۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۷۲۸ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸ دسته: پیشرفت های کشور، دولت و حکمرانی کارشناس: صادق احمدی
۰

پس از انقلاب اسلامی، علم پزشکی در کشور پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته است. به عنوان نمونه در حوزه عمل تخصصی پیوند کلیه، ایران با انجام ۴۶۰۰۰ پیوند و ابداع روش لاپاروسکوپی با یک نخ، خود را در زمره برترین کشورها در این حوزه ثبت کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد ایران با داشتن ۱۲۰۰ جراح پیوند کلیه و تحویل سالانه ۵۰ فارغ‌التحصیل در این حوزه و انجام با کیفیت پیوند، مقام اول پیوند کلیه در خاورمیانه و رتبه سوم را در جهان دارد.

این گزارش روند صعود ایران در پیوند کلیه را نشان می‌دهد و حاکی از آن است که پس از انقلاب با تلاش پزشکان ایرانی پیوند کلیه جایگزین روش زجرآور دیالیز شده و سالانه جان هزاران نفر را از مرگ نجات داده است. دستیابی به این موفقیت و ابداع سبکی نو در ایران باعث شده است بسیاری از پزشکان کشورها ازجمله پزشکان ایالات‌متحده خواهان اجرای روش ایرانی پیوند کلیه در کشورشان باشند.

پیوند کلیه

پیوند کلیه ‌یا Renal transplantation عبارت است از کارگذاری کلیه‌ی انسان از شخصی به شخص دیگر. یک پیوند موفق می‌تواند عمر را طولانی کند و کیفیت زندگی را بسیار بهبود می‌بخشد.

بیمار از محدودیت‌های دیالیز و از تظاهرات برگشت‌پذیر اورمی خلاص می‌شود. نزدیک به ۹۰ درصد از تمام بیماران در حالی پیوند کلیه را دریافت می‌کنند که کلیه‌های خودشان نیز سر جایشان قرار دارد.

برتری پیوند کلیه بر دیالیز

در روش پیوند، لازم نیست بیمار هفته‌ای سه روز زیر دستگاه دیالیز برود. مرگ‌ومیر کمتر و تحمیل هزینه‌های پایین‌تر به دولت ها در شیوه پیوند از دیگر دلایل برتری شیوه پیوند کلیه نسبت به دیالیز در کشورهای جهان است.

در دیالیز، بیمار باید هفته‌ای سه بار زیر دستگاه دیالیز برود و تنها ۱۰ درصد سموم دفع می‌شود و ۹۰ درصد در بدن باقی می‌ماند؛ این موضوع ایجاد مسمومیت‌های متعدد می‌کند و حتی ممکن است به مرگ بیمار نیز منجر شود.

 انقلاب و عبور از بحران کلیه

قبل انقلاب اسلامی کمتر از ۱۰۰ مورد عمل پیوند کلیه در کشور انجام شده بود که این میزان‌ هم به دلیل اینکه بعضی از این کلیه‌ها از خارج واردشده بودند، نتایج موفقیت‌آمیزی به همراه نداشت.

ابتدای انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی به دلیل اینکه وسایل دیالیز در ایران به‌اندازه کافی وجود نداشت، بسیاری از بیماران زیر دیالیز جانشان را از دست می‌دادند.

پیوند کلیه در ایران ابتدا از پیوند فامیلی شروع شد، آن‌هم در شرایطی که در آن زمان پیوند از بیماران مرگ مغزی وجود نداشت. سپس برای اولین بار در خاورمیانه، ‌برنامه پیوند کلیه از زنده غیر فامیل یعنی غیر ژنتیکی با پیوند از یک خانم به همسرش آغاز و این عمل پیوند کلیه خیلی خوب انجام شد و با ثبت نتایج مشخص شد که ‌پیوند کلیه، از غیر فامیل حتی نسبت به فامیل بهتر جواب می‌دهد و نسبت به وقوع مرگ مغزی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد در درازمدت نتیجه بهتری دارد.

پیوند کلیه در ایران

حدود ۲۶ سال از اولین پیوند كلیه در بیمارستان شهید دكتر لبافی‌نژاد می‌گذرد. یك برادر كلیه خود را به برادر بیمارش هدیه كرده بود؛ او هنوز زنده است و باگذشت این مدت به زندگی خود ادامه می‌‌دهد.

هم‌اکنون در همه شهرهای کشور جراحی‌های کلیه و مجاری ادرار و حتی پیوند با روش لاپاراسکوپی با موفقیت انجام می‌شود و موفقیت‌های زیادی حاصل‌شده است.

درمجموع در کشورمان حدود ۴۶ هزار پیوند کلیه انجام‌گرفته که ۵ هزار مورد آن در بیمارستان لبافی نژاد تهران، ۸۰۰ مورد در بابل و ۲ هزار مورد در ارومیه بوده است.

در حال حاضر سالانه ۵۰ جراح کلیه در ایران فارغ‌التحصیل می‌شوند و ۱۲۰۰ جراح نیز مشغول فعالیت در کشورند و پیشرفت ایران در این زمینه در منطقه بی‌نظیر و در دنیا کم‌نظیر است.

ایران در پیوند کلیه به روش لاپاروسكوپی در منطقه خاورمیانه اول و در دنیا رتبه سوم را در اختیار دارد. در این روش بدون جراحی باز و فقط توسط چند سوراخ كوچك بدون برش، كلیه اهدایی خارج‌شده و به بیمار نیازمند پیوند می‌شود. به‌این‌ترتیب اهداكننده با كمترین درد و خونریزی پس از ۲ روز به زندگی عادی بازگشته و مرخص می‌شود. این روش در اروپا و آمریكا استانداردشده اما در خاورمیانه فقط ایران توانسته به این فن و با این میزان موفقیت دست یابد.

جالب اینکه اهدای اعضا در كشور ایران از مردم كشورمان صورت می‌گیرد و اینک ۵۰۰ هزار نفر از جمیعت کشور کارت اهدا عضو دریافت کرده‌اند که سالانه به تعداد اعضا اضافه می‌شود.

مدل جهانی پیوند دکتر سیم فروش

دکتر سیم فروش روش جراحی جدیدی ابداع كرده است كه طی آن تنها با یك نخ بخیه و بدون زدن گره بخیه دورتادور عروق كلیوی، پیوند انجام می‌شود. این روش چندی پیش هم در یكی از ژورنال‌های جهانی مطرح و مورد استقبال فراوان قرار گرفت. با این روش، پیوند کلیه در كوتاه‌ترین زمان و كمترین عوارض و هزینه درمانی انجام می‌شود.

نبوغ این پزشک به‌گونه‌ای بوده است که امروز در دنیا مدلی از پیوند کلیه از افراد غیر فامیل را به نام ایرانیان و «مدل ایرانی پیوند کلیه» می‌شناسند.

وقتی آمریکایی‌ها خواهان اجرای الگوی ایرانی هستند 

در سال‌های اخیر بارها در کشوری مانند ایالات‌متحده امریکا، تجمع‌های اعتراضی و واکنش‌هایی از سوی شخصیت‌های مطرح این کشور، نسبت به لیست انتظار بلندبالا و مرگ ۳۰ هزار بیمار کلیوی در انتظار پیوند این کشور انجام‌شده و این افراد خواهان اجرای مدل ایرانی پیوند در امریکا شده‌اند.

برخی از پزشکان مشهور در امریکا مانند استاد برجسته نورولوژی دانشگاه سنت لویز (اینجا) مقالات زیادی نوشته و در آن تأکید کرده‌اند که با وجود اینکه امریکا ازلحاظ سیاسی با ایران اختلاف‌نظر دارد، اما وقت آن رسیده که مسئولان آمریکایی چشم‌هایشان را بر روی موفقیت ایرانی ها باز کنند و از تجربه ایران در نجات بیماران کلیوی استفاده کنند تا هزاران شهروند آمریکایی در سال جان خود را از دست ندهند؛ همان‌طور که ایران با موفقیت توانسته است از مرگ بیش از ۳۰ هزار نفر در ۳۰ سال گذشته جلوگیری کند.

همچنین خانم «فرایریور» حقوقدان و رئیس مرکز تحقیق برای راه‌حل‌های اخلاق پزشکی یکی از ایالت‌های امریکا، فیلمی ۳۰ دقیقه‌ای از مدل پیوند کلیه ایرانی را تهیه‌کرده است که مزایای پیوند ایرانی را در آن بیان و پیشنهاد کرده که از مدل ایرانی استفاده کنند تا جان بیماران آمریکایی را نجات دهند.

«الون رات» برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۲ که استاد دانشگاه هاروارد است نیز گفته که باید مدل ایرانی پیوند کلیه در امریکا دنبال شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.