۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۶۰۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲ دسته: پیشرفت های کشور، دولت و حکمرانی کارشناس: صادق احمدی
۲

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۷۰ تعداد پزشکان ایرانی حدود ۲۰ هزار نفر بوده است؛ با گسترش زیرساخت‌های آموزشی حوزه پزشکی عزم ملی برای بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی امروزه بیش از ۱۱۰ هزار پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص در کشور وجود دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد پزشکان ایرانی در حال افزایش هستند و خدمات پزشکی روزبه‌روز در ایران گسترده‌تر می‌شود. آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که اگر در گذشته و قبل از انقلاب پزشکان هندی و پاکستانی به معالجه بیماران ایرانی می‌پرداختند، امروز مردم کشورهای منطقه برای امور درمانی به ایران می‌آیند.

تاریخچه پزشکی در ایران و جهان

آغاز تاریخچه پزشکی در ایران درواقع از دوره‌ای می‌باشد که پاتها‌ در زادگاه نخستین خود در نزدیکی خوارزم زندگی می‌کردند و اولین پزشک آریایی «تریتا» نامیده شده که درواقع مانند اسکلپیوس برای یونانیان و آسکولاپیوس برای رومیان می‌باشد. نوشته‌های کتاب‌های مختلف زبان پهلوی نشان می‌دهند که تریتا در جراحی نیز دست داشته. تریتا از خواص دارویی گیاهان مختلف نیز آگاهی کامل داشته و به‌ویژه خود عصاره‌ی آن‌ها را تهیه می‌کرد.

بقراط ظاهراً اولین کسی بود که در تاریخ طب را به‌صورت منظم و مدون ارائه کرد و آن را از سحر و جادو جدا ساخت بود (۴۶۰-۳۵۵ قبل از میلاد مسیح). پس از وی، جالینوس (سال ۱۹۹- ۱۲۹ میلادی) مدرسه جدیدی برای تشریح بنا کرد و آثارش برای مدت بیش هزار سال اساس عقاید طبیعی‌دانان قرار گرفت. طب مزاجی درواقع اساس روش درمانی بقراط و جالینوس بود.

دکتر نجم‌آبادی در کتاب تاریخ طب در ایران ضمن اشاره به این مطلب اذعان می‌کند که «مکتب طبی زرتشت خیلی پیش‌تر از مکاتب طبی یونان، در عالم وجود داشته است»؛ اما به‌هرحال در میان مورخین در مورد مبدأ طب مزاجی اتفاق‌نظر وجود ندارد.

بعد از اسلام نیز با شکوفایی ترجمه کتب طبی یونان، دانشمندان مسلمان بزرگی ازجمله محمد ابن زکریای رازی و ابن‌سینا ظهور کردند. پیشرفت‌های علمی سریع مسلمانان موجب شگفتی جهانیان شده بود، طوری که هر کس به دنبال علم بود پا به این سرزمین می‌گذاشت؛ اما در اروپا شرایط متفاوت بود.

در آن زمان در اروپا نقاط بیمارستانی کمی وجود داشت و شیوه درمانی علمی چندان مرسوم نبود، درحالی‌که در قلمرو اسلام بیمارستان‌هایی مجهز به بخش‌های مختلف با تخصص‌های مختلف وجود داشت. همچنین آورده‌اند که بیمارستان‌ها دارای کتابخانه، سالن تدریس و داروخانه به‌طور مجزا بوده است.

ظرفیت بالای دانشجویان پزشکی ایرانی

وضعیت پزشک در حوزه دانشجویی نیز آن‌چنان قابل‌توجه است که در حال حاضر ۱۰ هزار دانشجوی ایرانی در کشور آمریکا مشغول به تحصیل‌اند. در همین رابطه دکتر محمدباقر لاریجانی در مراسم تقدیر از برگزیدگان بیستمین المپیاد علمی دانشجویی سال از وجود حدود ۵ میلیون دانش‌آموز در کشور خبر داد و گفت: این دانش‌آموزان به‌نوعی آینده کشور را رقم می‌زنند. در حوزه‌های پزشکی دو برابر حوزه‌های دیگر داوطلب وجود دارد که این امر توفیقی برای حوزه پزشکی است. در حال حاضر حدود ۱۸۰ هزار دانشجوی پزشکی در ۶۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در حال تحصیل هستند.

وی بابیان اینکه ظرفیت آموزش عالی بعد از انقلاب اسلامی بیش از ۳۰ برابر توسعه‌یافته است، افزود: در اوایل انقلاب امید به تحصیل بین جوانان ۸ سال بود اما اکنون به ۱۴ سال افزایش‌یافته است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های تحول در نوآوری در آموزش پزشکی گفت: سعی شده آموزش پزشکی را توسط آمایش سرزمین توسعه دهیم. همچنین گسترش تعاملات بین‌المللی در زمینه رشته‌های پزشکی آغاز شده که این امر می‌تواند میزان بازگشت دانشجویان به کشور را افزایش دهد. از طرف دیگر معرفی ظرفیت‌های ایران در حوزه آموزش پزشکی به‌طورجدی در حال پیگیری است و امیدواریم با افزایش زیرساخت‌های دانشگاه‌ها، پذیرش دانشجوی خارجی در ایران را ساماندهی کنیم.

افزایش قابل توجه پزشک در کشور

بر اساس آمار سازمان نظام پزشکی تاکنون ۲۱۳ هزار نفر در سراسر کشور، این سازمان عضو دارد که به تفکیک عبارت‌اند از ۷۸ هزار نفر پزشک عمومی، ۳۶ هزار نفر پزشک متخصص و فوق تخصص، ۲۴ هزار نفر دندان‌پزشک عمومی، ۲ هزار نفر دندان‌پزشک متخصص، ۱۹ هزار نفر دکترای داروسازی، ۱۲۰۰ نفر دکترای علوم آزمایشگاهی، ۳۵ هزار نفر ماما، ۱۵ هزار نفر گروه‌های پروانه دار (از شامل فیزیوتراپیست، متخصص تغذیه، بینایی‌سنج، شنوایی‌سنج و…) و ۷۰۰ نفر اتباع خارجی.

همچنین بر اساس آمارهای بانک مرکزی در دو دهه اخیر کشور رشد سریعی در تعداد پزشکان داشته است و این مسئله باعث جلوگیری از خروج ارز از یک ‌طرف و از طرفی دیگر موجب جذب بیوتوریسم از کشورهای منطقه و خارج از منطقه شده است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۷۰ تعداد پزشکان ایرانی حدود ۲۰ هزار نفر بوده است؛ با گسترش زیرساخت‌های آموزشی حوزه پزشکی عزم ملی برای بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی امروزه بیش از ۱۱۰ هزار پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص در کشور وجود دارد.

 رونق بیوتوریسم و گردشگری پزشکی (Medical Tourism) در ایران

بر اساس تعریف‌های سازمان جهانی جهانگردی UN-WTO یکی از اهدافی که می‌تواند گردشگر را برانگیزد تا عزم سفر کند، مسافرت برای کسب سلامتی است. چیزی که از آن به گردشگری سلامت تعبیر می‌شود.

در حقیقت گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که به‌منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیشتر از ۲۴ ساعت و کمتر از یک سال صورت می‌پذیرد.

گردشگری پزشکی نوعی از گردشگری سلامت است که در آن مسافرت به‌منظور درمان بیماری‌های جسمی یا انجام نوعی از عمل‌های جراحی تحت نظارت پزشکان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی صورت می‌پذیرد.

این نوع گردشگری هم‌اکنون در ایران صورت می‌پذیرد و سالیانه ایران پذیرای تعداد قابل توجهی از بیماران کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و … است. مرکز درمان ناباروری رویان یکی از مراکزی است که سالیانه از بسیاری از کشورهای منطقه پذیرای بیماران است.

  1. خسته نباشید ،
    اینهمه پزشک تولید شده و فعالیتشان چه ربطی به بهداشت داره .
    معلوم میشه تهیه کننده این مقاله فرق بهداشت را با درمان نمیداند.
    جان من آقای صادق احمدی بدان و آگاه باش که بهداشت مقوله ای جدای از درمان است تا شخص با استفاده از آن وارد درمان نشود و هزینه های درمان پایین بیاید .

    درست است که ته بطری نوشیدنی بزرگتر است ولی تلاش نکنید که نوشیدنی را از این سمت بنوشید .

    ۰۰
  2. پزشگان هم در زمینه ی بهداشت و پیشگیری نقش دارند و چیزی جدا از بهداشت نیستند

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.