۰۳ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۱۰۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

در طرح ساماندهی بازار خودرو که به امضاء حدود ۲۰۰ نماینده مجلس رسیده و هدف آن «تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو» است، جای خالی دقیق شدن فرآیند داخلی سازی خودروها دیده می‌شود. ضروری است نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال حمایت از کالای ایرانی، این طرح را با هدف افزایش میزان عمق ساخت داخل در صنعت خودرو تکمیل نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی سوم اردیبهشت ماه یک فوریت طرح «ساماندهی بازار خودرو» را به تصویب رساندند؛ طرحی که ضمن توجه نسبی به ارتقای کیفی خودروهای داخلی، بر کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور تاکید دارد.

طرح موردنظر با نام کامل «تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو» به امضای ۲۱۷ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده بود، اما دو فوریت آن در جلسه سوم اردیبهشت ماه رای نیاورد.

ساماندهی بازار خودروهای داخلی با طرح جدید مجلس

در طرح ساماندهی بازار خودرو وظایف مشخصی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

  1. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است جهت مشارکت فعال و موثر نمایندگان اتاق‌ها، انجمن ها و تشکل های تخصصی کارگری و کارفرمایی ذی ربط در کمیسیون ماده (۱) آیین نامه اجرائی قانون مقررات صادرات و واردات و کارگروه های آن بسترهای لازم را مهیا سازد.
  2. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است بستر لازم برای ورود حقوق فناوری های جدید و مستقل تولید خودرو با همکاری شرکت‌های معتبر خودروسازی جهان و یا به صورت سرمایه گذای مشترک با شرکت های فعال موجود فراهم سازد. آیین نامه اجرائی این ماده ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون با همکاری اتاق‌ها، تشکل‌ها و انجمن های تخصصی ذی ربط تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسد.
  3. سازمان ملی استاندارد مکلف است در اجرای استانداردهای حداقلی ۸۵ گانه تولید خودرو در سال ۱۳۹۷ به گونه ای برنامه ریزی کند که از تولید خودروهای خارج از استانداردهای مذکور تا پایان سال جلوگیری کند. ارتقای این استانداردها باید سالانه توسط سازمان ملی استاندارد تعیین و به هنگام سازی شود.[۱]

لزوم شفافیت فرآیند داخلی سازی خودروها در طرح ساماندهی بازار خودرو

در این خصوص، یک منبع آگاه در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: طرح ساماندهی بازار خودرو در هفته دوم خرداد ماه در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

یکی از مواردی که جای خالی آن در این طرح احساس می شود، شفافیت اندازه گیری داخلی سازی خودروها است.

روش محاسبه میزان «داخلی سازی» در صنعت خودرو باید شفاف شود

عدم اندازه گیری مداوم و دقیق داخلی سازی خودروها سبب شده تا قیمت گذاری خودروها نیز شفاف نباشد. در این باره رضا انصاری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد پیشنهاد داد: دقیق و شفاف شدن فرآیند اندازه گیری در صنعت خودرو در طرح ساماندهی بازار خودرو باید به عنوان ماده جدیدی مطرح شود.

 در این راستا پیشنهاد می شود تا در این طرح مفاد زیر اضافه شود:

  • وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است لیست تأمین کنندگان قطعات خودرو را به صورت شفاف اعلام نماید. بدین منظور می توان لیست کاملی از تمامی تأمین کنندگان قطعات خودروها چه داخلی و چه خارجی تهیه نمود و در مواردی که مطابق لیست قطعات مشابه تولید داخل موجود است، تعرفه واردات بیشتری بر قطعات اعمال شود.
  • وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است تا فرآیند اندازه گیری داخلی سازی خودروها را به شرکتی مستقل از خودروسازان واگذار نماید.

پینوشت:

[۱] طرح ساماندهی بازار خودرو



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.