۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۷۲۴ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کشورهای ترکیه و ونزوئلا به تازگی یک توافق تجارت دوجانبه با هدف توسعه روابط اقتصادی و تجاری منعقد کرده اند. ضمن انعقاد این قرارداد رجب طیب اردوغان و نیکولاس مادورو، روسای جمهور دو کشور، در یک گفتگوی تلفنی از تقویت روابط تجاری دوجانبه ابراز خرسندی نمودند.

به گزارش مسیر اقتصاد رؤسای جمهور ترکیه و ونزوئلا به منظور ارتقاء سطح تبادلات تجاری، توافقنامه‌ تجارت دوجانبه امضا کردند. اردوغان رئيس‌جمهور ترکیه نسبت به گسترش دامنه‌ی این توافقنامه ابراز امیدواری کرد و گفت: ما قصد داریم در کمترین زمان ممکن این توافقنامه را به یک توافقنامه‌ی تجارت آزاد تبدیل کنیم.

حجم تجارت ترکیه و نزوئلا در سال ۲۰۱۸ رشد جهشی داشته است

اردوغان افزود: من بسیار خرسندم که مشاهده می‌کنم حجم تجارت دوجانبه در سه ماه نخست ۲۰۱۸ بالغ بر نیم میلیارد دلار شده است. من باور دارم که با روند کنونی این رقم تا پایان سال به ۲ میلیارد دلار خواهد رسید. وی همچنین نسبت به گسترش روابط دوجانبه در موضوعات اقتصاد، تجارت، کشاورزی، انرژی، فرهنگ و آموزش ابراز علاقه کرد.

حجم تجارت دو کشور در سال ۲۰۱۶، ۸۳ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۷، ۱۵۴ میلیون دلار بوده است. با این حساب دوکشور در سه ماه نخست ۲۰۱۸ شاهد رشد جهشی در تجارت دوجانبه بوده‌اند.

رهبران دو کشور همچنین درباره‌ی مسائل منطقه‌ بحث و گفتگو کردند. چاووش اوغلو و نیهات زیبکچی وزرای امور خارجه و اقتصاد ترکیه نیز در این گفتگو حضور داشتند.

ونزوئلا شریکی قابل اطمینان و راهبردی برای کشورهای اسلامی

نیکلاس مودورو، رئیس جمهور ونزوئلا نیز ضمن ابزار تمایل به توسعه روابط تجاری با کشورهای اسلامی، حمایت خود را از همه‌ی کشورهای اسلامی خصوصا فلسطین اعلام کرد.

ونزوئلا از جهت داشتن ثروت فراوان ناشی از فروش نفت، سهولت فروش تولیدات صنعتی و موقعیت مهم جغرافیایی، کشوری حائز اهمیت در زمینه توسعه روابط تجاری محسوب می شود.

منبع: آناتولی ترکیه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.