۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۷۱۳ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱ دسته: تجارت و دیپلماسی، مدیریت واردات کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

دولت آمریکا به صراحت اعلام کرده است که در تعیین شرکای تجاری خود، روابط سیاسی و عمل به خواسته هایش را به طور جدی لحاظ می کند. در همین راستا پس از افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم، این کشور به شرکای سیاسی خود اعلام کرد برای معافیت از آن باید بودجه سالانه سازمان ناتو را افزایش دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا، سیاست های تجاری این کشور با تحولاتی قابل توجهی روبه رو شده است. افزایش تعرفه واردات متعدد به منظور حمایت از تولید ملی، خارج شدن از برخی پیمان تجاری بین کشورهای دو سوی اقیانوس آرام، متوقف نمودن مذاکرات تجارت آزاد با کشورهای اروپایی و نقض متعدد قوانین سازمان تجارت جهانی از جمله این تحولات هستند.

به طور کلی دولت جدید آمریکا مواضع سختگیرانه ای در زمینه تجارت خارجی وضع اتخاذ نموده است و به صراحت اعلام کرده است در تعیین شرکای تجاری به مسائل متعددی توجه دارد.

تعیین تعرفه واردات متناسب با مشارکت کشورها در ناتو

در یکی از آخرین موارد در این زمینه، دولت آمریکا میزان تعهد کشورهای اروپایی به سازمان ناتو را معیاری مهم برای نشان دادن اتحاد واقعی کشورها با آمریکا دانسته و اعلام کرده است از این پس که میزان مشارکت کشورها در بودجه سالانه سازمان ناتو، در تعیین تعرفه واردات از سوی آمریکا اثرگذار خواهد بود.

به گفته مقامات دولت آمریکا همچون استیو منوچین وزیر خزانه داری، افزایش بودجه سازمان ناتو و مشارکت گسترده کشورهای عضو در این زمینه از اهمیت بالایی برای آمریکا برخوردار است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز بارها کشورهای اروپایی را به عدم اهتمام به تخصیص بودجه به ناتو متهم نموده است. ترامپ اعلام کرده است بودجه نظامی کشورهای عضو ناتو باید دست کم ۲ درصد تولید ناخالص داخلی باشد و بخش قابل توجهی آن از طریق ناتو هزینه شود.

افزایش بودجه ناتو شرط مثتنی شدن از افزایش تعرفه واردات آمریکا

در همین راستا دولت آمریکا در ماه های اخیر تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را افزایش داد و به کشورهای اروپایی اعلام کرد که اگر قصد دارند از این افزایش تعرفه معاف شوند، یکی از شروط آمریکا افزایش بودجه سالانه ناتو است.

دولت آمریکا ابتدا کشورهای اروپایی و برخی دیگر از شرکای تجاری اصلی خود را از این افزایش تعرفه معاف کرد و به آن ها برای دستیابی به یک توافق در این زمینه مهلت داد. تأمین امنیت ملی دلیل اصلی آمریکا در افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم عنوان شده است و در عین حال این کشور معتقد است افزایش بودجه ناتو یکی از مهم ترین ضروریات تأمین امنیت آمریکاست.

سیاست های تجاری راهکار تحمیل خواسته ها به دوست و دشمن

این اقدام دولت آمریکا، اولین گام در زمینه اثرگذاری مشارکت کشورها در ناتو و به طور کلی روابط سیاسی آن ها با آمریکا، در تعیین تعرفه واردات محصولات محسوب می شود. اما انتظار نمی رود که آخرین مورد آن نیز باشد.

کارشناسان عرصه بین الملل معتقدند دولت آمریکا در آینده نیز درخصوص دیگر موارد سیاسی و اقتصادی، از این حربه و دیگر روش های مشابه به منظور تحمیل خواسته های خود به کشورهای جهان استفاده خواهد کرد.

روابط سیاسی در تعیین شرکای تجاری اثرگذار است

دولت آمریکا با این اقدام خود نشان داد در تعیین قواعد تجاری متناسب با روابط سیاسی خود با دیگر کشورها، عزمی جدی دارد و اگر کشورهای خارجی قصد دارند از روابط تجاری با این کشور بهره مند گردند، باید از نظر سیاسی و دیگر جنبه ها نیز خواسته های این کشور را بپذیرند و یا دست کم با آمریکا به یک توافق دست یابند.

پس از تعیین ضرب العل معافیت اولیه از افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم، آمریکا به کشورهای اروپایی و دیگر کشورها همچون کره جنوبی، برزیل، آرژانتین، استرالیا، مکزیک و کانادا مهلت داده است تا بسته پیشنهادی خود را برای معافیت از این قانون به نماینده تجارت خارجی آمریکا ارسال نمایند. دولت آمریکا به این کشورها هشدار داده است درصورتی که نتوانند آمریکا را قانع کنند، معافیت آن ها تمدید نخواهد شد.

منبع: defensenews.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.