۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۵۲۲ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت جامائیکا توجه ویژه ای به بهبود وضعیت بخش کشاورزی دارد و اقدامات متعددی را به منظور بهبود کمی و کیفی محصولات این بخش در دستور کار قرار داده است. برگزاری رویداد معرفی فرصت های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، یکی از اقدامات مهم دولت در راستای جذب منابع مالی به این بخش است.

به گزارش مسیر اقتصاد رئیس جمهور جامائیکا اخیرا با حضور در رویداد مهم کشاورزی در این کشور خواستار افزایش سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی شد.

طی سال های اخیر دولت جامائیکا به منظور کاهش قابل توجه واردات مواد غذایی از کشورهای حوزه دریای کارائیب، از طریق اتصال کشاورزان و خریداران این کشور به بازارهای محلی، منطقه ای و بین المللی، در جهت افزایش تولیدات محصولات کشاورزی گام برداشته است. گفتنی است دولت جامائیکا برای این منظور از اقدامات تجربیات کشور کانادا در بخش کشاورزی نیز بهره برده است.

دولت جامائیکا برای تولیدات داخلی کشاورزان بازارسازی می‌کند

طبق آمار سال ۲۰۱۴ سازمان فائو، حدود ۷ درصد از GDP جامائیکا وابسته به تولیدات کشاورزی است و محصولات مهم تولیدی این کشور غلات، روغن نباتی، میوه و سبزیجات، شکر، محصولات دامی، شیر و ماهی است.

رشد اقتصادی جامائیکا متاثر از رشد بخش کشاورزی این کشور

طبق بررسی های صورت گرفته، رشد اقتصادی جامائیکا به موفقیت و رشد بخش کشاورزی این کشور وابسته است و به همین منظور نیز رئیس جمهور این کشور درصدد حمایت از رشد تولید در این بخش است.

به گفته ی یکی از مقامات محلی جامائیکا، ضرورت سرمایه گذاری و فرصت های موجود در بخش کشاورزی برای سرمایه گذاران هنوز مشخص نشده است و مقامات دولتی سعی در معرفی این بخش به عنوان فرصت تجاری جدید با توجه به چشم اندازهای موجود دارند.

حمایت از شرکت های بازرگانی در حوزه کشاورزی

از جمله فعالیت های کلیدی دولت جامائیکا، حمایت از سازمان های فعال در حوزه معرفی محصولات کشاورزی و فرصت های تجاری در این بخش است. اخیرا به همین منظور، یک شرکت بازرگانی، تبلیغاتی جامائیکایی کنفرانسی در حوزه محصولات غذایی و کشاورزی با همکاری انجمن اطلاعات کشاورزی جامائیکا اجرایی کرده و درصدد معرفی محصولات تولیدی این کشور است.

این رویداد که به عنوان یک برنامه جامع پیشرفت در حوزه کشاورزی جامائیکا محسوب میشود، درصدد معرفی بخش کشاورزی جامائیکا به عنوان فرصت تجاری جدید برای سرمایه گذاران است.

این شرکت با هدف افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش کشاورزی به منظور حمایت از برنامه رشد اقتصادی جامائیکا، فعالیت های گسترده ی تبلیغاتی انجام می دهد. توانمندسازی کشاورزان به منظور افزایش بازدهی تولیدات از دیگر اهداف شکل گیری این شرکت عنوان شده است.

برگزاری رویداد مهم معرفی فرصت های تجاری در بخش کشاورزی

به تازگی رویدادی با عنوان معرفی فرصت های تجاری در بخش کشاورزی جامائیکا برگزار شده است. رئیس جمهور این کشور نیز ضمن شرکت در افتتاحیه این رویداد مهم، با اشاره به وضعیت مناسب تولیدات غذایی و کشاورزی در این کشور، از لزوم سرمایه گذاری در این بخش به منظور تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر حمایت کرد.

رئیس جمهور جامائیکا معتقد است، با حمایت مستمر دولت از سرمایه گذاران بخش کشاورزی، رشد مطلوب اقتصادی در این کشور دور از انتظار نخواهد بود.

عالی ترین مقام سیاسی جامائیکا همچنین چالش های مهم و اساسی بخش کشاورزی این کشور را تامین منابع مالی مناسب برای تولید، دسترسی به زمین مناسب، بازاریابی داخلی و خارجی و نیز استفاده از پارک های کشاورزی عنوان کرده است.

تشویق مقامات دولتی جامائیکا به افزایش سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی

گفتنی است در سال های اخیر مقامات کشور جامائیکا، همواره بخش کشاورزی این کشور را به منظور افزایش سرمایه گذاری ها ترویج کرده اند. اما کارشناسان این کشور معتقدند به منظور بهبود وضعیت کشاورزی این کشور لازم است محصولات با ارزش افزوده بالا و با کیفیت توسط آژانس های تبلیغاتی ترویج شود تا سرمایه گذاری بیشتری به این حوزه جذب گردد.

در همین راستا دولت نیز از تشکیل شرکت هایی که بتواند تولید و صادرات را افزایش دهند حمایت کرده است.

حمایت از صادرات کشاورزی با کمک بانک‌های توسعه‌ای در جامائیکا

به اذعان برخی از کارشناسان، برخی از محصولات پرطرفدار جهان در حوزه کشاورزی در کشور جامائیکا تولید می شود. اما لازم است در شیوه های تولیدی این محصولات بازنگری صورت گیرد تا با افزایش کمی و کیفی تولیدات، پاسخگوی تقاضای مصرف کنندگان باشد.

وزارت صنایع، بازرگانی، کشاورزی و شیلات جامائیکا مسئول اصلی رشد بخش کشاورزی

رئیس جمهور جامائیکا از وزارتخانه کلیدی صنایع، بازرگانی، کشاورزی و شیلات در خواست کرده است تا فرصت های سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی را بیش از پیش مهیا نماید. وزارتخانه صنایع، بازرگانی، کشاورزی و شیلات مسئول اصلی تولید محصولات کشاورزی در جامائیکا است و این وزارتخانه برنامه ی ویژه ای برای رشد بخش کشاورزی این کشور تا سال ۲۰۳۰ در نظر گرفته است.

این وزارتخانه درصدد است تا زمینه تولید محصولات زراعی را به منظور تامین امنیت غذایی مهیا کند و صنایع کشاورزی را در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان یاری نماید. از جمله برنامه های مهم وزارت صنایع، بازرگانی، کشاورزی و شیلات جامائیکا بازاریابی صحیح برای محصولات تولیدی این کشور تحت برنامه جامع AMID است.

منبع:

وزارت صنایع، بازرگانی، کشاورزی و شیلات جامائیکا

فائو

jamaica-gleaner



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.