۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۶۷۴ ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲ دسته: تولید
۰

تاریخ تحولات تجاری کشورهای توسعه یافته در غرب به خصوص آمریکا و آلمان که دو کشور در تراز توسعه یافتگی بالا هستند، نشان می دهد که آن‌ها بر خلاف تصوری که وجود دارد، از رویکرد «حمایت گرایی از تولید داخلی» برای رسیدن به رشد و توسعه استفاده کرده و این حمایت گرایی هنوز هم ادامه دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد سید یاسر جبرائیلی پژوهشگر اقتصاد سیاسی و بین‌الملل در یک مقاله که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، با تبیین تاریخی سیاست های بازرگانی دو کشور آمریکا و آلمان به چگونگی توسعه یافتگی این کشورها پاسخ داد.

بر اساس مقاله مذکور، این کشورها سیاست حمایت از تولید داخل را به روش‌های گوناگون در کشورهای خود پیاده سازی کرده اند و همین مسئله از عوامل اصلی پیشرفت آن‌ها بوده است.

جبرائیلی در این مقاله به ارائه تاریخچه‌ مختصری از شکل گیری اندیشه های تجارت آزاد و حمایت گرایی ملی می‌پردازد.

وی سپس تاریخچه‌ اقدامات آمریکا و آلمان در شکل دهی و حمایت از صنایع داخلی طی سه قرن اخیر را بررسی کرده و نتیجه می‌گیرد که هر دو کشور از انواع روش‌های حمایتی نسبت به تولیدات داخل بهره برده‌اند و تا زمانی که توانایی حضور در بازارهای بین المللی را پیدا نکرده بودند، به تجارت آزاد تن نداده اند.

حمایت‌گرایی هوشمند نسخه مناسب برای ایران

این پژوهشگر اقتصادی در نهایت با رد تجارت آزاد و حمایتگرایی سنتی، «حمایت‌گرایی هوشمند» از تولیدات داخلی را نسخه مناسب امروز کشور معرفی می‌کند.

متن کامل مقاله‌ی «پیشرفت اقتصادی در پرتو حمایت گرایی از تولید داخلی» اثر سید یاسر جبرائیلی را از لینک زیر دریافت کنید: مقاله ی پیشرفت اقتصادی در پرتو حمایت گرایی از تولید داخلی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.