۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۹۱۷ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶ دسته: دولت و حکمرانی، مشارکت عمومی-خصوصی کارشناس: محمد غیاثی
۰

بر اساس آمار بانک جهانی برزیل با ۳۸۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری در زیرساخت در فاصله سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷، بزرگترین بازار مشارکت های عمومی خصوصی (PPP) در آمریکای لاتین بوده است. با این حال، این کشور بعد از آمریکا و چین بیشترین کمبود سرمایه گذاری در زیرساخت را دارد و تا سال ۲۰۴۰ باید ۲۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در زیرساخت های خود انجام دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس آمار بانک جهانی برزیل با ۳۸۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری در زیرساخت از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ بزرگترین بازار مشارکت های عمومی خصوصی (PPP) در آمریکای لاتین بوده است.

این کشور تجربه عمیق و گسترده ای در استفاده از مشارکت عمومی خصوصی دارد و دولت برزیل همچنان سرمایه گذاری در زیرساخت و تشویق مشارکت بخش خصوصی را در اولویت قرار می دهد.

نیاز به ۲۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری تا سال ۲۰۴۰

علی رغم این که برزیل بزرگترین بازار مشارکت های عمومی خصوصی در آمریکای لاتین است، مرکز جهانی زیرساخت در گزارشی با عنوان چشم انداز جهانی زیرساخت پیش بینی کرده است که برزیل بعد از ایالات متحده آمریکا و چین بیشترین کمبود سرمایه گذاری در زیرساخت را دارد.

روندهای کنونی نشان می دهد برزیل تنها معادل ۵۶ درصد از نیازهای خود در زیرساخت ها سرمایه گذاری می کند. مطابق پیش بینی چشم انداز جهانی زیرساخت، برای جبران این فاصله سرمایه گذاری و هماهنگ شدن با رشد اقتصادی و رشد جمعیت، سرمایه گذاری ۲۷۰۰ میلیارد دلاری -یا کمی بیش از ۴.۵ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) برزیل- تا سال ۲۰۴۰ مورد نیاز است. اگرچه این فاصله سرمایه گذاری قابل توجه است، بسیاری از اقتصادهای بزرگ موفق نشان داده اند که این سطح از سرمایه گذاری قابل دستیابی است.

برزیل یک اقتصاد بزرگ و با سرمایه گذاری قابل توجه بخش خصوصی و سرمایه گذاران بین المللی در حوزه زیرساخت محسوب می شود. اما دستیابی به سطوح بالاتر سرمایه گذاری علاوه بر سرمایه های دولتی و عمومی به سرمایه گذاری خصوصی نیز نیاز خواهد داشت. خوشبختانه دولت برزیل هم از نیاز به زیرساخت ها و هم از فرصت ها آگاه است.

سرمایه گذاری ۵۳.۱ میلیارد دلاری تا آوریل ۲۰۱۸

تا ماه آوریل سال ۲۰۱۸، ۱۱۲ پروژه زیرساختی (هم در سطح ایالتی و هم در سطح فدرال) به ارزش بیش از ۵۳.۱ میلیارد دلار بر اساس برنامه پروژه جهانی زیرساخت مرکز جهانی زیرساخت، در حال توسعه بوده است. این پروژه ها در بخش های مختلف از جمله انرژی، جاده، راه آهن، بندر، فرودگاه، ارتباطات از راه دور، جا به جایی شهری، ساخت و ساز، گردشگری و بسیاری از بخش های دیگر اجرا می شوند.

این پروژه ها به عنوان بخشی از طرح های زیرساختی ملی و محلی برزیل برای افزایش شفافیت در برنامه ریزی و تسهیل مشارکت سرمایه گذاران خارجی به طور فعالانه توسعه می یابند.

برنامه پروژه جهانی زیرساخت، گامی مثبت به سوی ایجاد محیطی جذاب برای مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در زیرساخت های برزیل است. تعدادی از دولت های محلی از جمله ایالت های سائوپائولو، باهیا و پیاوی و شهرداری پورتوآلگره و سائوپائولو برنامه های مشارکت عمومی خصوصی را پایه ریزی کرده اند که این امر موجب دلگرمی است.

وجود یک پروژه قوی نشان می دهد که این کشور برنامه ریزی، بازبینی و اولویت بندی پروژه ها را برای پاسخ گویی به نیازهای زیرساختی آینده خود به طور قابل توجهی انجام داده است.

منبع: www.gihub.org



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.