۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۵۹۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴ دسته: دولت و حکمرانی
۰

در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب، به بررسی وضعیت اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور پرداخته شد. در این برنامه بر لزوم «جهشی و اولویت دار» بودن پروژه های تعریف شده در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و فراقوه ای بودن این ستاد تأکید گردید.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر میرشجاعیان معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی و امینی رعیا مدیر شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۲۷ اسفند ماه، به بررسی کارنامه اقتصاد مقاومتی در کشور و افق پیش روی آن پرداختند. در این برنامه همچنین دکتر فولادگر رئیس کمیسیون ویژه تولید به صورت تلفنی حضور داشت.

حسین میرشجاعیان معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی در ابتدا با اشاره به تکالیف تعیین شده توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای دستگاه ها، گفت: برای وزارت اقتصاد ۱۳ پروژه، ۱۵ برنامه اجرایی و ۵ تکلیف رونق تولید و اشتغال در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است.

وزارت اقتصاد ۸۱ درصد پروژه هایش را انجام داده است

وی افزود: بر اساس منشور پروژه ها، وزارت اقتصاد در ۱۰ ماهه سال جاری به طور متوسط ۸۱ درصد پروژه‌هایش را انجام داده‌ است، البته میزان پیشرفت پروژه ها و برنامه ها متفاوت است اما به طور متوسط این میزان محقق شده است.

دو سوم پروژه های وزارت اقتصاد متناسب با اقتصاد مقاومتی نیست

میرشجاعیان با بیان اینکه وزارت اقتصاد علاوه بر این تکالیف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ۳۳ پروژه راهبردی دارد که اکثر آن ها در چارچوب اقتصاد مقاومتی می گنجند.

وی در ادامه به برخی از اقدامات و دستاوردهای این برنامه ها و پروژه ها پرداخت و گفت: در حوزه مبارزه با قاچاق، پولشویی، بهبود محیط کسب و کار، مالیات و… اقدامات خوبی در وزارت اقتصاد صورت گرفته است.

هزینه تامین مالی ۱۰ درصد کاهش یافته است

میرشجاعیان در ادامه به بیان چند مثال پرداخت و گفت: اکنون هزینه‌های تامین مالی ۱۰ درصد کاهش یافته است، بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال از سهام شرکت‌ها و ۳ هزار میلیارد ریال از املاک بانک‌ها واگذار شده است و از سوی دیگر در حوزه نظام بانکی ساماندهی موسسات اعتباری، مالی و پولی در سال ۹۶ به پایان رسید. علاوه بر این ها سهم نفت از بودجه کشور به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است.

میرشجاعیان با اشاره به اینکه بازار پول و ارز بازاری حساس است، گفت: باید به شفافیت اقتصاد کمک کرد تا افزایش پیدا کند و لذا در این امر تعامل قوای سه گانه می‌تواند کارساز باشد.

تنها ۱۸ درصد پروژه های ستاد با اقتصاد مقاومتی تطابق دارد

امینی رعیا مدیر شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به ارزیابی صورت گرفته در خصوص ستاد و میزان تطابق پروژه ها با اقتصاد مقاومتی گقت: پروژه های تعریف شده توسط ستاد برای وزارت کشاورزی با ۴۳ درصد بیشترین تطابق را با اقتصاد مقاومتی دارد و بانک مرکزی و وزارت امور خارجه با ۱.۶ درصد و صفر درصد کمترین تطابق با اقتصاد مقاومتی را دارند.

وی با بیان اینکه برنامه های ستاد باید جهشی و اولویت دار باشد، گفت: رهبر انقلاب سه ماموریت اصلی را برای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته اند که شامل فرماندهی اقتصاد از فکر تا عمل، انجام فعالیت‌های فوق العاده اقتصادی و نظارت بر دستگاه‌هاست؛ لذا تاکید شده تا کار‌های جاری و معمولی در اولویت‌های ستاد قرار نگیرد.

امینی رعیا با اشاره به پروژه‌های تعیین شده از سوی ستاد فرماندهی برای دستگاه‌ها، گفت: نمره پروژه‌ها و میزان انطباق آن‌ها با اقتصاد مقاومتی ۱۸.۳ از ۱۰۰ است.

نتایج رتبه‌بندی دستگاه‌ها در «اقتصاد مقاومتی» اعلام شد

وی با اشاره به اینکه چارچوب اقتصاد مقاومتی در ستاد فرماندهی تعریف شده است، گفت: این چارچوب با وضع مطلوب فاصله دارد لذا باید به وضع مطلوب دست پیدا کنیم.

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فراقوه ای نیست

امینی رعیا با بیان اینکه کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و در این شرایط باید یک فرماندهی واحد برای برنامه ریزی جهشی و فوق العاده وجود داشته باشد، گفت: نگاه ما به اقتصاد مقاومتی و ستاد فرماندهی باید نگاه ملی و فراقوه‌ای باشد، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اما اکنون به نهادی دولتی تبدیل شده است.

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با اشاره به اینکه قوای سه گانه باید با تعامل با یکدیگر به سمت جلو پیش بروند، ادامه داد: هنوز  نتوانستیم ارتباط منظمی را  با قوه قضاییه برقرار کنیم.

وی افزود: ۴۵ درصد استعلامات کشور توسط قوه قضاییه و نیروی انتظامی انجام می‌شود لذا نیازمندیم تا با یک نهاد واحد در مجموعه قوه قضاییه تعامل داشته باشیم.

حمید رضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه بیش از دو سال از تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی می‌گذرد اما قوای سه گانه توان خود را در این راستا به کار نگرفته اند، گفت: در ابتدا قرار بود سایر قوا نیز در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نقش آفرینی داشته باشند.

فولادگر در ادامه در رابطه با وضعیت اجرای اقتصاد مقاومتی در حوزه تولید گفت: در رابطه با تولید دو گزارش را برای مجلس آماده کرده ایم که يکی از این گزارش ها مربوط به قانون استفاده از حداکثر توان داخلی بود.

وی افزود: در این گزارش مشخص شد متاسفانه هنوز خیلی از دستگاه‌های اجرایی اقدام به واردات می کنند، مثلا مشخص شد با وجود توان داخل واردات در ۹ گروه کالایی به عدد ۱ میلیارد و ۵۷ میلیون یورو رسیده است.

وضعیت گزارش دهی ستاد مناسب نیست

معاون اقتصاد وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه با اشاره به بررسی صورت گرفته توسط شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در خصوص ستاد و وضعیت پروژه ها گفت: این بررسی باید توسط نهادی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام که به اطلاعات و گزارشات دسترسی دارد صورت بپذیرد.

اولین ارزیابی رسمی از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی منتشر شد

وی افزود: ۲ گونه گزارش در این حوزه باید تهیه شود؛ اول گزارش عملکردی که توسط دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید تهیه شود و اکنون از روی خوداظهاری دستگاه ها و بررسی خود دبیرخانه تهیه می شود و موجود است و دوم گزارشات نظارتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام باید ارائه نماید.

میرشجاعیان در ادامه با اشاره به تکلیفی که بر عهده سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد گذاشته شده تا شاخص‌های ترکیبی از اقتصاد مقاومتی را تعیین کنند، گفت: مرکز آمار، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه باید این شاخص‌ها را تهیه می کردند و این اتفاق اکنون افتاده است و گزارش آن آماده انتشار است.

امینی رعیا در ادامه با بیان اینکه برای بررسی اقدامات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و دستگاه ها، باید گزارشات عملکرد به درستی و به موقع منتشر شوند، گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶ هیچ گزارشی ارائه نکرده و ۱۳ گزارش ارائه شده همگی در سال ۹۵ بوده است.

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گزارشی از عملکرد خود ارائه نکرده است

وی افزود: از گزارشات ارائه شده توسط ستاد هیچ کدام به بررسی اجرای پروژه های تعیین شده نپرداخته است. ضروری است ستاد اگر اقدام خاصی کرده گزارش نماید تا بتوان بر روی آن ها بررسی صورت گیرد.

این برنامه را به طور کامل اینجا می توانید ببینید.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.