۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۸۵۸ ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

کشور تایلند از سال ۱۹۷۱ میلادی با اعمال تعرفه های وارداتی بالا و مشوق های مالیاتی، از صنعت خودرو حمایت نموده است. نتیجه این حمایت ها افزایش میزان «داخلی سازی و رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی» و همچنین «بهبود تراز تجاری واردات خودرو و قطعات آن» در بلندمدت بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد «داخلی سازی» محصولات تولید شده از جمله اهداف اصلی کشورها برای توسعه صنایع مختلف محسوب می شود.

داخلی سازی در کشورهای در حال توسعه به محصولات با فناوری پایین و کارآیی کم، محدود شده است. در این کشورها معمولا برای محصولات با ارزش افزوده بالا به سرمایه گذاری خارجی اکتفا می شود.

اما استفاده از سرمایه گذاران خارجی کافی نیست و بایستی اقدامات ویژه ای در راستای افزایش داخلی سازی محصولات تولیدی انجام گردد. در این گزارش به اقدامات دولت تایلند در جهت توسعه صنعت خودرو و افزایش داخلی سازی محصولات آن پرداخته شده است.

افزایش داخلی سازی خودرو در تایلند با استفاده از افزایش تعرفه واردات

در دوره ابتدایی توسعه صنعت خودرو تایلند، که شامل سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ می شود، سیاست صنعتی دولت در این دوره کاهش واردات خودرو از طریق افزایش تعرفه واردات محصولات خارجی بود.

در دوره ابتدایی توسعه صنعت خودرو تایلند تعرفه واردات سی.بی.یو (محصول نهایی) برای کامیون ها تا ۵۰ درصد و خودروهای سواری به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت. به تبع آن تعرفه واردات سی.کی.دی (قطعات و مواد اولیه) نیز به مقدار قابل توجهی افزایش یافت.

این اقدام دولت تایلند تاثیر بسزایی در افزایش میزان «داخلی سازی» محصولات با ارزش افزوده بالا همچون خودروها داشت؛ به طوریکه سبب شد واردات سی.بی.یو (محصول نهایی) تا ۱۰ درصد کاهش یابد.

ممنوعیت واردات خودرو به تایلند به منظور افزایش رقابت پذیری داخلی

در دوره دوم توسعه صنعت خودرو در تایلند که از سال ۱۹۷۵ آغاز می شود، با اجرای قوانین جدید تعرفه سی.بی.یو کامیون ها نسبت به سالیان قبل آن افزایش یافت. همچنین از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۱ واردات هرگونه خودروهای سواری به تایلند ممنوع شد. هدف دولت تایلند از این اقدام افزایش عمق ساخت داخل خودروها و همچنین رونق فعالیت واحدهای قطعه سازی بود.

در دوره بعدی توسعه صنعت خودرو در تایلند که از سال ۲۰۰۰ آغاز شد، تعرفه های سی.کی.دی و سی.بی.یو اعمال شد و نسبت به دوره قبلی کاهش یافت. این اقدام دولت در جهت افزایش رقابت پذیری در صنعت خودرو، بعد از دهه ها حمایت کارآمد انجام گرفت.

لازم به ذکر است دوره دوم توسعه صنعت خودرو از موثرترین دوره ها در افزایش میزان «داخلی سازی» خودروهای تایلندی بوده است. همچنین از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد (دوره سوم توسعه صنعت خودرو) با توجه به اینکه خودروهای ملی در کشور تایلند ترویج یافت، سیاست های تجاری و مالیاتی در تایلند اعمال شده است.

اعمال مشوق های مالیاتی عامل افزایش «داخلی سازی» خودروهای تایلندی

وزارت صنایع تایلند در سال ۱۹۶۹ کمیته ای برای توسعه صنعت خودرو این کشور تاسیس کرد. این وزارتخانه با تاسیس این کمیته سعی در افزایش میزان داخلی سازی قطعات و اجزا خاص خودرو نظیر لاستیک، باتری و رادیاتور را داشت.

اقدام اصلی این کمیته در راستای افزایش داخلی سازی، در نظر گرفتن مشوق ها و سیاست های مالیاتی برای تولیدکنندگان اجزا و قطعات بود. این اقدام وزارت صنایع در جهت کاهش وابستگی به واردات سی.کی.دی (مواد اولیه و قطعات) در دستور کار قرار گرفته بود، که سبب شد تا در تراز تجاری واردات این قطعات تعادل ایجاد شود.

سه اقدام ویژه تایلند برای افزایش داخلی سازی

در سال ۱۹۷۱ دولت سه اقدام ویژه زیر را در راستای افزایش داخلی سازی محصولات و توسعه صنایع خودروسازی در تایلند انجام داد:

  1. محدود کردن واردات بعضی مدل های خودرو و مجموعه های آن به منظور دستیابی به مقیاس اقتصادی مناسب
  2. افزایش میزان اعتبار LC به ۲۵ درصد در سال ۱۹۷۳
  3. افزایش ظرفیت تولید روزانه به میزان ۳۰ واحد در روز و سرمایه گذاری ۶ میلیون دلاری

با این اقدامات دولت تایلند، ظرفیت تولید خودرو به مقدار قابل توجهی افزایش یافت. از دیگر نتایج این اقدامات ورود و آغاز فعالیت ۸ خودروساز بزرگ در سال های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۷ در تایلند بود. از جمله این خودروسازان بزرگ می توان به شرکت های فورد و جنرال موتورز اشاره کرد. علاوه بر این تایلند در قالب قراردادهای جوینت ونچر (سرمایه گذاری مشترک) با ژاپنی ها میزان داخلی سازی محصولات خود را به طور ویژه ای افزایش داد.

منبع: آپو



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.