۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۵۲۹ ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

در آمریکا برای بدست آوردن «عدد ساخت داخل» خودروها، اطلاعات دقیق و شفافی از لیست تأمین‌کنندگان قطعات وجود دارد. با این اقدام مشخص می شود کدام تأمین‌کننده، تولیدی و کدام وارداتی است. سیاست های دولت آمریکا در حوزه صنعت خودرو به نحوی بوده است که خودروسازان خارجی را نیز به سمت ساخت قطعات در داخل آمریکا سوق داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد صنعت خودروسازی ایالت متحده در چند دهه گذشته بیشتر با حضور خودروسازان خارجی فعالیت کرده است و خودروسازان بین المللی حضور چشمگیری در بازارهای آمریکا داشته اند.

به منظور افزایش رقابت پذیری صنعت خودرو در ایالت متحده سه خودروساز «کرایسلر»، «فورد» و «جی ام» دیگر به عنوان سه قطب بزرگ خودروساز ایالت متحده شناخته نمی شوند، چرا که سهم بازار این شرکت های خودروساز در بازار داخلی بسیار کاهش یافته است؛ به طوریکه از سال ۲۰۰۷ میلادی سهم این سه خودروساز در بازار آمریکا به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

داخلی سازی پایین خودروهای آمریکایی طی یک دهه گذشته

طی یک دهه گذشته صنعت قطعه سازی در ایالت متحده آمریکا وابستگی زیادی به قطعات وارداتی داشته است و بیشتر خودروسازان به قطعات وارداتی که عمدتا به صورت سی.کی.دی وارد می شود، تکیه داشته اند.

اما به تازگی دولت آمریکا تغییراتی را در دستور کار قرار داده تا قطعات خودروها در داخل کشور تولید شود؛ در همین راستا خودروسازان خارجی عملیات راه اندازی واحدهای قطعه سازی را در شمال آمریکا آغاز کرده اند. با این اقدام «عدد داخلی سازی» خودروها در آمریکا افزایش پیدا می کند.

در سال ۲۰۰۶، حدود ۲۵ درصد از قطعات مورد استفاده خودروسازان از طریق واردات تامین می شد و حدودا ۲۵ درصد دیگر توسط تولیدکنندگان و تامین کنندگان خارجی قطعات در ایالت متحده تولید می شد.

درصد داخلی سازی بالاتر خودروسازان خارجی نسبت به خودروسازان آمریکایی  

بنا به گفته کارشناسان «عمق ساخت داخل» محصولات خودروساز آمریکایی دیتروییت، به مراتب پایین تر از «عمق ساخت داخل» محصولات خودروسازان خارجی نظیر هوندا و تویوتا است.

به عنوان مثال خودرو «فورد موستانگ» و «شولت سوبربان» دارای عمق ساخت داخل ۶۷% هستند. اما همین پارامتر برای محصولات اکورد هوندا و تویوتا کمری که توسط خودروسازان خارجی در آمریکا تولید می شود، به ترتیب ۷۰% و ۸۰% است.

در جدول زیر مقایسه ای بین میزان داخلی سازی خودروسازان آمریکایی و خارجی در ایالت متحده صورت گرفته است. جدول زیر نشان می دهد که با اعمال قوانین مناسب، سهم داخلی سازی خودروسازان خارجی در آمریکا، در سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ روندی صعودی داشته است.

دولت آمریکا اطلاعات شفاف و دقیقی از تامین کنندگان قطعات دارد

دولت فدرال آمریکا از روش های مختلفی برای اندازه گیری «عمق ساخت داخل» خودروهایی که در بازار آمریکا موجود هستند، استفاده می کند. از دید دولت فدرال «داخلی سازی» یک مفهوم جغرافیایی است؛ به این معنی که در محاسبه داخلی سازی مالکیت جغرافیایی اهمیت دارد و نه مالکیت ملیتی.

در آمریکا برای بدست آوردن «عدد ساخت داخل» خودروها، اطلاعات دقیق و شفافی از لیست تأمین‌کنندگان قطعات وجود دارد. با این اقدام مشخص خواهد شد کدام تأمین‌کننده، تولیدی و کدام وارداتی است. لازم به ذکر است به طور معمول حدود ۷۰% از ارزش افزوده یک خودرو مربوط به قطعات و اجزا اصلی آن می شود. بنابراین اتخاذ تصمیم درست درباره اینکه قطعات یک خودرو از کجا تامین شود تاثیرات بسزایی در اقتصاد صنعت خودرو خواهد گذاشت.

داخلی سازی ۸۵ درصدی، شرط آمریکا برای واردات خودرو از کشورهای نفتا

گفتنی است به تازگی دولت آمریکا ارتقاء «داخلی سازی» خودروها به میزان ۸۵ درصد را شرط اصلی واردات خودرو بدون اخذ تعرفه واردات از کشورهای نفتا در نظر گرفته است. داخلی سازی اجزا و بخش های مهم تر خودرو نظیر موتور نیز یکی دیگر از شروط آمریکا برای واردات خودرو از کشورهای مکزیک و کانادا عنوان شده است.

داخلی‌سازی ۸۵ درصدی، شرط آمریکا در واردات خودرو از کشورهای نفتا

این درحالیست کهشفاف نبودن روش تعیین میزان داخلی سازی خودروهای ایرانی سبب شده تا واردات قطعات منفصله خودرو به کشور در صدر جدول واردات در سال گذشته قرار گیرد.

میزان «داخلی سازی» خودرهای ایرانی دقیق و شفاف نیست

این عدم شفافیت همچنین باعث شده تا واردکنندگان قطعات که اغلب آن ها خودروسازان هستند، بتوانند به راحتی پله های تعرفه واردات قطعات خودرو را دور بزنند.

منبع: شیکاگوفد و بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.