۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۱۸۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

تجار پنج کشور تایلند، میانمار، کامبوج، لائوس و ویتنام از دولت های خود درخواست کرده اند تا جهت کاهش هزینه ها و تسهیل تجارت میان خود، به جای ارزهای واسطی همچون دلار، امکان استفاده از ارزهای ملی فراهم شود.

به گزارش مسیر اقتصاد رهبران تجاری کشورهای حاشیه «رودخانه مکونگ پایین» از دولت های خود درخواست کرده اند تا جهت انجام تجارت منطقه ای میان کشورها اطراف رودخانه از ارزهای ملی استفاده کنند. هدف این تجار از این درخواست کاهش هزینه های معاملات و تسهیل آن است.

رودخانه مکونگ پایین شامل کشورهای کامبوج، لائوس، میانمار، ویتنام و تایلند است. برنامه استفاده از ارزهای ملی در آینده در اجلاس استراتژیک همکاری های اقتصادی مکونگ مطرح خواهد شد. این اجلاس که در سطح سران کشورهاست در ۱۵ و ۱۶ ژوئیه به میزبانی تایلند برگزار خواهد شد.

سنان آنگوبولکول، رئیس شورای استراتژیک همکاری های اقتصادی مکونگ گفته است که رهبران تجاری تمامی کشورهای عضو معتقدند که استفاده از ارزهای ملی فرآیندهای تجاری را تسهیل خواهد کرد و سبب کاهش نوسانات ارزی خواهد شد.

سنان گفته است که پیش بینی ما بر این است که دولت تایلند با طرح پیشنهادی ما مبنی بر استفاده از ارزهای ملی در تجارت و مبادلات موافقت نماید.

به طور کلی یک طرح جامع همکاری استراتژیک میان این ۵ کشور به عنوان نقشه راهی جهت توسعه همکاری های اقتصادی در بخش های نوآورانه و گسترش ارتباطات میان آن ها طراحی شده است.

در سال گذشته کل تولید ناخالص داخلی این پنج کشور حاشیه رودخانه مکونگ ۷۶۰.۳ میلیارد دلار بوده است که از این میزان ۴۳۸ میلیارد دلار سهم تایلند، ۲۱۶ میلیارد دلار سهم ویتنام، ۶۶.۸ میلیارد دلار سهم میانمار، ۲۲.۳ میلیارد دلار سهم کامبوج و ۷.۲ میلیارد دلار سهم لائوس بوده است.

لازم به ذکر است کشورهای عضو این شورا هر کدام به طور جداگانه با یکدیگر و با سایر کشورها در زمینه استفاده از ارزهای ملی در حال همکاری هستند.

منبع: خبرگزاری بانکوگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.