۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۲۳۸ ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲ دسته: کشاورزی
۰

وزیر جهاد کشاورزی در آئین تجلیل از کشاورزان نمونه با اشاره به وضعیت پیش آمده برای تخم مرغ در کشور اعلام کرد: تولید تخم مرغ در ایران بسیار ارزان تر از نمونه های خارجی است، بنابراین دولت در این زمینه قصد دارد با حمایت از تولید داخلی این محصول صادرات آن را از سر گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد طی هفته های گذشته به دلیل شیوع بیماری پرندگان، قیمت تخم مرغ افزایش پیدا کرده و نگرانی های زیادی را برای مردم و تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

تنظیم بازار محصولات غذایی و کشاورزی از سال ۹۲ با اجرای قانون تمرکز وظایف در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

این وزارتخانه در ۴ سال اجرای این ماموریت توانست در اکثر زمینه ها مشکلات تولیدی را حل کرده و جلوی واردات بی رویه را بگیرد.

اما با شروع فصل سرما و نیز شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان که از طریق عواملی نظیر آب و هوا و پرندگان مهاجر شیوع پیدا می کند تولید مرغ و تخم مرغ در کشور دچار مشکلاتی شد.

این وزارتخانه در ابتدا با معدوم سازی ۲۵ الی ۳۰ درصدی گله های مرغی جلوی شیوع هر چه بیشتر این بیماری را گرفت و در گام بعدی در جهت تنظیم بازار این محصول و کنترل قیمتی آن اقدام به واردات محصول کرد.

حمایت از تولید داخلی تخم مرغ اولویت اصلی وزارت جهاد کشاورزی

این موضوع که نگرانی های زیادی را برای تولید کنندگان تولید مرغ و تخم مرغ به ارمغان آورد و شائبه کاهش حمایت تولید از کشاورزی قوت گرفت.

۱۱ دی ماه وزیر جهاد کشاورزی در آئین تجلیل از کشاورزان نمونه کشوری اعلام کرد: قیمت تخم‌مرغ در بازارهای جهانی اکنون بین ۲ تا ۲.۱ دلار است که در ایران این محصول با قیمت ارزان‌تری عرضه می‌شود، چرا که قیمت نهایی محصولات تولید شده طیور در کشور از قیمت‌ جهانی پایین‌تر است.

وی در ادامه به ضرورت حمایت از تولید داخلی پرداخته و گفت: سال گذشته بخش عمده ای از مزارع از دست رفت اما توانستیم با اقدام های تکمیلی و توسعه ای و افزایش ظرفیت ها با کمک مرغداران، در نهایت عرضه و تقاضای این محصول را متناسب کنیم.

محمود حجتی برای سال جاری نیز تاکید کرد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سطح گسترده ای از مزارع طیور کشور را درگیر کرده و با وجود تلاش های صورت گرفته به دلیل پایداری این ویروس در فصل سرما، ویروس مذکور در هوا وجود دارد و طیور را یک شبه از بین می برد و در این راستا تلاش داریم بخشی از مشکل مرغداری ها را از طریق بیمه حل کنیم.[۱]

کاهش مشکلات تولید تخم مرغ و لزوم صادرات مازاد این محصول در سال های آتی

بنابراین به نظر می رسد با توجه به وضعیت تولیدی تخم مرغ در کشور و نیز قیمت جهانی این محصول نیاز است تا دولت برای سال آینده ابتدا با پیشگیری مناسب جلوی شیوع بیماری تنفسی پرندگان را گرفته و سپس با برنامه ریزی مناسب صادرات این محصول را از سر گیرد.

در این میان نباید از برنامه های پیشگیرانه ی سازمان دامپزشکی کشور غافل شد، هر چند که مسئولین این سازمان پاسخ مشخصی برای شیوع بیماری فعلی علیرغم پیش بینی های صورت گرفته نداده است.

گفتنی است میزان مصرف تخم مرغ در ایران حدود ۸۵۰ هزار تن در سال است که با توجه به ظرفیت تولیدی “۹۸۷ هزار تنی”  کشور می توان تولید بیش از این میزان برای صادرات در نظر گرفته شود.

البته یکی دیگر ازمشکلات تولید تخم مرغ، افزایش قیمت نهاده های دامی این محصول غذایی است که بایستی با تعیین قیمت مناسب محصول هزینه های تولیدی کنترل شود.

پینوشت:

[۱] ایرنا کد خبر: ۸۲۷۸۲۶۶۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.