۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۱۲۶ ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷ دسته: تجارت و دیپلماسی، صنعت گردشگری کارشناس: میرهادی رهگشای
۱

کل درآمد دولت از محل اخذ عوارض خروج در سال آینده حدود ۱۱۷۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است؛ ضروری است تمامی این مبلغ در صندوقی قرار گرفته و صرف بهبود زیرساخت های گردشگری داخلی شود.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت در لایحه بودجه سال ۹۷، عوارض خروج از کشور را به سه برابر افزایش داده و برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان در نظر گرفته است.

چنانچه در گزارش قبلی عنوان شد عوارض خروج یک مالیات غیر مستقیم است که عمدتا از اقشار با درآمد بالا اخذ می شود و افزایش آن می تواند به کاهش اختلاف طبقاتی کمک نماید.

افزایش عوارض خروج ابزاری برای رونق دهی به گردشگری داخلی برابر سفرهای خارجی است؛ اما در عین حال به طور متوسط تنها ۴ درصد به هزینه های سفرهای خارجی می افزاید.

اخذ عوارض خروج پلکانی تدبیر قابل تحسین دولت

در لایحه بودجه سال ۹۷ عوارض خروج برای اولین سفر خارجی ۲۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است؛ اما این مبلغ برای سفر دوم ۵۰ درصد و برای سفرهای سوم و بیشتر ۱۰۰ درصد افزایش می یابد و به ترتیب به ۳۳۰ هزار تومان و ۴۴۰ هزار تومان می‌رسد.

یکی از مزایای عوارض خروج سوق دادن گردشگران داخلی به سفرهای داخلی در برابر سفرهای خارجی است. از این رو پلکانی نمودن این نرخ و افزایش آن با افزایش تعداد سفرهای خارجی تدبیری قابل تحسین است که به تحقق بهتر این هدف منجر خواهد شد.

ضرورت اختصاص منابع حاصل از اخد عوارض خروج به توسعه زیرساخت های گردشگری داخلی

افزایش نرخ عوارض خروج از کشور می تواند به رونق گردشگری داخلی در برابر گردشگری خارجی بینجامد؛ اما برای تحقق این هدف لازم است تدابیر دیگری در کنار آن در نظر گرفته شود.

یکی از مهم ترین پیشنیازهای تحقق این هدف صرف نمودن منابع حاصل از اخذ عوارض خروج در زمینه توسعه زیرساخت های گردشگری داخلی است.

در حال حاضر بخش عمده منابع حاصل از اخذ عوارض خروج از کشور به مانند دیگر منابع دولت در بودجه، به خزانه واریز می‌شود و مصرف مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است.

اگر هدف اصلی از اخذ این عوارض توسعه گردشگری داخلی است، لازم است منابع حاصل از آن در صندوقی جداگانه ذخیره شود تا از محل آن بتوان برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تسهیل سفرهای داخلی هزینه کرد.

سهم سازمان گردشگری از عوارض خروج کمتر از ۱۰ درصد

طبق گفته های رئیس سازمان صنایع دستی و گردشگری در گذشته ۱۰ هزار تومان از عوارض خروج از کشورِ هر شخص به این سازمان می‌رسید که اکنون این میزان به ۴۰ هزار تومان افزایش یافته است.

در مجموع در لایحه بودجه سال ۹۷، ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبارات عوارض برای سازمان گردشگری در نظر گرفته شده است.[۱]

کل درآمد دولت از محل اخذ عوارض خروج در سال آینده حدود ۱۱۷۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است؛ ضروری است تمامی این مبلغ در صندوقی قرار گرفته و صرف بهبود زیرساخت های گردشگری داخلی شود.

افزایش نرخ عوارض خروج از کشور زمانی مناسب ارزیابی می شود که منابع حاصل از آن صرف بهبود شرایط گردشگری در داخل کشور شود. در غیر اینصورت نمی توان افزایش نرخ عوارض خروج را اقدامی مناسب و منطقی ارزیابی کرد.

اخذ عوارض خروج بالا باید مختص سفرهای تفریحی باشد

افزایش مبلغ عوارض خروج از کشور صرفا برای مسافرینی توصیه می‌شود که با اهداف تفریحی اقدام به خروج از کشور می‌نمایند؛ اخذ این مالیات از مسافرینی که با اهداف کاری، تحصیل، درمانی و یا زیارتی قصد خروج از کشور را دارند پیشنهاد نمی‌گردد و لازم است در قانون بودجه این دست سفرها از شمول افزایش نرخ عوارض خروج معاف گردند.

درحال حاضر ۸۳ درصد از سفرهای خارجی ایرانیان با اهداف تفریحی انجام می شود و موارد دیگر تنها ۱۷ درصد از سفرهای خارجی را به خود اختصاص داده است. بنابراین کاهش نرخ عوارض خروج برای سفرهای کاری، تحصیلی، درمانی و زیارتی کاهش چندانی در درآمدهای دولت از این ناحیه ایجاد نخواهد کرد.

ضرورت حمایت مجلس از افزایش عوارض خروج از سوی دولت

در حال حاضر دولت لایحه بودجه را به مجلس تقدیم نموده است. در چنین شرایطی از نمایندگان مجلس انتظار می رود از اقدام دولت در افزایش نرخ عوارض خروج از کشور حمایت کنند و آن را در قانون بودجه سال آینده به تصویب برسانند.

علاوه بر این لازم است اصلاحاتی همچون تخصیص کامل منابع حاصل از اخذ عوارض خروج به توسعه زیرساخت های گردشگری داخلی و همچنین معاف کردن سفرهای کاری، تحصیلی، زیارتی و درمانی از افزایش نرخ آن نیز در دستور کار نمایندگان مجلس قرار بگیرد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایسنا کد خبر ۹۶۰۹۱۹۱۰۲۱۶

  1. تمامی عوارض خروج از مملکت باید برای زیر بنای رشد علمی وخصوصاً حرفه ای به مصرف برسد .
    باید برای جوانان مدرسه حرفه ای و نه هنری وصنایع دستی ، به مصرف برسد ۰
    مدارسی که آینده ساز است ، درتمام حرفه های صنعتی ، مثل برق ، والکترونیک ، حصوصاً قالب سازی ، جوشکاری ، نجاری و ساخت ماشین الات راه سازی و کشاورزی ، نقشه خوانی ، وریخته گری صنعتی ، الیاژ های مربوطه ، تاسیسات حرارتی ، و لوله کشی ،هیدرولیک ، ۰
    تماماً فقط به فقط در مدارس حرفه ای ،وپذیرش دانش آموزان از سن ۱۲ سالگی که دارای سواد خواندن ونوشتن باشند ۰
    مدت کامل کلیه دوره ها شش سال همراه با اخذ دیپلم حرفه ای که در دو سال آخر تخصصی تر به پایان میپذیرد ۰

    مدارس شبانه روزی با خوابگاه برای دو سال اول اجباری است ۰
    هیچ گونه انحرافی نباید در دروس ومسایل سیاسی تدریس شوند ۰
    برای نمونه به روش مدارس حرفه ای المان توجه شود ۰

    هیّت مدیره باید از افراد سرشناس و باز نشسته ، بدون حقوق ومزایا باشند ۰
    عملکرد و لیست دانش آموزان واساتید در مجله ویا آبونماه با تمامی در آمد عوارض ، و هزینه های ضروری انتشار یابد و نسخه ای از آن به تایید رهبری برسد ۰

    باشد تا زیر ساخت مملکت با چنین دانشجویان پس از اخذ مدرک حرفه ای جذب تولید شوند و رشد شکوفایی بعمل آید ۰
    نماینده مردمی هر شهرستان نیز نظارت وبرای ساخت مدرسه حرفه ای شهرستان خود قویاً تلاش کند ۰

    منتظر نظرات سازنده و عاشقان به آینده میهن عزیزمان ایران هستیم ۰
    دولت موظف است در کمتر از یکسال مدارس حرفه ای را با خوابگاه مدرن وغذاخوری در دورترین و کلیه شهرستانها با یک فرم استاندار در ظرف کمتر از یک سال و با گنجایش برای دراز مدت بیست سال آینده بسازد ،
    حد اقل به تعداد شهرداریهای کل کشور ۰ با سالن ورزش ونماز خانه مدرن ۰ وبهداری مربوطه ۰

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.