۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۲۴۵ ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

درحالیکه جنگ تجاری بین کشورهای آمریکا و چین شدت گرفته است، دولت چین در حال تدوین برنامه ایست که با کاهش ارزش یوآن، علاوه بر مدیریت واردات و بهبود تراز تجاری، از آن به عنوان یک برگ برنده در مذاکرات تجاری با آمریکا استفاده نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت چین در حال بررسی اثرات استفاده از کاهش ارزش یوآن در برابر دیگر ارزهای جهانی بر بخش های مختلف اقتصاد این کشور است. دولت چین قصد دارد از مدیریت نرخ ارز به عنوان ابزاری در مدیریت واردات کالا استفاده نماید.

این درحالیست که در طول ماه های اخیر جنگ تجاری بین آمریکا و چین وارد مراحل جدیدی شده است و دو کشور یکدیگر را به افزایش گسترده تعرفه واردات محصولات تهدید کرده اند.

تهیه برنامه کاهش ارزش یوآن از سوی دولت چین

به گفته یک مقام آگاه در دولت چین، با شدت گرفتن جنگ تجاری، دولت این کشور برنامه کاهش ارزش یوآن را تدوین نموده است و به نوعی قصد دارد در کنار جنگ تجاری، از جنگ ارزی نیز علیه آمریکا استفاده نماید.

دولت چین در این برنامه دو هدف اصلی را دنبال می کند؛ هدف اول آن مربوط به استفاده از ابزار تعیین نرخ یوآن در مذاکرات تجاری با کشور آمریکاست که می تواند به عنوان یک برگ برنده برای کشور چین عمل نماید؛ و هدف دوم نیز بهبود شرایط صادرات کشور چین است که در سال های اخیر از نرخ رشد پایین تری در مقایسه با دهه ابتدایی هزاره سوم برخوردار است. بنابراین دولت چین قصد دارد با یک برنامه، دو هدف مهم را بدست آورد.

در حال حاضر مسئله کاهش نرخ برابری یوآن در گروه های کارشناسی دولت چین مورد بررسی قرار گرفته است و برای اجرایی شدن آن نیازمند دستور مستقیم مقامات اصلی دولت این کشور است.

افزایش نرخ برابری یوآن به دلار از زمان روی کار آمدن ترامپ

در طول یک هفته اخیر نرخ برابری یوآن در برابر دلار ۰.۲ درصد کاهش یافت. با این حال از ابتدای سال گذشته میلادی که با شروع به کار دولت ترامپ مصادف است، نرخ برابری یوآن در برابر دلار ۹ درصد تقویت شده است. این آمار نشان می دهد که در طول یک سال اخیر دولت چین از سیاست کاهش ارزش یوآن برای تقویت صادرات و مدیریت واردات کمتر استفاده کرده است.

این درحالیست که ترامپ در طول بیش از یک سال اخیر بارها دولت چین را به استفاده از قیمت گذاری دستوری نرخ ارز در راستای مدیریت واردات کالاهای دیگر کشورهای جهان، خصوصا آمریکا متهم نموده است.

بهبود تراز تجاری مزیت اصلی کاهش ارزش یوآن

کاهش ارزش یوآن موجب افزایش قیمت کالاهای وارداتی به چین می شود و در مقابل محصولات صادراتی این کشور مزیت رقابتی بیشتری در بازارهای دیگر کشورها خواهند داشت. از این رو کاهش ارزش یوآن می تواند در بهبود تراز تجاری چین اثرگذاری مثبتی داشته باشد.

در اقتصاد چین بخش قابل توجهی از تولیدات بدون وابستگی به واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای صورت می گیرد. از این رو افزایش نرخ ارز خارجی تأثیر منفی بر تولید داخلی ندارد و نتیجه کاهش ارزش یوآن افزایش صادرات و کاهش واردات خواهد بود. در واقع شرایط اقتصاد چین موجب شده است کاهش ارزش پول ملی به عنوان یک ابزار اثرگذار در مدیریت واردات، در اختیار دولت این کشور باشد.

 مخاطرات کاهش ارزش یوآن برای اقتصاد چین

اما کاهش ارزش یوآن خطراتی را نیز برای اقتصاد چین به همراه داشته باشد. مهم ترین خطر این اقدام شناخته شدن کشور چین به عنوان کشوری است که نرخ ارز را به شکل دستوری تعیین می کند. در این صورت دیگر کشورها می توانند محدودیت های وارداتی علیه این کشور وضع نمایند.

علاوه بر این تغییر دفعی و قابل توجه ارزش پول ملی در برابر دیگر ارزهای خارجی، موجب ناپایداری بازارهای مالی می شود و عواقب نامطلوبی برای اقتصاد کشور چین درپی خواهد داشت.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.