۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۵۲۲ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ در طول ۴ سال اخیر نقشی مهم در راهبری مسیر توسعه هند ایفا نموده است. برنامه هایی همچون «ساخت هند» و «حمایت از جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی» از جمله موارد مهم اثر گذاری این نهاد در توسعه هند بوده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی مسیر اقتصاد سازمان پیشرفت نیتی آیوگ در طول ۴ سال اخیر نقشی مهم در جهت دهی به فعالیت های توسعه ای نهادهای دولتی هند ایفا کرده است. اکنون و در آستانه چهارمین سالگرد تأسیس این نهاد، نگاهی گذرا به عملکرد آن نشان از موفقیت در هدایت مسیر توسعه هند دارد.

یکی از برجسته ترین دستاوردهای نیتی آیوگ، اقتصاد دیجیتال است. این برنامه توسط مودی نخست وزیر این کشور، به منظور ارائه خدمات الکترونیکی دولت با استفاده از گسترش زیر ساخت های دیجیتال و افزایش ظرفیت اتصال شهروندان به اینترنت کلید خورد و به نتیجه رسیدن آن نزدیک به چهار سال طول کشیده است.

این برنامه در نهایت به ایجاد زیر ساخت های دیجیتال و گسترش آن، ارائه خدمات الکترونیکی در دولت و افزایش دانش شهروندان در این زمینه منجر شده است. در ادامه به چند مورد از دستاوردهای نیتی آیوگ در چهار سال گذشته اشاره می شود.

مأموریت نوآوری اتال[۱]

یکی از برنامه های نیتی آیوگ برنامه (AIM)‌ است. مأموریت این برنامه کارآفرینی و استفاده از ظرفیت استعدادهای درخشان کشور بود. تأسیس ۳ آزمایشگاه تحقیقاتی از دستاوردهای این برنامه است.

اپلیکیشن بهیم[۲]

این برنامه کاربردی یک اپلیکیشن پرداخت دیجیتال است که برای معاملات سریع و ایمن در تلفن های همراه قابل استفاده است. این برنامه برای پرداخت های [UPI و [USSD است که برای تلفن های همراه معمولی و هوشمند طراحی شده است.

برنامه ساخت هند[۵]

این طرح توسط نارندرا مودی به منظور تشویق شرکت های چند ملیتی و ملی برای تولید محصولات خود در هند مطرح شد. هدف از این برنامه شناسایی بخش های خصوصی فعال، افزایش مشارکت آنان و رشد سرمایه گذاری در این کشور بوده است.

نقش آفرینی در افزایش جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی

در این مدت محیط کسب و کار رشد مثبتی را داشته است که این خود به افزایش جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی کمک کرده است. سرمایه گذاری خارجی در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷، ۳۰ درصد از سال گذشته بیشتر بوده است.

توسعه بخش معدن

سهم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این بخش طی سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ با افزایش ۱۶۰۶ درصدی رو به رو بوده است که به ۲/۱ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که سرمایه گذاری در این بخش طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، ۶۲/۷۰ میلیون دلار بوده است.

افزایش تولید داخلی پوشاک

بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ جریان سرمایه گذاری خارجی در بخش نساجی به ۵۵/۴۲۷ میلیون دلار می رسد. همچنین جریان سرمایه گذاری در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نسبت به دوسال قبل با رشد ۱۶ درصدی مواجه بوده است.

برنامه مصرف کننده خوش شانس[۶]

در این طرح تشویقی برای مصرف کنندگانی که از خدمات الکترونیکی استفاده می کنند جوایزی در نظر گرفته شده است.

برنامه کسب و کار دیجیتال[۷]

در این طرح تشویقی نیز برای تجاری که از خدمات الکترونیکی استفاده می کنند جوایزی در نظر گرفته شده است.

حمایت از توسعه انرژی های نو

استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر و کمک به اشتغال جوانان از دیگر برنامه های موفق چهار سال گذشته مؤسسه ملی تحول هند بوده است که توانسته دستاوردهای قابل توجهی را  برای کشور رقم بزند و موجب بهبود حوزه های مذکور شود.

پینوشت:

[۱] (Atal Innovation Mission (AIM

[۲] BHIM APP

[۳] Union Pay International

[۴] Unstructured Supplementary Service Data

[۵] Make in India

[۶] Lucky Grahak Yojana

[۷] Digi-dhan Vyapar Yojana

منبع : وان ایندیا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.