۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۵۲۱ ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳ دسته: کشاورزی، مدیریت آب کارشناس: امین محمودی
۰

در سال های اخیر ایالت کالیفرنیا در آمریکا با مشکلات ناشی از کم آبی و خشکسالی مواجه بوده و اکنون این مشکل وارد مرحله بحرانی شده است. کارشناسان معتقدند برای مقابله با کم آبی، لازم است دستورالعمل های قدیمی کنار گذاشته شود و راه حل های نوین همچون استفاده از محصولات کم آب بر (کشت دیم) و فناوری های با بهره وری بالا در مصرف آب، در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد ایالت کالیفرنیا یکی از بزرگ‌ترین ایالت‌های آمریکا است که در غرب این کشور واقع شده است. این ایالت در چند سال اخیر با بحران شدید آب روبرو بوده است. به همین منظور و به دلیل مقابله با خشکسالی گسترده و بی سابقه، جری براون فرماندار این ایالت، ۴ سال قبل دستورالعمل کاهش مصرف را صادر کرده است.

اکنون و پس از گذشت ۴ سال از این دستور، خشکسالی پمپاژ آب های زیرزمینی برای کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده، سطح آب کانال ها را کاهش و سبب تخریب جاده ها، پل ها و دیگر زیرساخت های کالیفرنیا شده است. موسسه جهانی منابع در سال گذشته عنوان کرده بود، حدود دو سوم از آبیاری کشاورزی در کالیفرنیا با تنش بالایی مواجه شده است.

اقدامات کالیفرنیا به منظور مقابله با کم آبی

به همین منظور دولت محلی ایالت کالیفرنیا سایت جامعی را راه اندازی نموده و در آن نقشه سدها، قنات ها و کانال های مجرای آب و خطوط انتقال آب از مناطق پرآب به مناطق خشک و کم آب به منظور تامین آب شرب و کشاورزی را نشان داده است.

کالیفرنیا برای مقابله با بحران آب هم اکنون باید ۳ اقدام اساسی و ضروری را اجرایی نماید:

۱- ادغام ذخایر آب و مدیریت مصرف آب

تا به حال مسئولین ایالت کالیفرنیا ارزیابی جامع و یکپارچه ای از ذخایر و منابع آبی خود در سطح کشور انجام نداده اند. این موضوع به طور معمول به ناشناخته بودن بسیاری از ذخایر آب های زیرزمینی در این ایالت برمی گردد؛ چراکه در این زمینه داده های بسیار کمی در دسترس است.

بدون چنین اطلاعاتی کالیفرنیا در زمینه مدیریت آب ابزار مناسبی برای سیاست گذاری ندارد؛ چراکه در این صورت تصمیم گیرندگان، در مورد شرایط اولیه منابع آب اطلاعات کافی ندارند و نمی توانند تصمیم مناسبی در خصوص استفاده از آب پایدار بگیرند یا اقدامات موثرتری را پیشنهاد دهند.

همچنین بسیار مهم است که چنین اقداماتی به مقررات تبدیل شوند؛ تا به دولت این اجازه را بدهد که در هنگام استفاده از آب، خصوصا زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه می شود، مصرف آب را کاهش دهد.

۲- افزایش مقاومت در برابر خشکسالی

آیا به راستی خشکسالی به دلیل تغییرات آب و هوایی اتفاق می افتد؟ آیا چنین خشکسالی ای در آینده نزدیک گسترده تر خواهد شد؟ ما هنوز به طور کامل پاسخ به این سوالات را نیافته ایم. با این حال آنچه مسلم است اینکه کالیفرنیا باید مقاومت خود را در برابر خشکسالی افزایش دهد. اکنون زمان آن است که کالیفرنیا یک بسته جامع از اقدامات را برای در امان ماندن از تاثیرات گسترده خشکسالی و کاهش اثرات آن تدوین نماید.

به همین منظور دولت مرکزی آمریکا ۷.۵ میلیارد دلار اوراق قرضه برای کمک به دولت محلی کالیفرنیا به منظور مقابله با خشکسالی (به عنوان مثال، ترویج حفاظت از آب و ایجاد امکانات ذخیره سازی بیشتر آب) اختصاص داد. که به نظر می رسد شروع خوبی برای افزایش مقاومت در برابر خشکسالی است.

۳- کشاورزی از طریق کشت دیم

کالیفرنیا از طریق کشاورزی، غذای مردم خود و حتی سایر نقاط جهان را تامین می کند. با این حال بخش کشاورزی به دلیل تقاضای ۸۰ درصدی از میزان کلی آب در این ایالت، همچنان مشکل آفرین است.

بخشی از راه حل بحران آب در بخش کشاورزی کالیفرنیا به استفاده از محصولات کم آب بر(کشت دیم) و بخش دیگر آن به استفاده کشاورزان از فناوری ها و تکنولوژی های نوین با بهره وری بالای آب بر می گردد.

توسعه «کشت دیم» راهکار کشاورزان کالیفرنیا در تولید محصول

مطالعه اخیر توسط موسسه اقیانوس آرام نشان می دهد که با استفاده از فناوری های نوین کشاورزی مانند انتقال آب سیلاب به منظور استفاده شرب و سیستم های آبیاری قطره ای و دیگر سناریوهای مدیریتی، می توانند مصرف آب در این بخش را با کاهش ۱۷ درصدی روبرو کنند.

با این حال، یکی از گزینه های پیش روی کالیفرنیا کاهش بیشتر نقش کشاورزی در اقتصاد این ایالت است. اما تصمیم به کاهش تولید محصولات کشاورزی در این ایالت ممکن است بر تامین امنیت غذایی و قیمت محصولات کشاورزی در سطح جهان تاثیر عمیقی بگذارد.

مشکل آب در کالیفرنیا وارد مرحله بحرانی شده است و دستورالعمل قدیمی ممکن است آن را تشدید کند؛ به همین منظور دوات محلی باید به سمت استفاده از راه حل های نوین برود.

منبع: موسسه جهانی منابع



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.