۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۸۱۸ ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

درپی اقدام متقابل چین و وضع تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات ۵۰ میلیارد دلار محصول آمریکایی، کاخ سفید بار دیگر این کشور را به افزایش ۱۰ درصدی تعرفه واردات ۲۰۰ میلیارد دلار محصول دیگر چینی تهدید کرد. مقامات آمریکایی معتقدند چین حق اقدام متقابل ندارد و در این صورت آمریکا جنگ تجاری را تا جای ممکن ادامه خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته دولت آمریکا تصمیم نهایی خود در زمینه افزایش ۲۵ درصدی تعرفه واردات از ۱۱۰۰ کالای چینی را اعلام کرد. این محصولات در مجموع ۵۰ میلیارد دلار از واردات آمریکا از چین را تشکیل می دهند.

در ادامه دولت چین نیز به سرعت واکنش نشان داد و ضمن انتقاد از اقدامات یکجانبه آمریکا، لیستی از کالاهای این کشور را، که دقیقا ۵۰ میلیارد دلار از صادرات به چین را شامل می شد، با افزایش تعرفه ۵۰ درصدی مواجه نمود.

افزایش ۱۰ درصدی تعرفه واردات ۲۰۰ میلیارد دلار محصول چینی

درپی این اقدام متقابل از سوی چین، دولت آمریکا بار دیگر بیانیه ای را صادر کرد و چین را به اقدامات بیشتر تهدید کرد. بر این اساس دولت آمریکا چین را تهدید کرده است که اگر تعرفه واردات محصولات آمریکایی را افزایش دهد، این کشور در اقدامی جدید تعرفه واردات ۲۰۰ میلیارد دلار دیگر از واردات محصولات چینی را ۱۰ درصد افزایش خواهد داد.

افزایش ۲۵ درصدی تعرفه واردات ۵۰ میلیارد دلار محصول وارداتی به معنی اخذ ۱۲.۵ میلیارد دلار تعرفه گمرکی بیشتر از این محصولات، در صورت تداوم روند تجارت است. در صورت وضع تعرفه ۱۰ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار محصول دیگر چینی نیز دولت آمریکا ۲۰ میلیارد دلار دیگر به صادرکنندگان چینی ضرر وارد خواهد کرد.

هدف آمریکا برقراری تجارت متعادل و بدون کسری تجاری با چین است

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در این خصوص گفت: «لازم است ما اقداماتی را در دستور کار قرار دهیم تا دولت چین را مجبور کنیم قواعد غیرمنصفانه خود در تجارت را کنار بگذارد و بازار کشور خود را به روی محصولات آمریکایی بازتر نماید. چین باید شرایط یک تجارت متعادل با آمریکا را بپذیرد.»

مقامات آمریکایی و به طور خاص دونالد ترامپ در طول یک سال اخیر بارها علیه سیاست های تجاری کشور چین که به محدود شدن روند صادرات آمریکا به این کشور منجر شده است، موضع گیری نموده اند. الزام شرکت های آمریکایی به انتقال فناوری و کسری بودجه گسترده آمریکا در تجارت با چین مهم ترین دلایل ناراحتی مقامات دولت آمریکا از وضع موجود تجارت با چین عنوان شده است.

این درحالیست که بروز جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان می تواند بر سرنوشت بسیاری از شرکت های بزرگ در هردو کشور اثرگذاری منفی داشته باشد؛ چراکه بخشی از زنجیره تولید محصولات مختلف در هردو کشور، به واردات محصولات واسطه ای از کشور دیگر وابسته است.

واردات آمریکا ۴ برابر واردات چین

با وجود تهدید دوباره کاخ سفید مبنی بر اقدامات بیشتر در صورت افزایش تعرفه از سوی چین، مقامات چینی به صراحت از مواضع آمریکا انتقاد کرده اند و این کشور را به انجام «اقدامات متقابل بسیار سخت» تهدید نموده اند.

در حال حاضر چین بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار محصول به آمریکا صادر کرده است درحالیکه میزان واردات این کشور از آمریکا تنها ۱۳۰ میلیارد دلار بوده است. بنابراین کارشناسان معتقدند در صورت تداوم روند افزایش تعرفه واردات، آمریکا می تواند بر محصولات بیشتری از چین تعرفه اثرگذار اعمال نماید.

اما در مقابل اسلحه دیگر چین در این جنگ تجاری سخت تر کردن شرایط فعالیت در بازار چین برای شرکت های بزرگ آمریکایی همچون اپل، جنرال موتورز و بوئینگ است. این شرکت ها در حال حاضر حضور گسترده ای در بازار چین دارند و بخش قابل توجهی از درآمد سالانه خود را از بازار این کشور بدست می آورند.

منبع: سی ان ان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.