۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۰۸۸ ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

تجربه کشورهایی همچون چین و آلمان نشان می دهد که چنانچه قوانین مناسبی در زمینه «داخلی سازی» قطعات تعیین گردد، همکاری با خودروسازان مطرح جهانی به افزایش توان تولید داخلی در صنعت خودرو منجر می‌شود؛ چراکه این روند هم برای خودروسازان بزرگ و هم برای کشورهای هدف سودآور خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد «ارتقاء داخلی سازی» راهکار خودروسازان مطرح جهانی برای افزایش فروش خودروهای خود در کشورهای هدف بوده است. در واقع ارتقاء داخلی سازی به طور خاص در قطعات و مجموعه های اصلی سبب می شود تا  مراکز خدمات پس از فروش خودروسازان مطرح در کشور هدف گسترده تر شود.

انتفاع همزمان خودروسازان مطرح جهانی و قطعه سازان کشورهای هدف

علاوه بر این در این فرآیند کشور هدف، که محصولات این خودروسازان مطرح در آن «داخلی سازی» می شوند نیز منتفع می شوند؛ چرا که به موجب افزایش عمق ساخت داخل این خودروها قطعه سازان کشور هدف نیز در زنجیره تأمین این خودروسازان قرار می گیرند.

در واقع این قطعه سازان با ارتقاء «داخلی سازی» مخصوصا در مجموعه های اصلی خودرو، توانایی تولید قطعات با سطح رقابت پذیری بیشتر را دارند. گرچه با این اقدام، در مراحل ابتدایی انتقال فناوری موثری صورت نمی گیرد، اما به عنوان گام اول اقدام موثری در راستای افزایش تولیدات داخلی این قطعه سازان است. در ادامه به بررسی تجربه خودروساز BMW در کشور چین برای ارتقاء داخلی سازی پرداخته می شود.

بهبود فروش خودروها در چین با ارتقاء داخلی سازی خودروها

مطابق آمارها در ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۶ میلادی، میزان صادرات خودرو شرکت BMW آلمان با ۱۱.۲ درصد افزایش به ۴۷۲ هزار دستگاه رسید. اوهوف کاستنر مدیر عامل گروه توسعه چین این خودروساز آلمانی در این باره تصریح کرد: فروش خودروهای BMW در چین رو به گسترش است و انتظار می رود رشد دو رقمی فروش در ماه های آینده نیز حاصل شود.

ایده و نوآوری برای ارائه محصولات جدید و ارتقاء داخلی سازی خودروها، از عوامل تاثیر گذار در رشد فروش محصولات خودروساز آلمانی BMW در کشور چین بوده است.

در واقع تلاش این خودروساز برای ارتقاء داخلی سازی محصولات سبب شد تا علاوه بر رشد فروش خودروها، نمایندگی ها پس از فروش نیز در چین گسترش یابد. همچنین ارتقاء داخلی سازی سبب شد تا خودروسازان چینی نیز منتفع شوند. به عنوان مثال یک مدل خودرو SUV چینی از روی خودرو BMW مدل X1 کپی برداری شد و روانه بازار شد.

در دستور کار قرار دادن سیاست داخلی سازی محصولات BMW در چین، در گام اول به بهبود فناوری خودروسازان چینی منجر نشد؛ اما در ادامه سطح تامین کنندگان قطعات در چین را با رشد قابل ملاحظه ای همراه کرد.

تمرکز بر تحقیق و توسعه گام رشد BMW در چین

از دیگر عوامل موفقیت خودروساز آلمانی سرمایه گذاری و تمرکز ویژه بر واحدهای تحقیق و توسعه بوده است. رشد و توسعه خودروساز BMW  و افزایش صادرات آن مرهون تمرکز و سرمایه گذاری در واحدهای R&D بوده است.

لازم به ذکر است ارتقاء داخلی سازی خودروها سبب شد تا از ظرفیت تامین کنندگان قطعات چینی به خوبی استفاده شود. بنابراین فرآیند ارتقاء و افزایش داخلی سازی، علاوه بر اینکه سبب رشد فروش محصولات خودروساز آلمانی BMW در چین شد، به افزایش سطح رقابت پذیری تامین کنندگان قطعات چینی نیز کمک شایانی کرد.

در حال حاضر بسیاری از خودروسازان چینی توانسته اند از خودروسازان مطرح جهان، که بخش زیادی از تولید محصولات خود در این کشور را داخلی سازی کرده اند، الگو برداری نمایند و به سمت تولید گسترده محصولات خود با داخلی سازی بالا حرکت نمایند.

منبع: چاینادیلی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.