۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۸۵۴۱ ۰۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

درحال حاضر هر مسافر ایرانی به منظور سفر به مقاصدی همچون ترکیه و دبی دست کم ۲ میلیون تومان یارانه دریافت می‌کند. پرداخت ارز ارزان قیمت به مسافران خارجی علاوه بر هدر رفت منابع عمومی، به خنثی شدن اثرات افزایش عوارض خروج در رونق گردشگری داخلی در برابر سفرهای خارجی منجر شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت در لایحه بودجه سال ۹۷، عوارض خروج از کشور را برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان در نظر گرفت. همچنین این مبلغ برای سفر دوم ۵۰ درصد و برای سفرهای سوم و بیشتر ۱۰۰ درصد افزایش می یابد و به ترتیب به ۳۳۰ هزار تومان و ۴۴۰ هزار تومان می‌رسد.

در ابتدای سال جاری نیز سازمان امور مالیاتی[۱] بخشنامه افزایش عوارض خروج از کشور را به رئیس بانک ملی ایران ابلاغ کرد.

در این زمینه همچنین تخفیف هایی برای مسافران زیارتی در میزان عوارض خروج در نظر گرفته شده است که بر اساس آن میزان عوارض خروج برای هر مسافر حج تمتع و حج عمره برای بار اول یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال، بار دوم یک میلیون و ۶۵۰ هزار ریال و بار سوم به بعد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال تعیین شده است.

میزان عوارض خروج هر مسافر عتبات عالیات نیز از مرزهای هوایی ۳۷۵ هزار ریال و از مرزهای زمینی ودریایی ۱۲۵ هزار ریال تعیین شده است. علاوه بر این مسافران اربعین حسینی که از تاریخ ۳ مهر ماه تا ۲۲ آبان ماه قصد خروج از مرزهای زمینی به مقصد عراق را دارند، از پرداخت عوارض خروج معاف خواهند بود.

مزایای متعدد افزایش عوارض خروج از کشور

در سال گذشته میزان عوارض خروج از کشور برای هر نفر ۷۵ هزار تومان بود. بنابراین با تصویب قیمت های جدید در سال ۹۷ میزان عوارض خروج به بیش از ۳ برابر افزایش یافته است.

عوارض خروج از کشور اخذ مالیات غیر مستقیم از اقشار با درآمد بالاست و گرچه افزایش سه برابری آن با انتقاداتی از سوی مردم و رسانه ها مواجه شد، اما می تواند مزایای متعددی برای کشور به همراه داشته باشد.

رونق بیشتر گردشگری داخلی، افزایش درآمدهای دولت و کاهش اختلاف طبقاتی از جمله مزایای افزایش عوارض خروج است؛ علاوه بر این درصورتی که از منابع حاصل از افزایش آن در راستای بهبود زیرساخت های گردشگری داخلی استفاده شود، در نهایت به افزایش سطح رضایت مندی مردم از سفرهای داخلی و همچنین جذب گردشگران خارجی بیشتر منجر خواهد شد.

اثرات افزایش عوارض خروج از کشور خنثی شد

در طول هفته های اخیر نرخ ارز با روندی قابل توجه افزایش یافت. با اینحال دولت اعلام کرد که با نرخ ۴۲۰۰ تومانی به مسافران خارجی ارز اختصاص می دهد؛ این درحالیست که نرخ ارز آزاد در بازار به مراتب بیش از این میزان است.

درحال حاضر میزان ارز مسافرتی که به مسافران خارج از کشور اختصاص می یابد، برای سفر به کشورهای همسایه و نزدیک ۵۰۰ یورو و برای سفر به دیگر کشورهای جهان ۱۰۰۰ یورو در نظر گرفته شده است.

بنابراین یک محاسبه تقریبی نشان می دهد که هر شهروند ایرانی به منظور سفر به کشورهایی همچون ترکیه و امارات، بالغ بر ۲ میلیون تومان یارانه در سال دریافت می کند.

پرداخت این یارانه به سفرهای خارجی نه تنها اثرگذاری افزایش عوارض خروج را به طور کامل خنثی می کند، بلکه به افزایش انگیزه مردم به سفر خارجی نیز منجر می شود. این درحالیست که یارانه پرداختی به سفرهای با مقصد دورتر میزان این یارانه تا ۴ میلیون تومان نیز افزایش می یابد.

مشاهدات میدانی نیز حکایت از آن دارد که در طول هفته های اخیر اقبال مردم به سفرهای خارجی نه تنها از سال های قبل کمتر نیست، بلکه بیشتر نیز شده است.

این درحالیست که نرخ عوارض خروج در مقایسه با سال گذشته بیش از ۳ برابر شده است. به طور خاص در ایام عید فطر میزان مسافرت شهروندان ایرانی به مقاصدی همچون ترکیه و دبی بسیار زیاد گزارش شده است.

پینوشت:

[۱] خبر گزاری فارس کد خبر: ۱۳۹۷۰۱۲۰۰۰۰۶۸۶



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.