۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۸۰۶ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: مسعود صباغی
۰

وزارت انرژی آمریکا در هفته گذشته، برنامه خود را جهت توسعه فناوری های پیشرفته هسته ای در ۱۳ پروژه با جوایز ۶۰ میلیون دلاری اعلام کرد. ریک پری وزیر انرژی آمریکا نیز اعلام کرد این کشور مصمم است صنعت پاک، پایدار و کارآمد هسته ای را بیش از گذشته توسعه دهد چرا که پیش نیاز پیشرفت اقتصادی است.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت انرژی آمریکا قصد دارد تا جهت تحقیق و توسعه ۱۳ پروژه جدید در زمینه فناوری های پیشرفته هسته ای، ۶۰ میلیون دلار جایزه اعطا کند. این پروژه ها در ۱۰ ایالت منتخب انجام خواهد شد.

ریک پری، وزیر انرژی ایالات متحده ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) اعلام کرد که وزارت انرژی این کشور، حدود ۶۰ میلیون دلار در بودجه فدرال برای تحقیق و توسعه هزینه ای برای فن آوری های پیشرفته هسته ای در ۱۳ پروژه انتخاب کرده است.

این انتخاب ها برای اولین بار تحت عنوان «فرصت های صنعت آمریکا در حوزه انرژی هسته ای» جهت توسعه فرصت های سرمایه گذاری در فناوری پیشرفته هسته ای، همچنین بازنگری و انتخاب پرونده های بعدی در پنج سال آینده انجام خواهد شد.

وزارت انرژی امریکا قصد دارد، بیش از ۴۰ میلیون دلار دیگر را در سال مالی ۲۰۱۸، طی دو دوره سه ماهه دیگر، برای طرح های نوآورانه تحت اعلان فرصت های سرمایه گذاری، در نظر بگیرد.

پیشرفت اقتصاد و استقلال انرژی به دلیل امن، پاک و کارآمدی انرژی هسته ای

وزیر پری در این خصوص گفت: «ترویج سرمایه گذاری در مراحل اولیه در فناوری پیشرفته انرژی هسته ای، پشتوانه یک صنعت انرژی قدرتمند و داخلی در حال حاضر و در آینده خواهد شد.

تحقق این سرمایه گذاری های جدید گامی مهم برای احیا و تجدید حیات انرژی هسته ای است. این کار به ما اطمینان می دهد که ملت ما همچنان از این منبع پاک، قابل اعتماد و انعطاف پذیر در تولید برق، سود ببرد.

حمایت از راکتور های موجود همانند توسعه راکتور های پیشرفته، راه را برای انرژی های امن تر، کارآمد تر و پاکیزه ای که موجب پشتیبانی از اقتصاد ایالات متحده و استقلال انرژی آمریکا می شود، هموار می کند.

جایزه های منتخب اهمیت مشارکت خصوصی و دولتی مشغول به کار در شرکت های آمریکایی را به منظور به اشتراک گذاشتن تخصص های مورد نیاز برای موفقیت در توسعه فناوری های هسته ای نوآورانه برجسته می کنند.

این پروژه ها به گروه های صنعتی اجازه می دهد تا از ظرفیت های تجاری صنعت هسته ای برای پیشرفت آمریکا استفاده کنند.

این گروه ها شامل شرکت کنندگانی از آژانس های فدرال، آزمایشگاه های عمومی و خصوصی، موسسات عالی آموزش عالی و سایر نهادهای داخلی می شود.»

روش های آمریکا به منظور افزایش سرمایه گذاری در صنعت هسته ای

سرمایه گذاری در این حوزه از سه مسیر اتفاق می افتد:

  1. پروژه های ابداعی و نوآورانه منحصر بفرد جهت اثبات آمادگی هسته ای: این موارد پروژه های بزرگی هستند که می توانند تا اواخر سال ۲۰۲۰ به کار گرفته شوند.
  2. پروژه های توسعه راکتور های پیشرفته: این مسیر دامنه وسیعی از مفاهیم و ایده های پیشنهادی ارائه می دهد که به بهترین وجه برای بهبود قابلیت های تجاری طرح ها و فناوری های پیشرفته راکتور مناسب است.
  3. پروژه های مرتبط تنظیم مقررات: این جوایز کمک هایی را فراهم می کند که در حل مسائل مربوط به تنظیم و صدور مجوز برای طراحی های پیشرفته راکتور استفاده می شود.

صنعت هسته ای آمریکا این جوایز را «قابل توجه برای رقابت جهانی ایالات متحده و فروانروایی آمریکا» نامید.

جان کوتک، قائم مقام موسسه انرژی هسته ای آمریکا در حوزه توسعه سیاسی و امور عمومی در خصوص این پروژه ها می گوید: ما به شرکت هایی که حمایت وزارت انرژی آمریکا را برای توسعه فناوری های پیشرفته هسته ای دریافت می کنند، تبریک می گوییم. این پروژه ها ظرفیت عظیمی برای دستیابی به انرژی پاک و قابل اتکا در آینده برای ما فراهم خواهد کرد.

وی اضافه می کند: ما بسیار خوشحالیم که پشتیبانی وزارت انرژی آمریکا در مورد پروژه های پیشرفته هسته ای که پتانسیل بسیار بالایی برای تغییر زمین بازی در حوزه حیاتی انرژی دارد، مشاهده می کنیم. در حالی که روسیه و چین پیشرفت های زیادی در زمینه پروژه های پیشرفته هسته ای انجام داده اند، وزارت انرژی آمریکا نیز به خوبی اهمیت سرمایه گذاری در این پروژه ها را در استراژی انرژی آمریکا، درک کرده است.

موسسه انرژی هسته ای آمریکا به دنبال این است تا با رایزنی با وزارت انرژی و کنگره آمریکا، اطمینان حاصل کند که این پشتیبانی تا سال ۲۰۱۹ و فراتر از آن نیز ادامه خواهد یافت.

برگرفته از: وزارت انرژی آمریکا , موسسه انرژی هسته ای



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.