۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۸۸۲ ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

به گفته وزیر نفت کشور عمان، مقدمات پروژه صادرات گاز ایران به عمان از طریق خط لوله زیر دریا از جمله نقشه برداری از بستر دریا و طراحی های مهندسی خط لوله، به اتمام رسیده است. مناقصات مربوط به ساخت این خط لوله، با ظرفیت ۱ میلیارد فوت مکعب در روز نیز در ماه آتی برگزار خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد محمد بن حمد الرحمی وزیر نفت عمان گفته است که اين كشور در نظر دارد در ماه آینده مناقصه ساخت یک خط لوله گاز زير دريا بین شهرستان صُحار در عمان و ایران برگزار نماید. به گفته وی قسمت هايي از پروژه که مربوط به نقشه برداري های بستر دریا، طراحی خط لوله و لوازم جانبی آن و ایستگاه های کمپرسور است، نهایی شده است.

آمادگی هشت کنسرسیوم برای ساخت خط لوله گاز ایران-عمان

وي افزود: ما در حال رسيدن به مرحله نهايي براي برگزاري مناقصه ساخت و ساز پروژه و طي كردن تشريفات آن هستيم. تاكنون هشت کنسرسیوم از سراسر جهان براي حضور در اين پروژه، اعلام آمادگي كرده اند.

وزير نفت عمان توضيح داد كه این خط لوله عمق زیادی ندارد و از لحاظ فنی نسبت به خط لوله های ديگر منطقه كوچک به حساب مي آيد. ظرفیت اين خط لوله یک میلیارد فوت مکعب در روز، معادل حدود ۲۸ ميليون متر مكعب در روز عنوان شده است.

در ماه آگوست ۲۰۱۶ (مرداد ۱۳۹۵) ايران و عمان بر روي تغيير مسير و طراحي خط لوله اي كه از آب هاي تحت كنترل امارات در امان باشد، به توافق رسيدند. هر دو طرف پس از رفع تحريم هاي بين المللي ايران در سال ۲۰۱۶، تلاش هاي خود را مضاعف كرده بودند اما اختلاف بر سر قيمت و فشار آمريكا بر روي مسقط براي صرفنظر از ایران و يافتن ساير تامين كنندگان، برنامه را به تعويق انداخته بود.

این گزارش همچنین اشاره مي كند که خط لوله برنامه ریزی شده، ذخایر گاز ایران را به عمان صادر مي كند. اين گاز جهت استفاده در مجتمع گاز مایع طبیعی (LNG) در عمان براي صادرات مجدد استفاده خواهد شد.

یکی از گزارشات انجمن انرژی جهانی در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد که عمان معادل ۷۰۵.۴ میلیارد متر مکعب ذخاير گاز طبيعي را داراست كه کوچکترین ذخایر گاز طبيعي در كشورهاي منطقه به حساب مي آيد.

قدمت ۱۴ ساله پروژه صادرات گاز ایران به عمان

موافقتنامه صادرات گاز طبیعی ایران به عمان در اسفند سال ۱۳۸۳ و در حاشیه یکصد و سی و پنجمین نشست اوپک در اصفهان امضا شد. در توافق اولیه آمده بود که صادرات گاز طبیعی با ۳۰ میلیون متر مکعب در روز آغاز می شود و (تا سال ۲۰۱۲ میلادی) به روزانه ۷۰ میلیون متر مکعب نیز خواهد رسید.  همچنین بر اساس مفاد تفاهم نامه اولیه ای که امضا شده است، بهای گاز صادراتی، هر پنج سال یکبار، می تواند دوباره بررسی شود.

زنگنه عصر چهارشنبه، ۲۲ فروردین ماه سال جاری پس از شرکت در شانزدهمین اجلاس مجمع جهانی انرژی در هند برای پیگیری روند احداث خط لوله گاز ایران به سلطان نشین عمان، به مسقط سفر کرد.

در این دیدار دو طرف مسائل مورد علاقه و بخصوص موضوع روند احداث خط لوله گاز ایران به عمان را مورد بررسی قرار دادند و صورتجلسه توافقات در این خصوص به امضای طرفین رسید.

توافق برای احداث این خط لوله در دو بخش صورت خواهد گرفت که بخش اول آن تا پایان ماه می سال جاری (اواسط اردیبهشت) میلادی و بخش دیگر آن نیز تا پایان ماه ژوئن (۹ خرداد) انجام خواهد گرفت.

وی درمورد علت تاخیرهای مکرر برای حصول توافق توضیح داده بود «مشکلات زیادی وجود دارد که یکی از آن ها انتخاب پیمان کار مورد قبول هر دو طرف است. علاوه بر این مسایل حقوقی متعددی بر این موضوع مترتب است که نیازمند دقت و ملاحظات بیشتر در این خصوص است.»

منبع: زایا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.