۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۷۱۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱ دسته: کشاورزی
۰

حجتی متناسب ترین وزیر دولت با اقتصاد مقاومتی و فردی که به واسطه حضور او در وزارت کشاورزی، خودکفایی در تولید گندم به عنوان غذای اساسی محقق شده است، برای استیضاح در مجلس حضور خواهد یافت. با وجود خدمات متعدد وزیر کشاورزی در ایجاد امنیت غذایی طی سال های اخیر، به نظر می رسد نمایندگان مجلس مجددا به او رای اعتماد خواهند داد.

به گزارش مسیر اقتصاد در حالی طرح استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با بیش از  ۱۰۰ امضا به هیأت رئیسه مجلس داده شده است که در میان اعضای دولت، وی بهترین کارنامه عملکرد را در تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد امنیت غذایی دارد.

وزارت کشاورزی شاگرد اول اقتصاد مقاومتی

بر اساس بررسی های انجام شده در خصوص میزان انطباق پروژه های دستگاه ها با اقتصاد مقاومتی، وزارت جهاد کشاورزی با نمره ۴۳.۴ از ۱۰۰ در رتبه اول قرار گرفته است.

وزارت کشاورزی شاگرد اول اقتصاد مقاومتی با نمره ۴۳.۴ از ۱۰۰

این بدان معناست که در میان پروژه های مصوب ستاد برای این وزارتخانه، به میزان ۴۳.۴ درصد به اقدامات جهشی و اولویت دار توجه شده که در میان دیگر دستگاه ها، بالاترین امتیاز است.

حرکت در راستای ایجاد امنیت غذایی

وزیر کشاورزی طی مدت فعالیت خود ضمن اجرای قوانین «تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت کشاورزی» و «تضمین خرید محصولات کشاورزی، تلاش متعددی برای جلوگیری از واردات بی رویه نموده و حمایت از تولید داخلی محصولات راهبردی و اساسی از جمله گندم و دیگر محصولات مانند تخم مرغ را در دستور کار خود قرار داده است.

حمایت از تولید داخلی تخم مرغ برنامه‌ وزارت کشاورزی در تنظیم بازار

عمده نارسایی ها در این حوزه نیز که باعث شده در بعضی مقاطع واردات افزایش یابد، به دلیل عدم اجرای کامل قانون تمرکز توسط دولت و واگذاری وظایف وی به افراد دیگر در قالب کارگروه های گندم، آرد و نان و تنظیم بازار بوده است.

مقابله با جریان مخالف خودکفایی

هرچند طی ماه های اخیر جریان های متعددی با فشار به تولیدکنندگان داخلی گندم از مسیرهای متعدد درصدد کاهش تولید این محصول راهبردی و افزایش واردات بوده اند، اما حجتی همواره اجازه کاهش حمایت ها از این حوزه را نداده است.

مخالفت وزیر کشاورزی با درخواست ضد تولید اتاق بازرگانی

البته وزیر کشاورزی در این زمینه نتوانسته در برابر قدرت سازمان برنامه و بودجه کشور که هم موجب تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان گردیده و هم مجوز افزایش قیمت خرید تضمینی گندم را نداده، دوام بیاورد و نارسایی های این حوزه، به همین دلیل بوده است.

از دیگر آثار اقدامات و عملکرد مثبت حجتی، بهبود تراز تجاری کشور از منفی ۹ به منفی ۳ هزار میلیارد دلار بوده که در سایه عمل به قوانین این حوزه و حمایت از تولیدات داخلی و ممانعت از واردات رخ داده است.

تصمیم مجلس چه خواهد بود؟

با این اوصاف، امید است که مجلس شورای اسلامی در این زمینه، تصمیمی بر خلاف پیشرفت کشور و ادامه این مسیر رشد اتخاذ ننماید.

https://masireqtesad.ir/42654/%d9%85%d8%aa%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%b1-%d8%af%d9%88%d9%84%d8%aa-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%88/

با وجود خدمات متعدد وزیر کشاورزی در ایجاد امنیت غذایی طی سال های اخیر، به نظر می رسد نمایندگان مجلس مجددا به او رای اعتماد خواهند داد و مسئولیت ایشان در وزارت کشاورزی ادامه خواهد یافت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.