۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۹۲۳ ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴ دسته: پول و بانک
۰

وزیر اقتصاد ترکیه حذف ارزهای واسط و استفاده از ارزهای ملی در تجارت را یکی از راهکارهای مؤثر در نوسانات نرخ ارز این کشور عنوان کرد. در همین راستا ترکیه به دنبال آن است که با شرکای اصلی تجاری ازجمله آذربایجان پیمان پولی دوجانبه منعقد نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد نیهات زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه در گفتگویی با خبرگزاری ترند گفته است ترکیه هیچ مانعی بر سر راه استفاده از ارزهای ملی در تجارت با آذربایجان ندارد.

نیهات زیبکچی گفته است که متاسفانه ما همیشه شاهد این بوده ایم که نوسانات نرخ ارز چگونه بر اقتصادهای ما اثر منفی گذاشته است.

به گفته زیبکچی پرداخت و تسویه معاملات از طریق لیر ترکیه و منات آذربایجان مؤثرترین راه خلاصی از این نوسانات ارز است و می تواند به اقتصادهای ما کمک نماید.

زیبکچی تأکید کرده است که انعقاد پیمان پولی دوجانبه میان دو کشور می تواند روند پرداخت و تسویه مبادلات را تسریع نماید.

در طی سال های گذشته ترکیه به میزان قابل توجهی سهم استفاده از لیر در پرداخت ها و تسویه مبادلات تجاری خود با کشورهای دیگر را افزایش داده است. در سال ۲۰۱۰ سهم لیره در صادرات ترکیه فقط ۲.۶ درصد بوده است. اما در حال حاضر این رقم به بیش از ۱۳ درصد رسیده است. درباره سهم لیر از واردات نیز این عدد از ۳.۱ درصد به حدود ۸ درصد افزایش یافته است.

طبق اعلام گمرک آذربایجان در سال ۲۰۱۷ تجارت میان ترکیه و آذربایجان به ۲.۶۴ میلیارد رسیده است که از این میزان ۱.۳۷ میلیارد دلار صادرات آذربایجان به ترکیه بوده است. گردش مالی بین دو کشور در سال ۲۰۱۷ به ۱۴.۸ درصد افزایش یافته است.

منبع: ترند نیوز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.