۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۴۸۸ ۰۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

وزیر کشاورزی جامائیکا به کشاورزان این کشور اطمینان داد که آنها بازار مناسبی برای فروش سیب زمینی خواهند داشت. این بازارها از طریق قراردادهای بازرگانی دولت و وزارت کشاورزی جامائیکا با دیگر کشورها پیش بینی شده است. گفتنی است وزارت کشاورزی جامائیکا با یک برنامه منسجم ضمن خودکفایی در تولید سیب زمینی، در حال برنامه ریزی برای صادرات آن است.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، وزیر کشاورزی و شیلات جامائیکا، هفته ی گذشته با شرکت در یک سمینار تولید سیب زمینی و پیاز این کشور، مسیرهای تجارت بخش کشاورزی جامائیکا را برای فصل زراعی ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ مشخص کرد.

سیب زمینی، غذای اصلی مردم جامائیکا

غذای سیب زمینی به عنوان یکی از غذاهای اصلی در رژیم غذایی مردم جامائیکا که سالانه حدود ۱۵ میلیون کیلوگرم سیب زمینی مصرف می‌کنند، محسوب می‌شود.

طی سالهای گذشته دولت جامائیکا به منظور کاهش قابل توجه واردات مواد غذایی از کشورهای حوزه دریای کارائیب و با اتصال کشاورزان و خریداران این کشور به بازارهای محلی، منطقه ای و بین المللی، درصدد افزایش تولیدات سیب زمینی به عنوان یک نمونه محصول کشاورزی در راستای ایجاد امنیت غذایی بود.

طبق تعریف بانک جهانی، امنیت غذایی به معنای دسترسی همه مردم در تمام اوقات به غذای کافی برای داشتن یک زندگی سالم است.

بنابراین هر کشوری در راستای دستیابی به استقلال سیاسی و اقتصادی و همچنین رفاه مردم کشور خود، در صدد رسیدن به برنامه مشخص برای ایجاد امنیت غذایی از طریق تولیدات کشاورزی است.

جامائیکا با برنامه ریزی به خودکفایی در تولید سیب زمینی رسید

بنابراین با اقدام اخیر دولت جامائیکا در جهت افزایش امنیت غذایی با استفاده از تجربیات کشور کانادا در کشاورزی، این کشور سعی در ارائه مدلی برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی و صادرات این محصولات دارد.

مطابق این سیاست اعمالی، تمرکز وزارت جهاد کشاورزی جامائیکا بر افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی این کشور از طریق ارائه آموزش های فنی برای کشاورزان شکل گرفته است.

با اعلام وزیر کشاورزی جامائیکا دولت این کشور، از طریق اداره توسعه کشاورزی روستایی، ۲،۰۰۰ کشاورز را آموزش داده و بر بازدهی آنان در مناطق تولیدی و زمین های کشاورزی نظارت دارد.

این آموزش ها شامل تکنیک های جدید کاشت و همچنین استفاده مناسب از کود بوده که با کاشت ۱،۲۰۰ هکتار سیب زمینی، انتظار برداشت ۱۵ میلیون تنی سیب زمینی برای سال زراعی ۲۰۱۶-۲۰۱۷ را برآورده کرد.

از تولید تا صادرات سیب زمینی، برنامه حمایتی وزارت کشاورزی 

بعد از این سیاستگذاری ها بود که وزارت کشاورزی جامائیکا دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد که بدلیل افزایش تولیدات سیب زمینی در این کشور، این محصول با ارزش غذایی در لیست صادرات جامائیکا به کشورهای همسایه قرار گرفته است.

طبق اعلام این وزارتخانه توافق صادراتی با جزایر کیمن در این راستا، موجب تقویت قدرت دولت برای گسترش و توسعه صنعت سیب زمینی در این کشور شده است.

طبق برنامه ملی تولید سیب زمینی در جامائیکا، تولیدات محلی این محصول برای پوشش تقاضای داخلی از ۳۹ درصد سال ۲۰۰۸ به ۹۹ درصد در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت.

بنابراین طبق اعلام مسئولین محلی، با به دست آوردن ۱۰۰ درصد خودکفایی در تولید سیب زمینی ایرلندی، جامائیکا به بازار میشود.

بازارسازی دولت برای صادرات محصولات کشاورزی

وزیر کشاورزی جامائیکا در سخنان خود، کشاورزان را تشویق به همکاری با عرضه کنندگان و بازاریابان برای عرضه این محصول در بازارهای جهانی برای افزایش درآمد از تولید این محصول تشویق کرد.

وزیر مذکور به کشاورزان این کشور اطمینان داد که آنها بازار مناسبی برای فروش سیب زمینی ایرلندی خواهند داشت. این بازارها از طریق قراردادهای بازرگانی دولت و وزارت کشاورزی جامائیکا با دیگر کشورها پیش بینی شده است.

همچنین طبق اعلام وزیر کشاورزی جامائیکا مدل تولید سیب زمینی ایرلندی می بایست برای افزایش سایر تولیدات کشاورزی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع: سایت اطلاع رسانی دولت جامائیکا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.