۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۵۱۴ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸ دسته: پیشرفت های کشور، دولت و حکمرانی کارشناس: صادق احمدی
۰

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشورهای کانادا، ایتالیا، فرانسه و آمریکا دارای بیشترین سرقت نسبت به جمعیت در جهان هستند. این در حالی است که ایران طبق آمارهای جهانی، نسبت سرقت پائینی دارد و در این شاخص در رتبه خوبی قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد ایران کشوری با حجم سرقت پایین از منظر شاخص‌های جهانی است. این گزاره که بر اساس داده‌های بین‌المللی میزان سرقت و دزدی ارائه شده، نمایشگر آن است که کشورهای امریکا، ایتالیا، کانادا و فرانسه در بین کشورهای صاحب نام، بیشترین جرائم سرقت را دارند؛ این درحالیست که ایران در این آمارها جایگاه خوبی دارد.

سرقت، نمایشگر مهم امنیت روانی شهروندان و کارآمدی پلیس

ربودن اموال غیر یا سرقت، یکی از رایج‌ترین جرائم در جهان به شمار می‌رود. در کشورهای مختلف و در نقاط سرزمینی متفاوت، انواع گوناگونی از سرقت شایع است و این مسئله در ارتباط مستقیم با شرایط اجتماعی- اقتصادی آن کشورها است.

پدیده سرقت تأثیر منفی معناداری بر شأن و منزلت و اقتدار پلیس و دستگاه امنیتی کشورها بر جای می‌گذارد؛ یعنی با کاهش نرخ وقوع پدیده سرقت در جامعه به‌صورت چشمگیری بر شأن دستگاه‌های انتظامی و اقتداری که مردم برای پلیس قائل‌اند، افزوده می‌شود.

همچنین سرقت اثرات اقتصادی بسیاری با خود به همراه دارد؛ افزایش سرقت موجب ناامنی و کاهش جذب گردشگر خارجی ازیک‌طرف و از طرف دیگر موجب هزینه‌های بالای شهروندان برای حفاظت‌های امنیتی و افزایش مصارف کشور خواهد شد.

دزدی بیشترین جرم در کشورهای جهان اول

بررسی آمارهای مراکز معتبر جهانی نشان می‌دهد در طول ۲ دهه اخیر برخی جرائم در بعضی کشورها، افزایش فراوانی داشته و در برخی نیز کاهش داشته‌اند؛ اما از بالاترین جرائم می‌توان به ۶ مورد اشاره کرد: «سرقت از مجتمع‌های مسکونی»، «سرقت خودرو»، «سرقت‌های سازمان‌دهی شده و گروهی»، «قتل»، «تجاوز» و «خودکشی» که این موارد در ۸ کشور جهان بیشتر از بقیه دیده می‌شود.

این کشورها عبارت‌اند از: انگلستان، آمریکا، استرالیا، کانادا، هلند، اسکاتلند، سوئد و سوئیس. آمارها عموماً با بررسی عوامل جرم، تعداد و نوع جرائم و قربانیان در زمان خاص به دست می‌آیند.

نمودار سرقت در دنیا

نمودار زیر آمار سرقت در کشورهای مختلف را به نسبت جمعیت مورد بررسی قرار داده است. این آمار که به نسبت جمعیت هر صد هزار نفر مورد بررسی قرارگرفته است، بالاترین آمار سرقت در کشورهای جهان را با رنگ قرمز و کمترین آمار سرقت را با رنگ سبز به نمایش گذاشته است.

در این نمودار کشور ایران با رنگ زرد نشان داده‌ شده است که نشان‌دهنده این است که آمار سرقت در ایران در میان کشورهای جهان در رده نسبتا پایین قرار دارد.

هرچند آمار دزدی در چند کشور محدود از ایران کمتر است (که با رنگ سبز نشان داده‌شده است)، اما درصد سرقت در ایران نسبت به آمریکا، کانادا، اروپا، استرالیا و ژاپن بسیار کمتر است.

بنا بر آمارهای جهانی سرقت خودرو در کشور ایتالیا ۴ برابر ایران است. این رقم برای آمریکا ۳ برابر و در فرانسه و اسپانیا ۲ برابر گزارش‌شده است. همچنین در کانادا، ۹۹ درصد بیشتر از ایران سرقت خودرو و وسایل نقلیه اتفاق می‌افتد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.