۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۵۶۳ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

میزان صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای اروپایی در سال ۱۳۹۶ تنها ۳.۵ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران بوده است؛ درحالیکه میزان واردات ایران از این کشورها ۲۶ درصد از کل واردات کشور را تشکیل می‌دهد و در سال جاری بیش از ۴۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۶ میزان صادرات ایران بدون احتساب نفت خام، بالغ بر ۴۶.۹ میلیارد دلار بوده و میزان واردات ایران نیز در این مدت ۵۴.۳ میلیارد دلار بوده است.

از این میزان سهم کشورهای اروپایی از صادرات ایران تنها ۱.۶۵ میلیارد دلار و از واردات ایران بیش از ۱۴ میلیارد دلار بوده است.

در جدول زیر میزان تجارت ایران با کشورهای اروپایی در سال ۱۳۹۶ نشان داده شده است:

چنانچه در جدول بالا مشخص است، میزان صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای اروپایی تنها ۳.۵ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران است؛ درحالیکه میزان واردات ایران از این کشورها ۲۶ درصد از کل واردات کشور را تشکیل می‌دهد.

به این ترتیب تراز تجاری ایران در تجارت با کشورهای اروپایی منفی ۱۲.۳ میلیارد دلار است؛ و این بدان معنی است که میزان صادرات غیرنفتی ایران به همین میزان از واردات از این کشورها کمتر است.

در سال ۱۳۹۶ به عنوان دومین سال بعد از اجرایی شدن برجام، انتظار می‌رفت میزان تجارت ایران با کشورهای اروپایی با افزایش قابل توجهی همراه باشد. اما آمارهای گمرک جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که گرچه میزان واردات ایران در این سال بیش از ۴.۴ میلیارد دلار معادل ۴۷ درصد افزایش یافته است، اما میزان صادرات غیرنفتی ایران تنها ۷۲ میلیون دلار معادل ۴.۵ درصد افزایش یافته است.

در مجموع در سال ۱۳۹۶ تراز تجاری ایران با کشورهای اروپایی بیش از ۴.۴ میلیارد دلار بدتر شده است.

در میان کشورهای اروپایی کشور ایتالیا اولین مقصد صادرات محصولات ایرانی بوده و در مقابل کشور آلمان در مبادی وارداتی ایران رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

در جدول زیر مقاصد عمده صادراتی و مبادی عمده وارداتی ایران در سال ۱۳۹۶ نشان داده شده است:

چنانچه از جدول فوق مشخص است، میزان صادرات غیرنفتی ایران در سال ۱۳۹۶ به کشورهای ایتالیا، اسپانیا، هلند و بلغارستان با کاهش همراه بوده و در مقابل میزان صادرات به کشورهای سوئیس، رومانی و بلژیک افزایش یافته است.

در مجموع در سال گذشته صادرات ایران به کشورهای اروپایی ۷۲ میلیون دلار، معادل ۴.۵ درصد رشد داشته است. همچنین در این سال کشورهای اروپایی سهمی ۳.۵ درصدی در صادرات غیرنفتی ایران داشته اند.

برخلاف رشد ناچیز صادرات ایران به کشورهای اروپایی در سال گذشته، واردات ایران از این کشورها رشد قابل توجهی داشته است.

چنانچه در جدول بالا مشخص است واردات ایران از تمامی شرکای اصلی اروپایی خود با نرخ دو رقمی افزایش یافته است. در مجموع نیز واردات ایران از کشورهای اروپایی در سال گذشته با ۴.۴ میلیارد دلار افزایش به بیش از ۱۴ میلیارد دلار رسیده است.

این میزان واردات در مقایسه با سال ۱۳۹۵ بیش از ۴۷ درصد رشد نموده است. به این ترتیب سهم کشورهای اروپایی از واردات ایران به ۲۶ درصد رسیده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.