۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۱۱۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶ دسته: حمل و نقل، راه ابریشم چین کارشناس: محمد غیاثی
۰

طرح جاده جدید ابریشم چین به عنوان بزرگترین پروژه زیرساختی قرن، این کشور را به ۷۰ کشور جهان در قاره های آسیا، آفریقا، اروپا و اقیانوسیه متصل می کند. چین تا کنون ۹۰۰ میلیون دلار در پروژه های جاده ابریشم سرمایه گذاری کرده است و بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا را برای تامین مالی این طرح تاسیس نموده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور چین در حال ساخت بزرگترین پروژه قرن است. این پروژه شامل شبکه ای از خطوط ریلی و کشتیرانی است که چین را به ۷۰ کشور جهان در قاره های آسیا، آفریقا، اروپا و اقیانوسیه متصل می کند. تمرکز اصلی طرح «جاده ابریشم» که با عنوان «یک کمربند، یک جاده» نیز شناخته می شود، بر روی زیرساخت، حمل و نقل و انرژی است.

کشورهایی از جمله هند، پاکستان، روسیه، نیوزلند و لهستان به این پروژه پیوسته اند. این کشورها در مجموع، حداقل یک سوم تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را تشکیل می دهند.

تقویت اتصال چین به کشورهای جهان، هدف اصلی جاده ابریشم

جاده ابریشم یک پروژه عظیم تجاری و زیرساختی است که هدف آن اتصال چین –از نظر فیزیکی و مالی- به ده ها اقتصاد در قاره های آسیا، اروپا، آفریقا و اقیانوسیه است.

این پروژه شامل دو بخش است: «کمربند» مسیر زمینی جاده قدیمی ابریشم را بازسازی می کند و «جاده» که در واقع یک جاده نیست، بلکه مسیری از میان اقیانوس های مختلف است.

جاده ابریشم یک مسیر زمینی باستانی بین اروپا و آسیا بود که تاجران و مسافران را از مناطقی مانند چین، ایران و امپراطوری روم به هم متصل می کرد. بازرگانان، ابریشم و سایر کالاها را با شتر یا اسب از طریق این مسیر جا به جا می کردند.

تا ژانویه ۲۰۱۸، ۷۱ کشور از جمله چین در این پروژه مشارکت کرده اند. این کشورها شامل هند، پاکستان، لهستان، ترکیه، نیوزیلند و روسیه هستند. این ۷۱ کشور در مجموع، یک سوم تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند.

سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون دلاری چین در جاده ابریشم

چین حداقل ۹۰۰ میلیون دلار در پروژه هایی در مسیر کمربند و جاده عمدتا در زمینه زیرساخت، حمل و نقل و انرژی سرمایه گذاری کرده است. این پروژه ها شامل یک خط لوله گاز در پاکستان، یک بزرگراه در مجارستان و یک خط راه آهن سریع السیر در تایلند است.

از دسامبر ۲۰۰۹ تا کنون حدود ۲۰۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق شبکه خطوط لوله از آسیای میانه به چین ارسال شده است. این پروژه که در قالب طرح کمربند و جاده توسعه بیشتری خواهد یافت، به بیش از ۳۰۰ میلیون چینی منفعت می رساند و حدود ۱۰ هزار شغل در آسیای میانه ایجاد می کند.

کمربند و جاده طرح رئیس جمهور چین، شی جین پینگ است که قدرتمندترین رهبر چین از زمان تاسیس چین مدرن محسوب می شود.

به نظر می رسد جاه طلبی چین حتی فراتر از آسیا، اروپا، آفریقا و اقیانوسیه را در بر می گیرد. این کشور طرحی را برای “جاده ابریشم قطبی” اعلام کرده است که هدف آن احداث زیرساخت ها و کشف مسیرهای دریایی در قطب شمال است.

تاسیس بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا

چین در سال ۲۰۱۶ بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا را تاسیس کرد که یک بانک توسعه بین المللی برای کمک به احداث زیرساخت ها در منطقه است.

انگستان، آلمان و فرانسه علی رغم هشدار دولت اوباما به هم پیمانان خود مبنی بر نپیوستن به این بانک، همگی به آن پیوستند.

منبع:www.businessinsider.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.