۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۳۳۹ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰ دسته: تولید، تولید داخلی کارشناس: علی بختیاری
۰

نمایشگاه‌های عرضه کالاهای داخلی، یکی از راهکارهای کشورهای جهان برای حمایت از کالاها و تولیدکنندگان داخلی و معرفی آن هاست. نمایشگاه صادرات و واردات چین، نمونه‌ای موفق در این زمینه محسوب می شود که سابقه ای ۶۱ ساله دارد و در هر سال دو مرتبه برگزار می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد معرفی کالاها و تولیدکنندگان داخلی اهمیت زیادی در توسعه خرید کالاهای داخلی دارد. یکی از راهکارهای بهبود شرایط فروش کالاهای داخلی، برگزاری فروشگاه‌های عرضه محصولات است که می‌توانند به صورت دائمی دایر باشند. کمک به توسعه فروش محصولات، در عمل راهکاری مناسب برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی محسوب می شود.

افزون بر فروشگاه‌ها، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، با برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی سالانه، محیطی را برای معرفی کالاها و تولیدکنندگان داخلی به مردم و تاجران فراهم می‌کنند.

سابقه ۶۱ ساله نمایشگاه عرضه محصولات تولید داخل در چین

نمایشگاه China Import and Export Fair یا همان Canton Fair از سال ۱۹۵۷ یعنی ۶۱ سال پیش آغاز به کار کرده است[۱]. این نمایشگاه توسط مرکز تجارت خارجی چین (China Foreign Trade Centre) سازمان‌دهی شده است و میزبان وزارت بازرگانی جمهوری خلق چین (Ministry of Commerce of PRC) و دولت منطقه گوانگدونگ (People’s Government of Guangdong Province) بوده است.

این نمایشگاه هر بهار و پاییز در شهر گوانگژو چین برگزار می‌شود. از جمله مهم‌ترین اهداف این نمایشگاه، نشان دادن موفقیت‌های چین، افزایش تجارت چین و جهان و یافتن بازارهای بین‌المللی است.

تا به امروز ۱۲۲ بار این نمایشگاه تشکیل شده است و میزان صادرات آن به به حدود ۱۳۰۰ میلیارد دلار رسیده است. تعداد کل خریداران خارجی در این نمایشگاه نیز به ۸.۲۲ میلیون نفر رسیده است.

مساحت این نمایشگاه بیش از ۱۱۸ هکتار است. این نمایشگاه بوسیله ارتباط با مراکز تجاری و اتاق‌های بازرگانی و تجاری بسیاری از کشورها توانسته بر شهرت خود بیفزاید و سالانه شرکت ها و خریداران را از سراسر جهان به خود جذب نماید.

نمایشگاه‌های داخلی

در ایران نمایشگاه‌های ارائه و عرضه محصولات ایرانی به صورت محدود برگزار می‌شود. به عنوان مثال نمایشگاه‌های مبلمان، وسایل الکتریکی، فرش، خودرو، میوه و لوازم‌التحریر به صورت جداگانه و نامنظم برگزار می‌شوند.

نمونه دیگر این‌گونه نمایشگاه‌ها، یکشنبه هفته قبل در حسینیه امام خمینی(ره) به منظور بازدید رهبر انقلاب برگزار شد که حدود ۷۰ تولیدکننده داخلی در آن حضور داشتند. این نمایشگاه نمونه کوچکی از کالاهای ایرانی در سراسر کشور محسوب می شود.

نکته مهم در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های محصولات ایرانی، آن است که می‌بایست سالانه به صورت منظم برگزار شوند و از سوی دیگر باید در راستای جذب تجار خارجی و داخلی برنامه‌ریزی شود و به مردم نیز اطلاع رسانی مناسبی انجام گردد.

نمایشگاه کتاب، نمونه موفق در برگزاری نمایشگاه های سالانه

از جمله نمونه نمایشگاه‌های موفق کشور، نمایشگاه کتاب است که به صورت سالیانه در تاریخ مشخص و با اطلاع‌رسانی مناسب و جذب ناشران خارجی، بسیار خوب عمل کرده است.

در زمینه برگزاری نمایشگاه های عرضه محصولات تولید داخل نیز لازم است مشابه با نمایشگاه کتاب، نمایشگاه ارائه کالای ایرانی به صورت سالیانه و با برنامه ریزی مشخص برگزار گردد. رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان ایرانی نیز می تواند بخشی از برنامه های سالانه این نمایشگاه باشد.

فواید نمایشگاه‌های عرضه کالای تولید داخل

از جمله فواید برگزاری نمایشگاه‌های ارائه کالای داخلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه و نمایش جدیدترین پیشرفت‌ها و کالاهای داخلی به صورت ملی و جهانی
  • امکان جذب مشتری داخلی و خارجی و افزایش و آسان‌سازی ارتباط بین مشتری و تولیدکنندگان
  • سهولت در اطلاع رسانی محصولات داخلی و ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان
  • امکان جذب سرمایه‌گذار و توسعه تولیدات
  • امکان جذب ایده‌های جدید و جذب نیروی کار فعال و علاقه‌مند
  • امکان ارتباط گیری تولیدکنندگان داخلی با مراکز تجاری و اتاق‌های بازرگانی کشورهای جهان

برگزاری این قبیل نمایشگاه ها در کشورهای مختلف جهان نمونه دارد.

راه اندازی فروشگاه‌های بزرگ راهکار کشورها در حمایت از کالای داخلی

پینوشت:

[۱] کانتونفایر



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.