۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۷۵۳ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲ دسته: دولت و حکمرانی
۰

مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از پافشاری دولت مبنی بر تفکیک وزارتخانه های تولیدی از بازرگانی، گفت: اکثر کشورهای توسعه یافته نظیر ژاپن و کره جنوبی به منظور بهبود عملکرد سیستم دولتی، اقدام به کاهش حجم و اندازه دولت از طریق ادغام وزارتخانه ها کرده اند.

سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگوی با مسیر اقتصاد در خصوص تشکیل کمیسیون مشترک ویژه برای اصلاح بخشی از ساختار دولت گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تفکیک وزارت بازرگانی مخالف است.

وی گفت: در حال حاضر دولت بایستی به جای تفکیک وزارتخانه ها اقدام به اصلاح ساختار درون وزارتخانه ای کند و با تفکیک این وزارتخانه ها هزینه های زیادی را به خود تحمیل نکند.

استفاده از تجارب سایر کشورهای دیگر در ادغام بخش بازرگانی با امور دولتی

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در اکثر کشورهای توسعه یافته اندازه و حجم دولت کوچک است و تعداد وزارتخانه های آن ها بسیار کمتر از کشور ما است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال دو کشور کره جنوبی و زاپن علیرغم داشتن جمعیت بیشتر از کشور ما تعداد وزارتخانه های کمتری دارند و تعداد آن ها نهایتا به ۱۱ عدد می رسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: در کره جنوبی حتی تمام مسائل مربوط به اقتصاد و تجارت و تولید در یک وزارتخانه تصمیم گیری می شود.

افزایش هزینه های دولت و ایجاد ناکارآمدی نتیجه اصلی تفکیک احتمالی وزارتخانه ها

این نماینده مجلس گفت: دولت ژاپن نیز با ۱۴۸ میلیون نفر جمعیت، حدود ۲۴ هزار مدیر دولتی دارد در حالی که ایران با جمعیت ۸۰ میلیونی حدود ۲۷۶ هزار مدیر دولتی دارد که این موضوع خود نشان دهنده بزرگ بودن حجم دولت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تفکیک وزارتخانه ها علاوه بر افزایش هزینه های دولت، پیچیدگی تصمیم گیری های دولتی را نیز زیاد تر می کند.

اصلاح درون ساختاری راهکار اصلی به منظور بهبود شرایط بازرگانی

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ضمن قبول وجود مشکلاتی در وزارتخانه های مرتبط با تولید و بازرگانی گفت: راه حل کاهش مشکلات فعلی تفکیک بخش ها نیست بلکه اصلاح درون ساختاری است.

وی تاکید کرد: دولت بایستی به منظور بهبود شرایط بازرگانی محصولات داخلی، بیشتر از پتانسیل بخش خصوصی استفاده کند و مشوق های صادراتی را نیز افزایش دهد.

مقدسی اظهار داشت: دولت به منظور افزایش صادرات محصولات داخلی بایستی از طریق وزارتخانه های موجود رصد دقیقی از بازارهای هدف داشته باشد و از پتانسیل بخش خصوصی نیز در این موضوع استفاده کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.