۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۵۹۷ ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

تحولات اخیر سیاست های آمریکا در حوزه تجارت خارجی، شرکای این کشور را به یافتن متحدین تجاری جدید سوق داده است. چین و کره جنوبی دو مورد از مهمترین شرکای تجاری آمریکا هستند که پس از بدعهدی های تجاری این کشور، برای دستیابی به توافق تجاری با کشورهای مرکوسور در آمریکای جنوبی، وارد مذاکره شده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد چین و کره‌ جنوبی در پی اتخاذ سیاست های حمایتگرایانه‌ توسط آمریکا به دنبال انعقاد توافقنامه‌ی تجارت دوجانبه با مجموعه‌ی اقتصادی مرکوسور هستند. اتحادیه تجاری مرکوسور برخی از کشورهای منطقه آمریکای جنوبی از جمله برزیل، آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه را شامل می شود.

برنامه‌ی این دو قدرت اقتصادی شرق آسیا برای تقویت روابط تجاری با کشورهای مرکوسور بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه مرکوسور حیاط خلوت آمریکا محسوب می‌شود.

آمریکا از زمان ریاست جمهوری ترامپ، فاصله‌ي دیپلماتیک خود را با کشورهای مرکوسور حفظ کرده و تا کنون دیدار دوجانبه بین ترامپ و روسای جمهور این کشورها صورت نگرفته است. ترامپ همچنین تصمیم ندارد که در اجلاس سران قاره‌ی آمریکا که در شنبه‌ی آتی برگزار می‌شود، شرکت کند.

کره به دنبال انعقاد توافقنامه‌ی تجارت چندجانبه با مرکوسور

لی ناک یون نخست وزیر کره‌ی جنوبی و میشل تمر رئيس‌جمهور برزیل در ماه مارس گذشته برای شروع مذاکرات رسمی به منظور دستیابی به یک توافقنامه‌ی تجاری بین کره‌ و مجموعه‌ی اقتصادی مرکوسور در آمریکای جنوبی موافقت کردند.

این توافقنامه به گونه‌ای طراحی شده است که صادرات کره‌ی جنوبی در لوازم الکترونیکی و قطعات خودرو افزایش یابد و متقابلا صادرات ذرت، سویا و دیگر دانه‌ها از مرکوسور نیز تسهیل گردد.

این درحالیست که سئول اخیرا از سوی آمریکا برای اعطای امتیازات تجاری تحت فشار قرار گرفته است. آمریکا خواستار بازطراحی توافقنامه‌ی تجاری شش ساله‌ی دو کشور، به نفع خود شده است و طبعا کره جنوبی بخشی از بازار خود را از دست خواهد داد. به همین دلیل این کشور برای دسترسی به بازارهای بیشتر، به یافتن شرکای جدید تجاری روی آورده است.

 بازار ۲۶۰ میلیونی مرکوسور در دسترس کره جنوبی قرار می‌گیرد

جمعیت ۲۶۰ میلیونی مرکوسور، بازار پرمنفعتی برای کره‌ی جنوبی خواهد بود. منفعت دیگر کره جنوبی از توافق تجاری با مرکوسور آن است که چنین توافقنامه‌ای می‌تواند در مذاکرات تجاری کره-آمریکا به مانند اهرم فشاری در دست کره باشد؛ زیرا واردات دانه‌های روغنی از آمریکای جنوبی افزایش خواهد یافت و طبعا سهم آمریکا از بازار این محصولات در کره کاهش خواهد یافت. آمریکا هم اکنون مقدار قابل توجهی از نیاز کره‌ی جنوبی به دانه‌های روغنی را تامین می‌کند.

بنابراین مقامات سئول به سرعت در حال ارتقاء روابط تجاری با آمریکای جنوبی در قالب یک مجموعه‌ی یکپارچه هستند. کره‌ای‌ها پیش از این نیز در ماه فوریه با پنج کشور آمریکای مرکزی شامل پاناما و کاستاریکا، توافقنامه‌ی تجاری امضا کردند.

چین به بازار مرکوسور علاقه‌مند است

چین نیز به بازار مرکوسور علاقه‌مند است. در اوایل سال جاری ونگ یی وزیر امورخارجه‌ی چین از مونته ویدئو دیدن کرد و در گفتگو با تبیر وازکویز رئیس جمهور اوروگوئه طرحی را برای تجارت دوجانبه پیشنهاد کرد. ونگ به رئيس جمهور اوروگوئه گفت: امضای یک توافقنامه‌ی تجاری با چین می‌تواند به شما اجازه‌ی حضور در بازار ۱.۳ میلیارد نفری چین را بدهد.

برنامه‌ي حمایتگرایانه‌ي‌ آمریکا همچنین امکان گسترش نفوذ سیاسی چین در منطقه‌ی آمریکای جنوبی را فراهم می‌کند. یک مقام رسمی سفارت چین در برزیل به یک روزنامه‌ی محلی گفت: چین در حال باز کردن دری است که شخص دیگری (ترامپ) در حال بستن آن است.

چین هم اکنون حضور اقتصادی رو به رشد و قابل توجهی در آمریکای جنوبی دارد. این کشور در سال ۲۰۱۶ مقصد بیش از ۱۵ درصد از صادرات مرکوسور بود؛ مقایسه سهم این کشور با سهم ۱۱ درصدی آمریکا نشان می دهد که چین شریک تجاری اصلی آمریکای جنوبی است.

تجارت دوجانبه رویکرد ژاپن در توسعه روابط با آمریکای جنوبی

ژاپن اما برخلاف چین، برای تغییر شرکای تجاری در آمریکا خونسردانه عمل می‌کند. هیروشج سکو دمپند وزیر بازرگانی ژاپن، طی دیداری از بوینس آیرس گفت: اولویت ژاپن انعقاد توافقنامه‌ی تجاری با یک به یک کشورهای آمریکای جنوبی است و نه اتحادیه‌ی مرکوسور.

یک دیپلمات ژاپنی، بی میلی کشورش به توافق تجاری با مرکوسور را ناشی از توافقات تجاری ژاپن با آمریکا و اروپا دانست و گفت به لحاظ سیاسی پذیرش واردات بیشتر محصولات کشاورزی برای ما سخت است.

منبع: Asian review



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.