۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۴۸۰ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰ دسته: حمل و نقل کارشناس: محمد غیاثی
۱

قرارداد ساخت راه آهن گرگان- بجنورد – مشهد به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان بین وزارت راه و آستان قدس به امضا رسید. این درحالیست که این خط ریلی راهبردی نبوده و توجیه اقتصادی نیز ندارد؛ در مقابل خط ریلی چابهار-سرخس به عنوان کریدور ترانزیتی شرق کشور پس از گذشت ۸ سال از آغاز عملیات اجرایی، به دلیل کمبود منابع مالی کمتر از ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. ضروری است وزارت راه و آستان قدس در راستای محرومیت زدایی از استان های شرقی کشور و توسعه خطوط ریلی و ترانزیتی کشور، نسبت به تکمیل راه آهن چابهار-سرخس اقدام نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در نشست با خبرنگاران درباره پیشرفت فیزیکی راه ‌آهن چابهار-زاهدان گفت: از محل منابع داخلی اعتبارات قابل قبولی به این پروژه تزریق شده است و این پروژه ۶۱۰ کیلومتری در حال حاضر ۳۲.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: از چابهار تا ایرانشهر که ساخت آن در اولویت اول ما قرار دارد زیرسازی این مسیر ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال امیدواریم ۲۵۰ کیلومتر این مسیر برای ریل‌گذاری آماده شود.

خادمی با بیان اینکه برای تامین مالی این پروژه با هندی‌ها درحال مذاکره هستیم اظهار داشت: البته هندی‌‌ها هنوز اقدامی نسبت به تامین مالی انجام نداده‌اند؛ در مذاکرات اخیر آقای ظریف هم این موضوع مطرح شده که خط اعتباری بزرگی دیده شود که در این خط اعتباری تامین مالی راه‌آهن چابهار-زاهدان، ‌خرید لکوموتیو و خرید ریل گنجانده شود. اگر هندی‌ها با گشایش LC به پروژه موافقت کنند برخی از مشکلات شرکت راه‌آهن هم حل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پیشنهاد واگذاری بخش شمالی این پروژه به آستان قدس رضوی نیز اظهار داشت: اخیراً پروژه راه ‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد ریالی و ۱۸.۲ میلیارد یوآن با آستان ‌قدس رضوی موافقت شد و قرارداد تجاری با مشارکت آستان با یک شرکت چینی بود به امضا رسید. منتظر هستیم تا عملکرد شرکت چینی و آستان قدس در این پروژه را ببینیم و ارزیابی کنیم. اگر توانایی آستان و این شرکت چینی محرز شود می‌توانیم درباره واگذاری سایر پروژه‌ها هم تصمیم بگیریم.[۱]

راه آهن گرگان-بجنورد-مشهد توجیه اقتصادی ندارد

قرارداد ساخت راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد به طول ۶۵۵ کیلومتر در حالی بین وزارت راه و شهرسازی و آستان قدس رضوی به امضا رسید که به اعتقاد کارشناسان صنعت ریلی، این پروژه توجیه اقتصادی ندارد.

مهرداد فرشیدی استاد دانشکده حمل‌ و نقل در دانشگاه مشهد درباره این پروژه گفت: پروژه ساخت راه‌آهن در مسیر خراسان شمالی از مشهد به سمت گرگان سال‌ها است که نقل محافل خبری است. در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و در جریان سفر استانی او به بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، بحث احداث این مسیر ریلی مطرح شد و به تصویب رسید اما از آن سال تاکنون اگرچه اخبار متعددی از این طرح ریلی منتشر شده است اما عملیات عمرانی آن هنوز به صورت جدی دنبال نشده است.

وی افزود: برای بجنورد، احداث یک خط انشعابی از مسیر کنونی راه ‌آهن مشهد و از طریق ایستگاه نقاب در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر، زیرسازی این مسیر تا اسفراین پیشرفت مناسبی داشته است اما اصرار بر احداث خط ریلی از مشهد به بجنورد و ادامه مسیر تا گرگان فاقد هرگونه توجیه اقتصادی و صرفاً یک کار سیاسی برای جلب رضایت نمایندگان مردم بجنورد و دیگر شهرهای استان خراسان شمالی است.[۲]

کریدور ترانزیتی شرق کشور معطل منابع مالی

قرارداد ساخت راه آهن غیر اقتصادی گرگان- بجنورد – مشهد به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان در حالی بین وزارت راه و آستان قدس به امضا رسیده است که خط ریلی چابهار-سرخس به عنوان کریدور ترانزیتی شرق کشور پس از گذشت ۸ سال از آغاز عملیات اجرایی به دلیل کمبود منابع مالی کمتر از ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، قطعه اول راه آهن چابهار-سرخس به طول ۵۸۰ کیلومتر از چابهار تا زاهدان از سال ۸۹ تا کنون تنها ۳۲.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و پیشرفت قطعه دوم این خط ریلی به طول ۷۶۰ کیلومتر از زاهدان تا تربت حیدریه از سال ۹۳ تا کنون نزدیک به صفر بوده است.

ضروی است وزرات راه و شهرسازی اولویت بندی درست را در توسعه خطوط ریلی رعایت نموده و راه آهن چابهار-سرخس را که دارای مزایای مختلفی از جمله شکوفایی اقتصادی استان های محروم شرق کشور، ارتقای امنیت شرق کشور و توسعه ترانزیت با کشورهای آسیای میانه است، در اولویت تکمیل پروژه های ریلی قرار دهد.

از آستان قدس رضوی نیز انتظار می رود در راستای محرومیت زدایی از استان های شرقی کشور یعنی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به راه آهن چابهار-سرخس ورود کرده و این خط ریلی راهبردی را به عنوان یک اولویت مهم در شرق کشور تکمیل نماید.

پینوشت:

[۱]: خبرگزاری تین نیوز کد خبر: ۱۶۷۹۲۱

[۲]: خبرگزاری تین نیوز کد خبر: ۱۶۷۹۳۹

  1. سلام خسته نباشید راه اهن چین افغانستان مشهد گرگان رشت یک خط . راهبردی برای امنیت به خطوط چندگانه .........energy...ست لطفا نقشه های زمین شناسی ... خطوط انتقال نیرو ... خطوط انتقال نفت و گاز و .... منابع تامین .. `..جهانی را بهتر و دقیق تر ببینید. یا عزیز

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.