۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۱۵۷ ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷ دسته: دولت و حکمرانی
۶۰

در این نامه آمده است: موانعی که به آنها اشاره شد موجب شده است تا مدت زمان برای سپری شدن خدمت مقدس سربازی در قالب طرح نخبگان، بسیار طولانی تر از مدت زمان این دوره بصورت عادی شود.

به گزارش مسیر اقتصاد برگزیدگان تسهیلات نظام وظیفه تخصصی بنیاد ملی نخبگان در نامه ای به دکتر ستاری معاون رئیس جمهور، موانع سربازی تخصصی را برشمردند و خواستار حل آن شدند.

متن نامه به شرح زیر است:

معاونت محترم علمی و فناوری رییس جمهور، جناب آقای دکتر ستاری

سلام علیکم

درابتدا بر خود لازم می دانیم از مساعی پر دامنه و خدمت رسانی حضرتعالی و کادر متخلق سازمان در راستای پیشبرد اهداف سازمان و ارتقای جایگاه علمی و نخبگان کشور تشکر نماییم.

همانطور که استحضار دارید نخبگان برگزیده «تسهیلات نظام وظیفه تخصصی بنیاد ملی نخبگان»، جهت طی دوره نظام وظیفه، از طرف بنیاد ملی نخبگان  به مرکز نخبگان و استعداد برتر دانا، واقع در دانشگاه عالی دفاع ملی، معرفی می شوند. اما متاسفانه در مدت زمان معرفی، در طول پروسه مذکور، و تا زمان دریافت کارت پایان خدمت با مشکلاتی رو به رو هستند که شامل موارد زیر می باشد.

خواهشمند است درصورت امکان، این موارد را بررسی کرده و در جهت رفع آنها اقدامات لازم را مبذول فرمایید :

  1. مدت زمان تشکیل پرونده برای افراد در دانشگاه عالی دفاع ملی از زمان برگزیده شدن تا رسیدن نامه به دانشگاه عالی دفاع ملی بیشتر از یک ماه می باشد که مدت زمان طولانی است؛ خواهشمند است درصورت امکان شرایطی فراهم گردد تا این مدت زمان کوتاه تر گردد.
  2. زمان مراجعه فرد مشمول به مرکز نخبگان و استعدادهای برتر دانا، جهت تشکیل پرونده، به دلیل نبود امکان معرفی رزومه علمی و تجربی، و حوزه کاری فرد به این مرکز، متاسفانه جایابی درستی توسط ایشان برای فرد صورت نمی گیرد و افراد به سازمان هایی که اولویت های کاریشان متناسب با تخصص و رزومه کاری افراد نمی باشد معرفی شده و در نتیجه سازمان مذکور از همکاری با فرد، جهت اجرا پروژه امتناع ورزیده و نامه عدم نیاز برای فرد مشمول صادر می نماید که این امر سبب اتلاف زمان ، طولانی شدن فرایند و تحمیل هزینه های اضافه به دانشگاه عالی دفاع ملی، سازمان مربوطه و نخبه معرفی شده می گردد. لذا خواهشمند است شرایطی فراهم گردد تا پس از بررسی رزومه کاری و علمی برگزیدگان معرفی به سازمان مرتبط صورت گیرد. همچنین پیشنهاد می شود فرد مشمول درصورت داشتن نامه اعلام نیاز همکاری از یک سازمان، از سوی مرکز نخبگان و استعدادهای برتردانا مستقیما به سازمان مورد نظر معرفی شود.
  3. درهنگام معرفی و حضور برگزیدگان تسهیلات در سازمان­ها جهت اجرای پروژه، متاسفانه سازمان­ها درخواست حضور تمام وقت فرد مشمول را در سازمان مطرح می­کنند، این درحالی است که در شیوه نامه ی نظام وظیفه تخصصی بنیاد ملی نخبگان به صراحت اعلام شده نخبه وظیفه پس از گذراندن دوره آموزش نظامی می تواند در دستگاه های اجرایی استخدام شود در نتیجه درخواست حضور فیزیکی در تضاد با این بندها از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی می باشد ( ماده ۲، تبصره ۴: ماده ۳ تبصره ۳). از طرفی مشمولین طرح اکثرا ساکن شهرستان ها بوده و محل سازمان در تهران می­باشد، همچنین نخبگان وظیفه بعضاً دانشجوی مقطع دکتری و متاهل می باشند و الزاما می باید بیشتر وقت در دانشگاه حاضر باشند و همچنین با توجه به هزینه بالایی که رفت و امد هفتگی به مشمولین تحمیل می نماید امکان حضور در سازمان ها برایشان مقدور نمی باشد.
  4. یکی از امتیازاتی که بنیاد ملی نخبگان و مرکز نخبگان و استعدادهای برتر دانا برای برگزیدگان این طرح قائل شده اند؛ نامه ای مبتنی بر بلامانع بودن پذیرش و جذب مشمولین در سازمان های دولتی در زمان اجرای پروژه است. این درحالی است که متاسفانه این نامه هیچگونه اعتباری برای بسیاری از سازمان ها در فرایند استخدامی­شان نداشته و نتوانسته است هدف خود را مبنی بر فراهم سازی شرایط اشتغال نخبگان و بهبود وضعیت معیشتی ایشان محقق سازد. پیشنهاد می گردد درصورت امکان، رایزنی را با وزارتخانه ها و سازمان های دولتی صورت دهید تا این نامه مورد پذیرش ایشان قرار گیرد (عدم منع استخدام فرد در سایر دستگاه ها، مطابق با ماده ۳ تبصره ۳ آیین نامه بنیاد ملی نخبگان).
  5. برگزیدگان تسهیلات نظام وظیفه تخصصی که پیش از زمان پذیرش در این تسهیلات، شروع به همکاری با سازمان های مختلف در قالب پروژه همکاری دفاعی (کسری خدمت) نمودند، تا کنون توانستند پس ازاتمام کار و دفاع از پروژه کسری خدمت خود، مدت زمان کسری خدمت حاصل از این پروژه ها را به عنوان بخشی از پروژه جایگزین خدمت خویش به حساب آورند، اما متاسفانه مرکز نخبگان و استعدادهای برتر دانا تصمیم به تغییر این فرایند گرفته و مدت زمان کسری خدمت به این شیوه را اعمال نمی نمایند.
  6. متاسفانه تنها راه ارتباط با دانشگاه عالی دفاع ملی از طریق ایمیل می باشد که به دلیل ایراد فراوان در سامانه دانشگاه، مدت زمان طولانی (بعضا سه هفته تا یک ماه) جهت نوبت دهی و پاسخگویی به ایمیل برگزیدگان صرف می شود. درصورت امکان، شرایطی فراهم شود که بتوان آسان­تر مشکلات را به مسئولین منتقل نمود تا برگزیدگان بتوانند با مشکلات کمتری از این تسهیلات بهره­مند گردند.
  7. پس از اتمام فرایند اجرای پروژه و تحویل گزارش نهایی وتحویل مدارک صدور کارت به مرکز نخبگان و استعدادهای برتر دانا، مشمولین می بایست مدت زمان طولانی را جهت دریافت کارت پایان خدمت منتظر بمانند که بعضا این مدت زمان به ۵ ماه هم می رسد لذا خواهشمند است این امر راپیگیری نمایید.
  8. هدف از اجرای تسهیلات نظام وظیفه تخصصی، مرتفع نمودن و یا کاهش مشکلات کشور در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، صنعتی، اقتصادی و … می باشد. اما متاسفانه در بعضی از مراکز، به جای پرداختن به هدف اصلی طرح، صرفا به اموری همچون انتشار مقاله پرداخته شده است، که نتایج حاصل از اجرای این طرح را صرفا در جهت رفع نیازها و محقق نمودن اهداف کشورهای توسعه یافته تغییر داده است و از هدف اصلی خویش دور ساخته است. در ضمن، انتشار مقاله از پروژه های اجرا شده که اکثرا دارای جنبه های دفاعی و امنیتی بوده و مربوط به نیروهای مسلح کشور هستند می‌تواند منجر به افشای اسرار و صدمات اساسی به کشور گردد.

تمامی موارد و مشکلاتی که به آنها اشاره شد موجب شده است تا مدت زمان برای سپری شدن خدمت مقدس سربازی در قالب این طرح، بسیار طولانی تر از مدت زمان این دوره بصورت عادی شود؛ لذا خواهشمندیم درصورت امکان مشکلات ذکر شده مورد بررسی قرار گیرند و اقدامات لازم در جهت رفع آنها صورت گیرد.

  1. سلام و درود بر تمامی خدمت گزاران نظام جمهوری اسلامی ایران و دست مریزاد به تمامی مجموعه ها و زیر مجموعه های نیروهای مسلح ...
    بنده با داشتن اعلام نیاز از زیر مجموعه ای از صنایع دریایی به دانشگاه دفاع ملی جهت گرفتن پروژه نخبگی اقدام کردم . پس از صحبت های بسیار زیاد با مسئول انجا و منت های زیادی که بر سر بنده گذاشتند موافقت خودشان را جهت انجام پروژه در زیر مجموعه یاد شده ابلاغ کردند.اما پس از گذشت چند ماه از معرفی بنده به سازمانی ک اعلام نیاز کرده بود به بنده اطلاع دادند که پروژه نداریم !!! تا به الان حدود ۸ ماه از زمان پیگیری بنده می گذره و هیچ کس پاسخگو نیست ... واقعا جای تاسفه که از واژه تسهیلات برای نظام تخصصی نخبگان استفاده می شود. واقعا پشیمانم چون اگر بنده همان حالت عادی سربازی را رفته بودم الان ۸ ماه تمام شده بود.

    ۳۱۵۶
    • برادر بزرگوار شما چ انتظاری از مسئولین بلند پایه مملکتمون داری؟!!
      اینا معلوم نیست تو چه عالمی سیر می کننً!
      معاون اول رییس جمهور انتصاب نخست وزیر ارمنستان را در حالی تبریک گفت که وی درپی تشدید اعتراضات مردم مجبور به استعفا شد!
      از اینا انتظار حمایت داری خب؟

      ۱۵۲

    • سلام برادرعزیز،اولا خودت گفتی که اعلام نیاز داشتی ،لیکن پس از منت گذاری مسول مربوط،و واگذاری ،و پس از گذشت زمان زیاد پروژه نگرفته ای ،این مربوط به مرکز نخبگان نیست .دوما ،،عدم وجود ارتباط مرکز نخبگان با زیرمجموعه نیروهای مسلح برای دانستن پروژهای اولویت دار ویا در دست انجام ویا قطب های تحقیقاتی سازمان هایی که از وجود نخبگان استفاده میکنند ،برای جذب و بکارگیری نخبگان ،از ایرادات کاری مرکز نخبگان است..سوما ،،هویت مرکز نخبگان ،،بایستی مشخص شود که مرکزی نظامی است یا مرکز ارایه دهنده خدمات به نخبگان است ،،،که در این صورت بایستی در معرض عموم باشد تا امکان تماس و ارتباط سهل وآسان برای ما فراهم کند ،،نه در یک محل نظامی و دور که مشکل دارد.هروی

      ۰۱

  2. در بیشتر سازمان ها رفتار مناسبی با نخبگان وظیفه نمیشه، خیلی از عزیزانی که نخبگان رو پذیرا هستن، همیشه مدعی هستن که چرا نخبگان خین تحصیل میتونن خدمت کنن و حقوق نخبگی هم بگیرن! از این رو، از حضور نخبگان سو استفاده میشه و عملا این نخبگان تبدیل شدن به وسیله ای برای ارتقای علمی این عزیزان !حضور فیزیکی اجباری در سازمان همراه با وظیفه انتشار مقاله و کتاب و ... باعث شده نخبگانی که اکثرا دانشجوی دکتری هستنن و باید وقت و انرژی شون رو بزارن روی پایان نامه، عملا نمی تونن و غریب به اتفاق نمی تونن در مدت مقرر دکتری رو تموم کنن
    ضمنا
    و جالب تر اینکه اگر طول دوره جایگزین خدمت و انتظار برای معرفی و جند نوبت عدم نیاز و ... رو در نظر بگیرید طول خدمت بیشتر از طول خدمت سربازی معمولی خواهد بود

    لطفااااااا در انتخاب نخبگان سختگیری کنید ولی اگر کسی رو نخبه انتخاب کردید واقعا حمایت کنید

    ۵۴۹
  3. سلام
    خواهشمند است در مورد شفاف سازی مجوز خروج از کشور جهت شرکت در دوره فرصت مطالعاتی نیز اقداماتی انجام شود. روند عادی این کار گرفتن مجوز از سازمان و تحویل ان‌به داعا میباشد، با این‌ وجود هیچ ابلاغیه ای به سازمان ها داده نشده و عموما از دادن مرخصی به دانشجویان دکتری خودداری میکنند، چرا که در قوانین ابلاغی به انها موضوعی در این‌رابطه نوشته نشده است.
    با تشکر

    ۰۱۳
  4. روی سازمان هایی که بچه ها بهشون معرفی میشن هیچ نظارتی نیست. برای یکی از دوستان بنده پروژه تعریف کردند حالا که تموم شده، بهش میگن باید بسازیش. آخه ساخت امکانات میخواد. پول میخواد. همین طوری رو هوا که نمیشه محصول ساخت. یک سری از سازمان ها خیلی بچه ها رو اذیت میکنند.
    دوست دیگری دارم که بهش پروژه ای پیشنهاد ندادن. نداشتن که بدن در واقع. بعد کلی پیگیری گفتن نامه عدم نیاز بهت نمیدیم. نامه زدن که ما بهش پروژه پیشنهاد کردیم خودش نخواست.

    و مورد آخر این که واقعا دردی از کشور با این پروژه ها دوا نمیشه.

    ۰۲۶
  5. به عنوان یکی از نخبگان معرفی شده به مرکز استعدادهای برتر دانا و کسی که کارش سربازیش تقریبا به اتمام رسیده، باید بگویم اگر منصفانه بخواهیم قضاوت کنیم مسولین محترم نخبگان و استعدادهای برتر دانشگاه عالی دفاع ملی حداکثر همکاری و حمایت رو با نخبگان داشتند و مشکلی که هست عموما متوجه سازمان‌هایی هست که نخبگان دارند پروژه سرباز نخبگی خودشون رو اونجا انجام میدهند که متاسفانه کارشکنی ها و سنگ اندازی های بسیاری از طرف برخی افراد مسئول در اون سازمان ها دیده میشه و بعضا به صراحت اعلام میکنند که انجام پروژه جایگزین خدمت سربازی نوعی فرار از خدمت سربازی هست! متاسفانه با وجود تاکیدات بسیار بزرگان و مسئولین ارشد کشور نگاه مناسب به نخبگان و انجام پروژه جایگزین خدمت سربازی به سازمان های طرف انجام پروژه ها تسری پیدا نکرده.

    ۱۱۱۴
  6. با عرض سلام خدمت همگی
    نظام وظیفه تخصصی که توسط بنیاد ارایه می شود واقعا محتوایی مناسب با اسمی که روی آن گذاشته شده ندارد چون به عنوان مثال ما ک در زمینه علمی فعالیت داشتیم در زمینه بسیج هم فعالیت داشتیم ک کسری آن به ما تعلق نمیگیرد. جبهه و کسری پدران ما که از این کشور دفاع کردند تا این کشور پیشرفت کند در سرباز نخبگی ما لحاظ نمی شود. به نخبگان می گویند ۱۴ تا ۱۹ ماه سربازی دارید در حالی ک در ابتدای کار بنده در حالی ک هنوز پروپوزال هم تصویب نشده سربازی بنده رو ۱۶ تا ۲۱ ماه زدند ک وقتی پیگیر شدم گفتند آموزشی شما هم به آن اضافه می شود. با این تفاسیر ما انتظار داریم ک فرآیند جذب در اداراتی ک ما معرفی می شویم به سهولت انجام شود نه اینکه ما بریم التماس ک خواهشا به ما جا بدهید و غذا بدهید چون اکثر اداراتی ک نخبگان معرفی می شوند مانند امریه حضور تمام وقت میخواهند و در شهرستان ها هم نیستند و یا در شهرستانی غیر از شهرستان فرد نخبه قرار دارند. بعد از گذشت این همه دردسر تازه فرد نخبه میفهمد ک سربازیش زمان تصویب پروپوزال توسط سازمان شروع می شود که با توجه به سازمان هایی ک مراجعه کردم ممکنه چند ماه طول بکشه و واقعا عمر یک جوان نخبه داره نابود میشه تو این مدت و عزیزان محترم دقت بفرمایید ک این دوستان ممکنه از خانواده دور مونده باشن برای کار تحقیقاتی و هزینه و وقت گذاشته باشن تا به این مرحله برسن. به شخصه زمانی ک دوستانم در حال مسافرت بودند بنده در آزمایشگاه کار میکردم. لطفا و خواهشا تدبیری برای جوانان نخبه این کشور بفرمایید چون در هر رشته ای ما تعداد محدودی نخبه داریم ک می توانند مشکلات همان رشته را حل و فصل کنند ولی با این همه دردسر و اتلاف وقت دیگر احساس مسئولیتی برای هیچ فردی نمی ماند چه برسد به فرد نخبه ک موضوعات را با دقت بیشتری بررسی می کند. ان شا الله این نامه و این موضوعات به گوش مسئولین امر برسد و نتیجه مثبتی داشته باشد. ممنون و موفق باشید

    ۰۲۸
  7. هدف سربازی نخبگان " نابود کردن آینده و برنامه ریزی های نخبگان" بوده که به خوبی و با تقریب ۹۹ درصدی در حال انجام هست،
    قبلا بعضی ها در مدت زمان کوتاه پروژه رو انجام میدادند و واقعا تسهیلات محسوب می شد، اما به حمدالله در حال حاضر برای همه مساوی شده و ضرب شصتی به همه افراد تحصیل کرده است که در آینده با چه چارچوبی مواجه هستند

    ۱۴۰
  8. به خدا بیچارمون كردن
    یه نفر رو ندیدم راضی باشه از این مثلا تسهیلات
    انگار كمر همت بستن كه همون معدود نخبه ای كه قصد موندن در این مملكت رو داره رو هم فراری بدن

    خسته نباشید دلاوران، خدا قوت پهلوانان

    آفرین واقعا خوب سنگ میندازید زیر پای نخبه ها و تو مسیر علم و دانش كشور
    واقعا دمتون گرم

    منتظر جواب مسئولان هم هستیم
    البته واقعا چه جوابی میخوان بدن ایشون؟

    ۱۳۵
  9. امیدوارم دکتر ستاری نامه رو ملاحظه کنند و پاسخ رو به صورت عمومی اطلاع رسانی بفرمایند.
    تمام موارد ذکر شده در نامه دقیق و عین حقیقت بود

    ۰۲۸
  10. با سلام و اهدای ادب خدمت همه مسئولین و نخبگان و فرهیختگان کشور

    بنده یکی از نخبگان و فرهیختگان این کشور و در حال انجام پروژه جایگزین خدمت می باشم. در ابتدای امر، بابت ایجاد این تسهیلات از سوی بنیاد ملی نخبگان کمال تشکر را دارم. با این وجود، اشکالاتی در آن وجود دارد. یکی از ایرادات بزرگی که به این " تسهیلات نظام وظیفه تخصصی" وارد است (و متاسفانه در نامه فوق به آن اشاره ای نگردیده است) ، عدم و ناکارآمدی نظارت از سوی بنیاد ملی نخبگان بر عملکرد و آینده نخبه وظیفه، پس از معرفی نخبه وظیفه از سوی بنیاد ملی نخبگان به ن. ن.م. است. ظاهرا نخبه وظیفه از طرف بنیاد ملی معرفی می گردد اما در عمل هیچگونه پشتیبانی برای شنیدن به صدای نخبه در این راه وجود ندارد. همین امر، سبب بروز مشکلاتی مانند موارد موجود در نامه و سوء استفاده های متعدد از فرد نخبه توسط اشخاص و یا سازمان ها می شود. نکته دیگر, یکی از اهداف اصلی این تسهیلات در بدو شروع تسهیلات، به کار گیری افراد در جهت رفع دغدغه های کشور با در نظر گرفتن بهینه نمودن زمان صرف شده از سوی نخبه می باشد در صورتی که در تسهیلات نخبگان زمان قطعی برای پایان آن وجود ندارد. عدم وجود قانونی قطعی برای طول دوره خدمت موجب آن شده که در این مورد هر سازمانی سلیقه ای عمل نموده و عموما نخبگان باید با استرس و زمان طولانی تری نسبت به خدمت عادی (سربازی و یا امریه) کارت پایان خدمت خود را دریافت نمایند. به عبارت دیگر یک نیروی نخبه در کشور بیشتر از یک فرد عادی در حال انجام خدمت مقدس سربازی است. صد البته نامه فوق بسیار محافظه کارانه نوشته شده است و مشکلات نخبگان بسیار بیشتر از موارد گفته شده است. فلذا خواهشمندیم، دستورات و هماهنگی های لازم را جهت چاره اندیشی و رفع مشکلات مذکور مبذول فرمایید.
    با تشکر و احترام

    ۲۹۹
  11. درود برشما ... خدا خیرتان دهد ک انقدر شفاف حرف دل همه رو زدید

    ۰۱
  12. سلام خدمت همه مسئولان محترم،

    واقعا از اینکه این همه درس خودم در کل مدت زندگیم و همیشه جزو برترین ها بودم به شدت پشیمانم. امیدوارم تصمیمات، برای نسل های آینده بهتر گرفته شود. نمونش همین تسهیلات نظام وضیفه تخصصی تحت نظر بنیاد ملی نخبگان که رسما و انصافا بدبخت کرده من و خیلی دیگه از دوستان رو.

    ۰۳۴
  13. با عرض سلام خدمت دوستان نخبه دکتری، دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد گیر افتاده در باتلاق بی قانونی،
    بنده دانشجوی سال ۴ دکتری می باشم که در سال دوم دکتری به امید استفاده از طرح تسهیلات بنیاد نخبگان، احراز نخبگی شده ام که تاکنون با گذشت ۲ سال و معرفی شدن به سازمانهابرای انجام طرح نخبگی هنوز موفق به شروع کار بدلیل بی قانونی و وجود مشکلات و عدم آشنایی سازمان ها به قوانین و ایین نامه نخبگان نشده ام.
    سازمان اول: در تاریخ مرداد ۱۳۹۵ معرفی و بعد از مصاحبه علمی و عقیدتی بعد از کذشت ۶ شماه از وقت بنده، مسئول مربوطه به بنده میگه اولا حضور تمام وقت ( کلیه ایام هفته از ۸-۱۶ ) باید داشته باشید. درجواب بهشون میگم طبق ایین نامه نخبگان حضور الزامی نیست و از طرفی دانشجوی دکتری هستیم که تز و درس های تدریسی داریم که مدیر مربوطه به من می کوید مشکل خودتون هست و ما ایین نامه نخبگان را کاری نداریم و طبق ایین نامه خودمون عمل میکنیم و شما سرباز امریه هستی. الان شما سربازی بعد دانشجو..خلاصه دلیل عدم نیاز را اعلام کردند عدم همزمانی خدمت سربازی و تحصیل در مقطع دکتری.ضمنا مدت سربازی در این سازمان ۲۱ الی بیشترماه هست و تعهد محضری میگیرند که تمام وقت و امریه هستید.
    سازمان دوم: بعد از معرفی شدن به سازمان مربوط از طرف ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان مربوطه میگوید ما پروژه ای نداریم و بعد از ۴ ماه یکی از پروژه های مدیریتی خود را یکی از مدیران به من داد که اولویت اون سازمان بود ولی مدیر بالادستی موضوع را رد کرد و گفت این اولویت ما نیست که من درجواب گفتم اولویت بخش ... خودتون هست و بعد از ۶ ماه پروپوزال نویسی عدم نیاز زدند.
    سازمان سوم: به سازمانی معرفی شدم که مربوط به رشته تخصصی من نمیشه و هرچقدر هم پروپوزال نوشتم توسط اساتید مربوطه باز رد کردند و ۳ پروپوزال را در ۲ دقیقه خواندن رد کردند و موضوعاشون اصلا مشخص نیست.
    یکی از مشکلات و تهدیداتی که داعا برای بچه هایی که بیش از ۲-۳ بار عدم نیاز میخورند این است که از شرایط نخبگی درآمده و به حالت سرباز عادی میشوید که هیج جای ایین نامه چنین بندی را ارائه نداده است.
    خلاصه مشکلات اصلی مانند عدم آگاهی از شرایط و قوانین و ایین نامه به سرباز نخبه حضور تمام وقت، عدم معرفی به سازمان های تخصصی، عدم اعتبار نامه عدم منع نیاز و.... وجود دارد.
    بنده و دوستان نامه ای به دکتر الستی در ۱۳۹۶/۹/۱۹ ( شماره نامه : ۲۵/۷۱۶۱۴) نوشته و تحویل داده ایم که جوابیه نامه در تاریخ ۱۳۹۶/۱۰/۶ به شماره ۱۵/۹۳۸۱۴ که هیچ پیگیری و تغییری اعمال نشده است و میگویند مشکل خودتان است و ما به شما لطف میکنیم که در حین تحصیل دکتری طرح جهت کذراندن سربازی میدهیم.
    بخدا ذهن، وقت و انرژی جوانان نخبه بابت این ها هدر رفته و میره.
    تمام دلایل را با مستندات ارائه میدهم ولی کجاس مسئول مربوط که گوش بدهد و عملی کند.
    امیدوارم درست بشه

    ۰۳۱
  14. با سلام،

    در کل ایده بسیار خوبی بوده طرح سربازی نخبگان، ولی با یک مقدار انعطاف و احترام گذاشتن بیشتر در داعا و سازمان ها، از این هم میتونه بهتر بشه.

    ممنون از همگی

    ۲۴۱۰
    • با عرض پوزش نمیدونم شما در چه مرحله ای هستید ولی وقتی مجبور باشید به رییس یه موسسه التماس کنید که در اون شهرستان خوراک و مسکن براتون فراهم کنه و حتی حقوق نمیخواهید میدونید طرح سرباز نخبه یعنی چی
      به خدا من دارم با خواهش میرم جلو
      اگه بگم من نخبه ام و باید فراهم کنید میگن برو به سلامت و باید دو سال بگردم تا یه جا پیدا کنم
      اخه این همه درس خوندم و کار علمی کردم ک برم سر خم کنم و بگم تورو خدا به من جا و مکان بدید
      این انصاف نیست
      به خدا حق ما نیست
      توروخدا رسیدگی بفرمایید

      ۰۱۸

  15. با سلام
    نکته ای که باید در نظر گرفت این هستش که بهتر است در انتخاب سازمان مورد نظر دقت بیشتری خرج شود و مراحل مربوط به تصویب پروپوزال بر عهده سازمان مورد اعتماد داعا باشد تا وقت دانشجویان حداقل در این بخش کمتر گرفته شود. زیرا که این تاییدیه پروپوزال در داعا حداقل ۲ ماه طول می کشد. و مواردی مانند تشکیل کاگروه درصورتی وارد عمل شود که نخبه وظیفه و سازمان مربوطه در تعیین موضوع به نتیجه نرسند.

    ۰۱۳
    • اصلا جالبیش اینجاست که خود سازمان قبول داره پروپوزال رو ولی داعا قبول نمیکنه بعضا... میخوام ببینم داعا با این همه تنوع در هر رشته و گرایشی داور مخصوص بخودش رو داره یا نه ؟ !!
      گاها احساس میکنم ی کسی ک شاید در تئاتر ی چیزایی میدونه میاد در مورد پروپوزال های رشته مهندسی برق نظر میده... واقعا جای بسی تاسف داره

      ۰۳۳

  16. حداقل ۱۴ ماه طول دوره جایگزین خدمت + ۲ ماه آموزشی + حداقل ۶ ماه دوره انتظار هم قبل احراز نخبگی و هم بعد دفاع - حضور تمام وقت در سازمان - تحویل پروژه که گاها در حد سو استفاده است
    اونم برای کسایی که رزومه علمی قوی دارن.
    ممنون بابت تمامی حمایت هایی که از نخبگان علمی میشه

    ۰۲۰
  17. این طرح خیلی می تونه بهتر اجرا بشه، متاسفانه الان خیلی خام هستش و هم وقت نخبگان تلف میشه، هم عایدی ای برای کشور نداره...

    من درحال خدمت با همین طرح هستم ودقیقا تمام مشکلات ذکر شده در این یندها رو حس کردم!

    ۰۱۶
  18. متاسفانه فقط اسمش خوبه و به هيچ دردي نميخوره نخبه وظيفه
    سازمانها بدون تعهد
    بدون نظارت
    وقت گير بودن تقريبا دوسال ميشه تا كاراي اداري تموم بشه
    كاراي اداري الكي و وقت كير
    تايد پروبزال وقتگير
    هيچكار هم نميتونيم بكنيم متاسفانه هيشكي هم به فكر نيست فقط ميگن نخبگان چي و كجا وانتظار دارن
    شرم باد

    ۱۱۲
  19. باسلام
    توروخدا به این طرح رسیدگی کنید .این همه نخبه و استعداد برتر که سرمایه های این کشورهستن تو این طرح وقتشون رو سازمانها می کشند مخصوصا خود دانشگاه دفاع ملی که با روند اداری طولانیش بچه ها رو پیر کرده و هیچ جوابی هم بابت تاخیرهایی که در انجام کارها داره نمیده.دریغ از هیچ حمایتی از طرف دکتر ستاری و مجموعشون که بر وضعیت دوستان یک پیگیری بکنند و سعی در حل مشکلات دوستان داشته باشند.

    ۰۱۴
  20. خواهشا یه فکری برای تسریع فرآیندهای طاقت فرسای این طرح بکنید. عمرمون داره تلف میشه با این طرح! چه گناهی کردیم آخه؟

    ۰۱۷
  21. چرا نامه ی عدم منع استخدام بنیاد رو هیچ جایی قبول نمیکنه؟ چرا یکسری بندهای آیین نانه نخبگان رو سازمان هایی که بهشون معرفی میشیم قبول ندارن؟
    آیا واقعا تلف کردن وقت اینهمه نخبه ی این مملکت کار درستیه؟ همه افراد واقعا دیگه به ستوه اومدن.
    اگر هدف اینه که افراد نخبه رو از این کار منصرف کنند و برن سربازیه عادی که خب این طرح رو بردارین تا تکلیف همه یکسره بشه. نه اینکه سه سال با اینهمه رفت و آمد و اعصاب خوردی آخرش هم هیچی به هیچی....

    ۰۱۴
  22. اینجانب رتبه ۱ کنکور و فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف بعد از حدود۷ماه خدمت عادی، از اواسط اردیبهشت ۹۶ وارد پروسه سربازنخبگی شده ام و اکنون بعد از گذشت ۱ سال هنوز شروع بکار بنده ثبت نشده است و این درحالی است که همخدمتی های من که به صورت عادی خدمت سربازی را گذرانده اند همگی خدمتشان به اتمام رسیده است.
    همچنین داعا سابقه خدمت قبلی را جهت کاهش مدت زمان اجرای پروژه اثر نمیدهد و بنده باوجود ۷ ماه خدمت قبلی و گذشتن ۱ سال از تشکیل پرونده نخبگی در داعا، همچنان باید منتظر تایید پروپوزال بوده و پس از آن تازه ۱۴ الی۱۹ ماه روی پروژه کار انجام دهم...
    لذا پروسه نظام وظیفه بنده با این شرایط در بهترین حالت حدود ۳سال زمان میبرد.

    ۰۱۷
  23. اتفاقا به نظر من که این طرح در اهداف خودش بسیار بسیار موفق بوده. البته این اهداف به شرح زیر هستن:
    ۱. نخبگان نسبت به بقیه از زمانشون استفاده بهتری کردن، این چه معنی داره که یه عده نخبه وقتشونو بهتر استفاده کنن؟
    ۲. نخبه ها ممکنه یه وقت شاخ بشن برای کسانی که بدون هیچ تخصصی همه مسوولیت های بزرگ رو گرفتن، پس باید با تحقیر کردن اونها در سازمان ها اصطلاحا شاخشون شکسته بشه.
    ۳. تویی که نخبه شدی ممکنه بخوای از کشور بری بدون اینکه کاری برای کشور انجام بدی، حالا که اینطوره بزار ۲ سال از تو استفاده کنیم. البته چون بلد نیستیم استفاده کنیم حداقل میتونیم یه نمایش درست کنیم که بگیم بلدیم. حالا این وسط تو هرچی شدی شدی.
    ۴. یه عده بنده خدا که از موهبت عقل محروم هستن حق ندارن مقاله داشته باشن؟ اخه مد شده همه مقاله بدن و ارزش انسان ها شده مقاله، پس تویی که میتونی برو براشون مقاله بده تا طرف بتونه پز بده باهاش و هی بره بالاتر.
    ...

    ۱۱۳
  24. خداییش همه موارد گفته شده درد دل من هم بودش. منم بیشتر از ۶ ماه از عمرم تلف شد تا بالاخره تونستم یه پروژه مناسب پیدا کنم. فقط یه موردی اینجا ذکر نشده که تجربی شخصی بنده هستش: برای پروژه جایگزین معرفی شده بودم به معاونت پژوهشی سازمان صنایع هوایی. اونجا یه پروژه ساخت در حد رساله دکتری برام تعریف کردن که ۱۰-۲۰ میلیون هم تخمین اولیه هزینه تجهیزاتش بود. نکته جالب تر اینکه باید خودم پول پروژه رو میدادم و اگر پروژه کامل میشد و تحویل اونها داده میشد اون موقع راضی میشدن از پروژه دفاع کنم و بعدش کارت پایان خدمت بگیرم. آخه آدم باید چقدر وقیح و ... باشه تا همچین درخواستی از یه سرباز بینوا داشته باشه. میگفتن بهتر از اینه که بری پادگان پا بکوبی. منم زیرباز نرفتم و اونها هم بعد کلی اذیت کردن آخرش نامه عدم تمایل همکاری بهم دادن نه نامه عدم نیاز، یعنی طلبکار بودن چرا باهاشون همکاری نکردم. تازه منت هم گذاشتن که میخواستیم کاری کنیم هیچ جای وزارت دفاع رات ندن ولی دیگه دلمون سوخته و به همین بسنده کردیم. واقعا متاسفم برای این مملکت، خیلی جاها هم این ماجرارو گفتم ولی تهش همون روال تو اون سازمان و احتمالا یه سری سازمان دیگه ادامه داره و شکایت کردن هم معنی نداره تو این سیستم. سایت مقاومتی اگر این نظر رو تایید نکنی از شما هم ناامید میشم.

    ۳۱۲
  25. اي كاش حداقل امكان تحصيل همزمان با انجام پروژه بود، بنده به شخصه باوجود آمادگي براي دكتري بايد دوسال يا بيشتر معطل بمانم و خانه نشين بشوم !
    جداي ازاين تمام همكلاسي هاي دختر ميتوانند بعد از اخذ ليسانس در آزمون وكالت و ديگر آزمون هاي استخدامي شركت كنند و من به عنوان يك مرد ازاين حق محروم هستم ، مطمئنا در چنين شرايطي سن ازدواج و اشتغال بالا ميرود ، چيزي كه آقايان هميشه دغدغه آن را دارند اما در عمل اقدامي نميكنند...

    ۱۱۰
  26. هدر دادن وقت و انگیزه و نیروی جوانی در تخصص جمهوری اسلامی است. خودشون تصمیم می گیرند کجا بفرستن. اون سازمان هم اعلام نیاز نمیده که براش بعدا نیرو بفرستند. این وسط یک نخبه هست که از مشکلات سیستمی که مانند یک ویروس مخرب در سازمان ها نفوذ کرده ناراحتی اعصاب می گیره. افرادی که در نیروهای نظامی استخدام شده اند و به مدارج بالا رسیده اند با توجه به ساز و کارهای موجود با تظاهر به نماز شب و روزه و بسیج و حزب اللهی بودن در سازمان ها وارد شده اند و هیچ اعتقادی هم ندارند. وقتی ملاک استخدام عضویت در بسیج و نماز خوانی و ... می شود اتوماتیک تظاهر و ریا رشد می کند.

    ۰۶
  27. من به مرحله ای رسیدم که هر آن احتمال داره برم جلو در داعا خودمو نیم سوز کنم بعد برم جلو در اون سازمان لعنتی خودمو منفجر کنم.

    ۱۱۰
  28. بعد از شش ماه در بدری از این سازمان به اون سازمان تونستم ی جا پیدا کنم.. دو ماهم گذشت تا پروپوزال نوشتیم.. بعد از دو ماه دوباره نتیجه پروپوزال از کارگروه نخبگان امد ک رد!!! رفتم پرسیدم تا طرف میکروب شناسه!!!! اخه کشاورزی چ ربطی به تخصص تو داره برادر من.. .. چرا اذیت میکنین.. خدایی خودمو نفریم میکنم ک به دوستم امریه بودیم و من لغو کردم امدم سمت سرباز نخبگی.. این شد عاقبتم.. دوستمم ی سال از خدمتش گذشت

    ۰۹
  29. با سلام
    من رتبه ی اول یک دانشگاه برتر در بین ده دانشگاه اول جهان شدم و با تصور اینکه با پا گذاشتن به ایران میتونم به راحتی کاری پیدا کنم تمام پل های پشت سرم را خراب کردم حتی پیشنهاد دولت خارجی را برای کار و زندگی در ان کشور به سبب رتبه ی علمی خود داشتم ولی با این حال به ایران امدم.
    اول گفتم باید سربازی حل شود اما بعد از سپری شدن یکسال هنوز پرونده ی من در دست داعا قرار دارد و هنوز با اتلاف وقت نخبه هایی چون من کاری از پیش نبرده اند.
    اگر تا الان امیدی به ماندن داشتم همه اش با این بی مسولیت های این سازمان به باد رفت و به محض پایان کار سربازی از کشور خارج میشوم.
    تا شاهد خروج افراد بیشتری در زمینه ی علمی از کشور عزیزمان باشیم.
    افسوس افسوس
    درد و دلی از یک ایرانی دلسوز

    ۱۱۵
    • به کامنت شما کاری ندارماااا ... بیشتر دوست دارم ببینم اون طرفی ک میاد دیس لایک میزنه چ شخصیتیه!.... برادر نکند شما آقا زاده ای چیزی هستی؟(از همونایی ک قبل سن ۱۸ سالگی کارت پایان خدمتشون ب دستشون میرسه)

      ۰۱۵

    • سلام و عرض احترام
      بنده استاد عزیزی را میشناسم که می توانند به جنابعالی کمک کنند؛ ایشان خیلی دلسوز و متواضع هستند؛ لطفا به تلگرام بنده شماره تماستان را بفرستید که بتوانم به ایشان بدمش که باهاتون تماس گرفته بشه
      @T_Golanbari

      ۰۲

  30. به خاطر سربازی نرم سه چهار ساله درس میخونم . بسیاری از ایده های کسب و کارم رو از دست دادم چون میدونستم برم سربازی برگردم چیزی نمونده .به خاطر سربازی ارشد خوندم و ارشدم رو هم طولانی کردم . کارهای نیمه تمام ول میشن. تا کی باید بریم به اجباری. خواهش میکنم نگید خدمت بگید اجباری.
    بعد اون کسی که درس نخوند و سربازی نرفت الان با ۱۵ میلیون میخره. منم باید برم به کسی که چند سال از من کوچیکتره احترام نظامی بذارم و بله قربان گوی کسی بشم که قطعا اندازه من زحمت نکشیده.
    آقای ستاری گل شما که فهمیده هستید میشناسیم تون تو رو خدا این همه جوون رو آنقدر الاف نکنید

    ۰۱
  31. واقعا شما به اصطلاح نخبه ها چقدر پرتوقع هستید!! اصلا نمیخاهید به خودتان زحمت بدهید و فکر میکنید از دماغ فیل افتادید. شما هم باید زحمت بکشید، حالا به جای اینکه بروید سربازی و پست بدهید در برجک، شرایط کار پژوهشی را برایتان فراهم کردند. این بد است؟؟

    ۴۵۶
    • دوست عزیز شما ابتدا نگارش و املا رو یاد بگیر بعد بیا نطق کن ... محض اطلاع شما همون به اصطلاح نخبه ها در زمینه های علمی سرآمدهای کشورن و در دانشگاه زحمت های بسیاری کشیده اند این بیان شما نیز از مورد قیاس قرار دادن این عزیزان با خودتون نشات میگیره.. . هیچ وقت سعی نکن خودت رو که معلوم نیس چی بودی و کجا بودی رو با این عزیزان مقایسه کنی ...
      درضمن متن نامه رو خوب بخون بعد تظهار فضل کن . کسی نگفته نمیخواد زحمتی بکشه ، مشکل عمده دوستان زمان بر بودن مراحل اداری سیستم موجوده ... مسئله ای که شاید در خیلی از ارگان هایی ک افراد ب صورت روزمره با اون سر و کار دارن هم دیده میشه . اما زمانی که اسم تسهیلات گذاشته میشه مسئولین باید سعی کنند از فید بک های دوستان در جهت رفع باگ های موجود در سیستم استفاده کنند .
      افلا تعقلون؟!!

      ۲۳۰

    • بچه پرو بی لیاقت
      تو اصلا تحصیلاتت مشخص زیر دیپلم و ...
      ژن خوب هستی.
      ولی مطمئن باش من یکی اگر کار سرباز نخبگیم درست نشه کاری میکنم که افراد بعد از من به راحتی طرح نخبگیشون بگدرونن و پیشرفت داشته باشند.
      ما از دماغ فیل افتادیم تو برو ببین از کجا افتادی و...

      ۲۹

    • داداش خداوکیلی شما باید توجیه بشی. یه آدرس میلی، تلفنی، چیزی به من بده خودم میام توجیهت میکنم...

      مرد حسابی ماها کل زندگیمونو گذاشتیم پای درس خوندن، از خیلی چیزامون زدیم تا امتیاز بیناد رو بیاریم و به خیال خودمون با انجام پروژه علمی و پژوهشی به کشورمون خدمت کنیم حالا این بلاها داره سرمون میاد. اونوقت تو که معلوم نیست اصلا تا حالا تو زندگیت یه بار پات به محافل علمی باز شده باشه اومدی میگی ما پرتوقع هستیم؟؟؟
      انقدر ازت عصبانیم که گیرت بیارم تمام بلاهایی که از طرف داعا و سازمان سرم اومده سر تو خالی میکنم

      ۲۹

  32. حرف مفت نزن بابا
    ما مشکلمون طولانی بودن زمان انجام کارهای اداری هست.

    ۲۱۲
  33. من متوجه شدم شما نخبه ها علیرغم اینکه تنبل و تن پرور هستید، بی ادب هم هستید. واقعا متاسفم

    ۲۳۳
    • من هم متوجه شدم که جنابعالی علاوه بر تنبل و تن پرور بودن، علاف و بیکار و بیعار هم هستی.

      ۱۱۳

    • سلام یا شما مفهوم نخبگی را متوجه نمی شوید یا می خواهید خودتان را هم نشان بدهید. در هر دو حالت راه اشتباهی را در پیش گرفته اید. نخبگان سربازان قلم بدست مملکتند. صرفا جهت اطلاعتان توجه شما را به بخشی از سخنان رهبر انقلاب اسلامی جلب می کنم. قطعا اگر مملکت چند نفر دیگر مثل شما داشته باشد ما باید با آرمان های نظام هم خداحافظی کنیم و کوته قامتانی همچون شما فرماندهی کنند. حضرت ایت اله خامنه ای در دیدار با جمعی از نخبگان جوان، این دیدار را جلسه ای شیرین و مطلوب و سرشار از امید به آینده و افق های پیش رو خواندند و با تأکید بر اینکه نخبگان، نعمت های الهی هستند و باید شکر این نعمت را بجا آورد، گفتند: من عمیقاً و قویاً، نخبه‌باور هستم و مسئولان نیز باید باور کنند که نخبه داریم و این نخبه ها می توانند سرنوشت کشور را تغییر دهند.
      پس بیش از این خود شیرینی نفرمایید دوست عزیز. تفکر جنگ طلبانه امثال شما و جلوگیری از ایجاد بستر مناسب برای رشد جوانان نابغه کشور، قطعا سم مهلک نظام هست که متاسفانه تفکر یک سری افراد هم هست که در سازمان های نظامی برای این عزیزان مشکل تراشی می کنند تا این نگاه را تلقین کنند که کشور ما فقط تکاور جنگی میخواهد ما نیازی به تکاور علمی نداریم. در هر حال برای شما از خداوند سلامت عقل می طلبم. انشالله بتوانید با واقع بینی ذهنیتتان را نسبت به نوابغ علمی کشور تغییر دهید.

      ۱۷

    • اگه تن پرور بودیم که نخبه نمیشدیم. مثه شما ضد نخبه میشدیم...

      ۰۱۴

  34. دوست ضد نخبه من ، شما از اسمی هم که برا خودت انتخاب کردی مشخصه که ی جاییت داره میسوزه ... آب رو بریز همونجا...خخخ:)

    ۱۷
  35. با تشکر از همه عزیزانی که بسیار متین و صحیح به نگارش این نامه اقدام کرده اند. قطعا رفع دغدغه های جانبی نخبگان و سعی در افزایش تمرکز ایشان بر مشکلات و نیازهای کشور، منجر به نتایج بسیار مفید برای تمامی مردم عزیز ایران خواهد شد. ضمن این که این امر، باعث احساس خوب از توجه مسئولان به این قشر را القا نموده و ضریب ماندگاری آن ها را افزایش می دهد. ناگفته نماند که کشور هنوز با ابرچالش هایی روبروست که رفع آن ها تنها به دست توانای نخبگان این مرز و بوم میسر است. کسانی که سال هاست با تلاش و کوشش به توانایی های عملی و علمی متعدد دست یازیده اند و آمادگی خود را برای انجام طرح های پژوهشی سنگین به صورت رایگان در ازای دوران خدمت سربازی که برای هیچکس منفعتی نداشته و تنها بار مالی سنگینی برای دولت دارد، اعلام کرده اند و در این راه از ملامت اندک ملامت کنندگان ناراحت نخواهند شد.

    ۰۳
  36. سلام به همه
    مشکلات را فرمودند که باید پیگیری شود لیکن بعضی ها هم زحمت کشیدند که باید قدر دان آنها هم بود

    ۰۶
  37. با سلام خدمت عزیزان.
    این طرح واقعا خیلی زمان بر شده و نخبگان (که بنظر من تمامی افراد با مدرک ارشد و دکتری باید شامل این تسهیلات بشوند) با فاجعه ای که در ادارات وجود دارد بیش از پیش مواجه و آشنا می شوند. چه کسی دلسوز هست؟
    بخدا با این سیستم سربازی فقط جوانان را از کشورشون دلسرد و اونهارو وادار به ترک کشورشون میکنن.
    لطفا رسیدگی کنید تا اندک دلسوزی و عرقی که به مملکت وجود داره از بین نره.

    ۰۳


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.