۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۴۵۰ ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶ دسته: پیشرفت های کشور، دولت و حکمرانی کارشناس: صادق احمدی
۰

بیماری سالک سالانه ۲ میلیون نفر را در جهان درگیر می کند و در صورت عدم رفع آن، اثرات زیان بار پوستی بر جای خواهد می‌گذارد. پزشکان ایرانی توانسته اند دارویی را برای این بیماری تولید کنند که تا ۹۵ درصد سالک را از بین می‌برد.

به گزارش مسیر اقتصاد پزشکان ایرانی توانسته اند اولین داروی ضد سالک دنیا را تولید کنند و به‌جای درمان‌های دردناک لیزری و تزریقی، پماد جذاب گیاهی را که با فناوری نانو ساخته شده است، جایگزین درمان‌های کم اثر سابق کنند.

این دارو اولین دارویی است که تا ۹۵ درصد قابلیت رفع کامل این بیماری را دارد و با توجه به شیوع این بیماری در نقاطی از کشور، کمک شایانی به بیماران ایرانی می کند.

همچنین بدلیل فراگیری سالک در کشورهای خاورمیانه امکانی برای ایران فراهم می شود که این یافته علمی و ساخته فناورانه را به کشورهای همجوار صادر کند و بتواند منافعی اقتصادی برای کشور بدنبال داشته باشد.

بیماری سالک چیست؟

سالک يک بيماري پوستي است که بر اثر ورود انگل تک‌سلولی به نام «لشمانيا» به بدن ايجاد می‌شود. اين بيماري زخم‌هایی که ايجاد می‌کند تا پايان عمر روي پوست باقي می‌ماند و يک بيماري پوستي مشترک بين انسان و تعدادي از حيوانات ازجمله جوندگان و سگ می‌باشد.

اين بيماري با ايجاد يک برآمدگي قرمزرنگ مشخص می‌شود و سپس به يک توده کوچک سفت و کبود رنگي تبديل می‌شود و در صورت عدم درمان مناسب زخمي شده و از خود جوشگاه بدشکلی به‌جای می‌گذارد که به زيبايي فرد لطمه می‌زند و باعث اثرات رواني بر فرد می‌شود. بيماري ليشمانيوز جلدي (سالک) به‌عنوان يک معضل سازمان جهاني بهداشت مطرح است.

 سالک در ایران

سالانه ۲ دو میلیون مورد این بیماری در سراسر دنیا و از جمله ایران اتفاق می‌افتد. اين بيماري در بيش از ۸۰ کشور جهان رخ می‌دهد. ايران يکي از ۷ کانون مهم ليشمانيوز است و اصفهان، کرمان، خراسان، فارس، خوزستان، يزد، ايلام، کرمانشاه، بلوچستان و تهران از مهم‌ترین شهر‌های درگير محسوب می‌شوند.

در اصفهان، شمال و شمال شرق و شرق اصفهان بيشتر درگير هستند (اطراف زاینده‌رود، پايگاه هشتم شکاري، باغ پرندگان و …). این بیماری همچنین در مشهد (ترقبه و شانديز) وکیل‌آباد (شهري) منطقه سرافرازان و شهرک نوده آب و برق و قصر شيرين استان کرمانشاه همه‌گیر شده است و ساليانه ۱۰ تا ۲۰ هزار مورد زخم جديد از آن گزارش می شود.

درمان به روش فعلی

در حال حاضر برای درمان سالک، آمپول تزریقی بسیار گران استفاده می‌شود که اثربخشی آن زیاد نیست. همچنین بسیاری از پزشکان پوست برای رفع اثرات این بیماری از درمان‌های لیزری استفاده می‌کنند که اثرات ناخوشایندی را در ادامه متوجه بیمار خواهد کرد.

علاوه بر آن سابقاً «گلوکانتین» برای درمان این بیماری تجویز می‌شده است که به‌صورت تزریقی بوده و علاوه بر عوارض کلیوی و قلبی، تزریق آن با درد فراوان همراه بوده است.

ساخت اولین داروی ضد سالک در ایران

پژوهشگران ایرانی این دارو را با استفاده از فناوری نانو در شکل نانو لیپوزومال تولید کرده‌اند و نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این دارو در فرم نانویی آن ۹۵ درصد در درمان بیماری لیشمانیوز تأثیر دارد؛ درحالی‌که داروی تزریقی این بیماری ۴۰ تا ۷۰ درصد تأثیر داشته است. این پماد اولین «پماد ضد سالک نانویی» در دنیاست که تولید آن یک افتخار برای ایران است.

نانو  لیپوزوم این دارو با اتصال به سطح غشای سلول‌ تک‌یاخته‌ای لیشمانیا  محتوای داخل خود را در آن تزریق می‌کند و به‌این‌ترتیب از تکثیر آن جلوگیری می‌شود.

این دارو قادر به سرکوب این بیماری تا ۹۵ درصد است و کاهش عوارض جانبی داروهای شیمی‌درمانی از دیگر کاربردهای این دارو می‌باشد. داروی تولیدشده همچنین قادر به جلوگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.