۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۵۲۹ ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ دسته: دولت و حکمرانی، مشارکت عمومی-خصوصی کارشناس: محمد غیاثی
۰

وزارت برنامه ریزی توسعه ملی اندونزی، مسئول افزایش میزان مشارکت بخش خصوصی و مردم در پروژه های عمرانی است. این وزارتخانه هرساله کتابچه مشارکت عمومی-خصوصی (PPP) را به منظور دسته بندی و اطلاع رسانی پروژه های عمرانی منتشر می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت اندونزی اعلام کرده است تقریبا ۲۸۷۷ تریلیون روپیه اندوزی معادل ۲۰۱.۴ میلیارد دلار برای تامین سرمایه مورد نیاز زیرساخت های این کشور نیاز است.

همچنین لازم است برای افزایش سرعت توسعه زیرساخت هاتا ۴۰ درصد مشارکت بخش خصوصی از طریق طرح مشارکت عمومی خصوصی (PPP) به عنوان تامین مالی خلاقانه جایگزین، بهبود یابد. علاوه بر این، برای افزایش کیفیت خدمات زیرساختی انتظار می رود که نهادهای خصوصی دانش و تجربه خود را در توسعه، بهره برداری و مدیریت خدمات زیرساختی مناسب به اشتراک بگذارند.

دولت اندونزی نیز متعهد شده است که به طور پیوسته در افزایش جذابیت سرمایه گذاری، بهبود و نوآوری ایجاد نماید و مشارکت بخش خصوصی و مردم را تضمین کند.

وزارت برنامه ریزی توسعه ملی، متولی مشارکت عمومی خصوصی

وزارت برنامه ریزی توسعه ملی اندونزی (Bappenas) به عنوان نهاد برنامه ریزی توسعه ملی در این کشور مسئول برنامه ریزی و اجرای مشارکت عمومی خصوصی است.

در این زمینه وزارت برنامه ریزی توسعه ملی کتابچه مشارکت عمومی خصوصی را برای ارائه اطلاعات در مورد سرمایه گذاری موجود در زیرساخت ها برای سرمایه گذاران بالقوه منتشر می کند.

این پروژه ها بر اساس سطح آمادگی آن ها به دو دسته پروژه های آماده پیشنهاد و پروژه های تحت آماده سازی تقسیم می شوند. کتابچه مشارکت عمومی خصوصی اطلاعات مربوط به پروژه هایی را که قبلا واگذار شده اند نیز ارائه می کند.

۲ پروژه ریلی در کتابچه مشارکت عمومی خصوصی ۲۰۱۷

کتابچه مشارکت عمومی خصوصی سال ۲۰۱۷ جدیدترین اطلاعات درباره برنامه پروژه های زیرساختی با مشارکت عمومی خصوصی را ارائه می کند. در این کتابچه مشارکت عمومی خصوصی ۲۲ پروژه وجود دارد که ۲۱ پروژه تحت آماده سازی و ۱ پروژه آماده پیشنهاد است. ۱۷ پروژه نیز وجود دارد که قبلا واگذار شده است. در این گزارش بخش هایی از این کتابچه بررسی شده است.

در بین پروژه هایی که در کتابچه مشارکت عمومی خصوصی سال ۲۰۱۷ وجود دارند، ۲ پروژه ریلی مشاهده می شود. یکی از این پروژه های ریلی به عنوان نمونه در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

راه آهن جزیره باتام در جزایر ریائو

 باتام به عنوان منطقه ای برای بندر، صنایع و توریسم آزاد نقش بسیار مهمی در توسعه اندونزی ایفا می کند. تا پایان سال ۲۰۱۲ جمعیت باتام به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است و حدود ۳۴۰ هزار نفر نیروی کار فعال در این منطقه حضور دارند که بیشتر در بخش صنعتی فعالیت می کنند.

برای رفع نیازهای حمل و نقل باتام، متناسب با رشد جمعیت، تقاضا برای ساخت خط مونوریل که مناطق مختلف باتام را به هم متصل خواهد کرد، وجود دارد.

هدف از این پروژه فراهم کردن حمل و نقل عمومی پرحجم ایمن، سریع و راحت در باتام و کاهش زیان های اقتصادی ناشی از تراکم ترافیک مانند زمان، هزینه های سوخت و هزینه های سلامت است.

سرمایه گذاری ۶۳۵ میلیون دلاری بخش خصوصی با حمایت دولت

هزینه این پروژه ۶۳۵ میلیون دلار برآورد شده است و قرار است به روش BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال) از طریق نهادهای تجاری یا به طور مشترک، تامین شود. در پایان قرارداد توسعه این شبکه ریلی نیز، سازمان منطقه آزاد باتام اندونزی (BIFZA) زیرساخت و امکانات قطار سبک شهری (LRT) را در اختیار خواهد گرفت.

حمایت از پروژه در قالب خرید زمین و آماده سازی سایر اسناد مورد نیاز باید توسط دولت محلی انجام شود. با اینحال ممکن است ضمانت دولت مرکزی نیز به منظور کاهش ریسک های پروژه، از جمله تغییرات ریسک تقاضا و تغییرات سناریوی سیاسی مورد نیاز باشد.

منبع: کتابچه مشارکت عمومی خصوصی ۲۰۱۷ اندونزی 



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.