۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۹۲۷ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: علی ملک زاده
۰

قانون مالیات بر عایدی سرمایه در کانادا از سال ۱۹۷۲ توسط دولت مطرح و اجرایی شده است. طبق این قانون دارایی هایی مانند املاک و مستغلات، فلزات گرانبها و اوراق قرضه مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه به میزان ۵۰ درصد هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد مالیات بر عایدی سرمایه در کانادا از سال ۱۹۷۲ توسط دولت فدرال در کانادا معرفی شد. پیش از سال ۱۹۷۲، هیچ موردی برای پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه در کانادا اجباری نبود.

مالیات بر عایدی سرمایه در کانادا با هدف ایجاد یک نظام مالیاتی عادلانه ایجاد شد. یکی دیگر از دلایل اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در کانادا تامین مالی بودجه نظام اجتماعی کانادا بود.

عایدی سرمایه مانند درآمد عادی تلقی می شود

مالیات بر عایدی سرمایه بر فروش دارایی هایی مانند سهام و اوراق قرضه و املاک و مستغلات اعمال می شود و یکی از مهمترین مالیات های کانادا است.

منابع مالی به دست آمده از فروش دارایی ها یک نوع درآمد محسوب می شود و از این نظر مشمول مالیات است. برای کسانی که سهام و اوراق قرضه را برای گذران زندگی به فروش می رسانند، مانند معامله گران، عایدی سرمایه ای منبع درآمد کل آن ها است.

نرخ ۵۰ درصدی در ابتدای وضع مالیات بر عایدی سرمایه

بین سالهای ۱۹۷۲تا ۱۹۸۸، کانادایی ها مجبور به پرداخت مالیات ۵۰ درصدی از عایدی سرمایه خود بودند. در اتاوا، دولت مالیات بر عایدی سرمایه را برای رهایی از مالیات بر ارث وضع کرد. پس از آن، مالیات بر عایدی سرمايه در کانادا برجسته شد و افراد انتظار داشتند که تنها بخشی از عایدی سرمایه را پرداخت کنند.

از آن زمان به بعد، نرخ ها، هنجارها و معافیت های مربوط به مالیات بر عایدی سرمایه در کانادا تغییر کرده است. منظور از عایدی سرمایه تفاوت بین قیمت خرید و قیمت فروش دارایی است.

در برخی موارد مانند خانه اصلی افراد و یا برخی فعالیت های خاص معافیت پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد. به طور مثال سود حاصل از طرح های پس انداز بازنشستگی، طرح ها و برنامه های آموزشی و یا صندوق های درآمد بازنشستگی از پرداخت مالیات معافند.

روند تغییرات نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در کانادا

منظور از نرخ شمول آن بخشی از عایدی سرمایه است که مشمول پرداخت مالیات ۵۰ درصدی عایدی سرمایه می شود. میزان نرخ شمول عایدی در قوانین کانادا در طول زمان متغیر بوده است که در ادامه به روند آن اشاره شده است:

– در دوره ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۸ نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در کانادا ۵۰ درصد بود.
– در سال ۱۹۸۸، میزان شمول عایدی سرمایه برای پرداخت مالیات به ۶۶.۶۶٪ رسید.
– در سال ۱۹۹۰، میزان شمول عایدی ۷۵٪ شد.
– در سال ۲۰۰۰،  میزان شمول عایدی به ۶۶.۶۷٪ کاهش یافت.

دارایی های مشمول مالیات بر عایدی سرمایه

اگر عایدی سرمایه دارایی هایی مثل اقلام عتیقه ای، سهام، اوراق قرضه یا بخش املاک افزایش یابد، به طور معمول مالیات بر عایدی سرمایه اعمال می شود. در اکثر موارد، مالیات بر عایدی سرمايه در کانادا بر اوراق قرضه، سهام، اموال و فلزات با ارزش اعمال می شود.

این درحالیست که نرخ ماليات بر عایدی سرمايه در مورد افراد حقیقی و حقوقی(مردم و شرکت ها) به صورت متفاوت تعیین شده است.

امکان کسر زیان سرمایه و تعویق پرداخت مالیات

بر اساس قوانین کانادا عایدی سرمایه می‌تواند با ضرر سرمایه از سایر سرمایه‌گذاری‌ها جبران شود. با اینحال در صورتی که هیچ ارزش سرمایه مشمول مالیات وجود نداشته باشد، زیان مالی را نمی توان در برابر درآمد عادی به جز برای شرکت‌های کوچک تجاری، بر عهده گرفت.

هم چنین اگر شخصی یک دارایی را برای به دست آوردن عایدی سرمایه ای بفروشد، اما انتظار دریافت فوری پول را نداشته باشد، می تواند با درخواست بازپرداخت بدهی عایدی سرمایه به مدت زمان بعد، آن را به تعویق بیاندازد.

منابع: moneysense و economywatch و  ufile.ca



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.