل شرایط آب و هوایی و استفاده از وسایل سرمایشی، مشترکین برق برخی شهرستان‌ها به صورت گرمسیر۴ (شهرستان‌های استان گلستان، بافق و رستم و …)، گرمسیر۳ (قم، شهرستان طبس و …)، گرمسیر۲ (شهرستان لنده، دهدشت و …) و گرمسیر۱ (شهرهای استان بوشهر و هرمزگان و …)  دسته بندی می‌شوند.

اکثر شهرها و استان‌ها جزو مناطق عادی دسته‌بندی می‌شوند. میزان مصرف مناطق گرمسیر ۱ بسیار بیشتر از مناطق عادی بوده و تعرفه پله‌ها نیز ارزان‌تر است.

با وجود تعرفه پایین در این مناطق، عوارضی که براساس قانون قدیمی (۵ تومان به ازای هر کیلووات ساعت مصرف) برای مشترکین کم‌مصرف دریافت می‌شد بسیار زیاد بود و با اصلاح قانون، اخذ عوارض این میزان کاهش چشم‌گیری یافت.

در گذشته به طور میانگین مشترکین کم‌مصرف (مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت کرده و زیر۳۵۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند) در منطقه گرمسیری ۱، عوارض۱۵.۰۰۰ تومانی و مشترکین پرمصرف نیز عوارض  ۳۰.۰۰۰ تومانی را پرداخت می‌کردند.

در قانون جدید، عوارض مشترکین کم‌مصرف منطقه گرمسیر ۱، به طور متوسط۴.۰۰۰ تومان و مشترکین پرمصرف به طور متوسط۴۰.۰۰۰ تومان شده است:

درصد تغییر بهای پرداختی عوارض میزان تغییر بهای پرداختی میزان عوارض
در روش جدید (تومان)
میزان عوارض
در روش قدیمی (تومان)
نرخ پلکان
منطقه گرمسیر ۱
برای هر kWh (تومان)
میزان مصرف ماهیانه (kWh)
%۷۶- -۳۸۰۰ ۱۲۰۰ ۵۰۰۰ ۱۵ ۱۰۰۰
%۷۳- -۷۳۰۰ ۲۷۰۰ ۱۰۰۰۰ ۱۷ ۲۰۰۰
%۷۳- -۱۱۰۰۰ ۴۰۰۰ ۱۵۰۰۰ ۱۸ ۳۰۰۰
%۶۰- -۱۰۵۰۰ ۷۰۰۰ ۱۷۵۰۰ ۷۶ ۳۵۰۰
%۲۰- -۴۵۰۰ ۱۸۰۰۰ ۲۲۵۰۰ ۱۳۷ ۴۵۰۰
%۳۰ ۹۰۰۰ ۳۹۰۰۰ ۳۰۰۰۰ ۱۷۵ ۶۰۰۰
%۵۷ ۲۰۰۰۰ ۵۵۰۰۰ ۳۵۰۰۰ ۲۰۶ ۷۰۰۰

به بیانی دیگر عوارض برای مشترکین کم‌مصرف به طور متوسط۱۱.۰۰۰ تومان کاهش یافته و برای مشترکین پرمصرف به طور متوسط ۱۰.۰۰۰ تومان افزایش یافته است.

در انتها این نکته را می‌بایست خاطر نشان کرد که اگرچه به میزان کمی قیمت برق برای مشترکین پرمصرف افزایش یافته است، اما باز هم مشترکین پرمصرف از برق یارانه‌ای و ارزان‌تر از قیمت تمام شده تولید برق استفاده می‌کنند.

لذا برای کاهش بدهی‌های وزارت نیرو به دولت، ترغیب مشترکین پرمصرف به مصرف بهینه و کاهش مصرف بی رویه انرژی در کشور می‌بایست قیمت پله‌های بالای برق، افزایش یابد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.