۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۰۳۶ ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ دسته: کشاورزی
۰

رئیس گنجینه ملی آب با اشاره به وضعیت نامناسب ذخایر آب در کشور گفت: ۹۰ درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود که تنها ۴۰ درصد بهره وری دارد یعنی میزان هدررفت آب در این حوزه حدود ۶۰ درصد برآورد می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد رضا راعی رئیس گنجینه ملی آب ۳۱ فروردین در گفتگویی با برنامه «روی خط خبر» شبکه خبر با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آبی کشور در سال جاری گفت: با وجود این که ۲۱۶ روز از سال آبی ۹۶-۹۷ سپری شده ولی میانگین بارش سالیانه ۱۲۰ میلی متر بوده که در مقایسه با میزان بارندگی در سال گذشته (۲۱۰ میلی متر) ۴۳ درصد کاهش یافته است.

بارش های اخیر مُسکن است

راعی با اشاره به بارندگی های اخیر در کشور اظهار داشت: بارش های اخیر مسکنی بیش نبود، چون حجم ذخایر آبِ پشت سدها با افزایش قابل توجهی مواجه نشده است.

رئیس گنجینه ملی آب گفت: تا قبل از بارندگی های اخیر، سال آبی ۹۶-۹۷ بدترین سال از لحاظ بارندگی بوده و این خشکسالی در نیم قرن اخیر  بی سابقه بوده است، هر چند با بارندگی های اخیر حدود ۱۵ میلی متر به ذخایر آبی کشور اضافه شده است.

وی با بیان اینکه کشور چند دهه است که در خشکسالی قرار دارد و هر ساله با شرایطی سخت تر و بدتر نسبت به قبل وارد خشکسالی می‌شود، گفت: البته می توان با برنامه ریزی مصرف آب خشکسالی را مدیریت کرد.

راعی با بیان این که در تمامی استان‌ها کارگروه سازگاری با کم آبی تشکیل شده است، افزود: با درست مصرف کردن و مدیریت بهینه منابع آبی دچار جیره بندی آب در تابستان نخواهیم بود.

هدررفت ۶۰ درصد از منابع آبی در بخش کشاورزی

وی ادامه داد: با روش‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی و استفاده از فناوری های نوین و بازچرخانی آب در بخش صنعت و با کمک مردم می توان منابع آبی را به بهترین نحو مدیریت کرد.

رئیس گنجینه ملی آب گفت: ۹۰ درصد منابع آبی کشور در  بخش کشاورزی مصرف می شود که تنها ۴۰ درصد بهره وری دارد یعنی میزان هدررفت آب در این حوزه حدود ۶۰ درصد برآورد می شود؛ کشاورزی ما به سمت پیر شدن پیش می رود و باید سیستم های کشاورزی نوین و به روز شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.