۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۲۲۵ ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳ دسته: پیشرفت های کشور، دولت و حکمرانی کارشناس: صادق احمدی
۰

موقعیت گردشگری بسیار مناسب ایران امکان بالایی برای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی در این حوزه فراهم کرده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که سالانه نیم میلیون بر میزان گردشگر ورودی به ایران افزوده شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از انقلاب اسلامی و با عبور از جنگ تحمیلی ۸ ساله روند ورود گردشگر به ایران مسیری صعودی را طی کرده است.

این گزارش که بر اساس داده های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تهیه شده است نشان می دهد ورود گردشگر به ایران در تمام سال های سه دهه اخیر با رشد همراه بوده است. این رشد علاوه بر اینکه کمک می کند فرصت بیشتری برای معرفی ایران به دیگر کشورها فراهم شود، اثرگذاری شایانی در تولید اشتغال و ورود ارز به کشور دارد.

گردشگری در جهان امروز

روند گسترش ارتباطات جهانی و تعامل بیشتر مردم در حوزه ی عمومی باعث تمایل بسیاری از مردم دنیا به بازدید از سایر نقاط جهان شده است. از طرفی سفر افراد خارجی به یک کشور باعث جذب سرمایه برای آن کشور می شود و افراد زیادی از قبل ورود گردشگران خارجی مشغول به کار می شوند.

در سال های اخیر اهمیت این مقوله آنچنان زیاد شده است که تعدادی از کشورها اولویت اول رشد اقتصادی خود را جذب گردشگر خارجی اعلام نموده اند. ورود جهانگردان علاوه بر منافع اقتصادی و رونقی که ایجاد می کند فواید دیگری نیز درپی دارد. این موقعیت می تواند فرصتی بسیار مفید برای انتقال فرهنگ، تبلیغ سیاست ها و کمک به دیپلماسی عمومی کشور باشد که قدرشناسی و استفاده از آن لازم و ضروری است.

اهمیت مضاعف گردشگری برای ایران

در ایران اما توجه به دو مسئله «ژئوتوریسم» و «تهاجم فرهنگی» اهمیت جذب گردشگر را چند برابر می کند. ایران به لحاظ جغرافیایی در میانه ی شرق و غرب عالم قرار گرفته است و به دلیل کشش طبیعی در عرض کره زمین و بهره داشتن از خطوط مختلف عرضی کره جغرافیایی از تنوع آب و هوایی و محصولات طبیعی متنوع برخوردار است. این مسئله ظرفیت ژئوتوریسم در ایران را چند برابر می کند و سرمایه گذاری در این بخش می تواند عایدی فراوانی را درپی داشته باشد.

از طرف دیگر تهاجم فرهنگی گستره دشمنان ایران در ۴۰ سال اخیر و تخریب چهره ایران نزد جهانیان توسط پروپاگاندای رسانه ای غرب، ضرورت ارتباط گیری ایرانیان با خارجی ها برای اصلاح این تصویر کذب را افزون می کند. این دو و مزایای اقتصادی فراوان گردشگری می تواند دلایل بسیار محکمی برای توسعه و ترویج گردشگری در ایران باشد.

افزایش ورود گردشگر به ایران

بررسی‌های انجام‌شده توسط مسیر اقتصاد نشان می‌دهد روند ورود گردشگر به ایران در دو دهه گذشته مسیر صعودی را طی کرده است. بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال ۱۳۷۵ میزان گردشگر خارجی که به ایران سفر کرده اند ۵۷۳۴۴۹ نفر بوده است.

این رقم در سال ۱۳۹۴ پس از دو دهه به مقدار ۵۱۸۱۰۱۸ رسیده است که نشان از پیشرفت کشور در جذب گردشگر دارد و رشد ۸۰۰ درصدی در دو دهه اخیر دارد.

نکته حائز اهمیت دیگر در این نمودار این است که روند صعودی جذب گردشگر در هیچ سالی منفی و یا حتی بدون تغییر نبوده است و همواره و در تمامی شرایط سیاسی و فرهنگی کشور روند صعودی داشته است.

علاوه بر این بررسی دقیق تر روند جذب گردشگر در ۵ ساله اخیر نشان می دهد از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ جذب گردشگر خارجی به ایران رشد قابل‌توجهی پیدا کرده است؛ به ‌نحوی ‌که در هر سال نیم میلیون گردشگر خارجی به آمار مسافرت های خارجی ایران اضافه ‌شده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.