۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۹۳۶ ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

پس از کاهش درآمدهای نفتی در نیجریه، دولت جدید این کشور برای تداوم رشد اقتصادی سعی دارد با حمایت از بخش کشاورزی، درآمدهای ناشی از این بخش را جایگزین درآمدهای نفتی خود کند. در این راستا برنامه های ویژه ای برای خودکفایی در محصولات اساسی نظیر برنج، گندم، ذرت و سویا توسط دولت طراحی شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد نیجریه پرجمعیت ترین کشور قاره آفریقا با جمعیت حدود ۱۹۵ میلیون نفری محسوب می شود که اقتصادی مبتنی بر نفت دارد.

سهم بخش کشاورزی در اقتصاد نیجریه طی سال های گذشته، به دلیل تعرفه های پائین گمرکی و رواج واردات کاهش پیدا کرده است اما همچنان حدود دو سوم جمعیت این کشور در بخش کشاورزی شاغل هستند.

با اینحال کاهش درآمدهای نفتی طی سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ منجر به بازنگری جدی این کشور در اولویت های اقتصادی شده است؛ به نحوی که دولت جدید نیجریه نگاه جدیدی به درآمد های کشاورزی دارد.

وابستگی به غذای اساسی چالش جدی دولت جدید نیجریه 

غذای اساسی مردم نیجریه را برنج و گندم تشکیل داده و هر دو محصول طی سال های گذشته به دلیل سیاست های اقتصادی دولت از دیگر کشورها تامین شده است.

بررسی ها نشان از کاهش میزان تولید گندم در نیجریه طی سال های گذشته دارد؛ به نحوی که کشاورزان نیجریایی در سال ۲۰۱۸ حدود ۶۰ هزار تن گندم تولید کردند.

این در حالی است که دولت نیجریه در سال های قبل برای واردات ۴.۲ میلیون تن گندم، ارز قابل توجهی اختصاص داده بود که این موضوع با توجه به نظرات کارشناسان و وضعیت مناسب تولید در نیجریه غیرقابل قبول است.

آمریکا، روسیه، کانادا و آلمان کشورهای صادرکننده گندم به نیجریه هستند که در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار گندم از این کشورها به نیجریه صادر شده است.

افزایش درآمدهای کشاورزی راهکار نیجریه برای کاهش وابستگی به نفت

اخیرا دولت جدید نیجریه پس از کاهش درآمدهای نفتی قصد دارد به منظور جبران کاهش درآمدهای ارزی با سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و کاهش وابستگی این کشور به واردات محصولات اساسی، سیاست های اقتصادی پیشین را اصلاح کند.

طبق اعلام وزیر کشاورزی نیجریه؛ کاهش عرضه ارز در این کشور به دلیل کاهش درآمدهای نفتی باعث کاهش توان مالی دولت برای تامین غذای مورد نیاز مردم در سال های بعدی شده است. دولت نیجریه قصد دارد تا با خودکفایی در تولید گندم، برنج، ذرت و سویا زمینه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را فراهم کند تا به روند روبه رشد اقتصادی خود ادامه دهد.

رشد اقتصادی نیجریه در طی دو سال گذشته مثبت بوده اما همچنان میزان تولید محصولاتی نظر گندم، برنج، ذرت و سویا در این کشور به اندازه نیاز مصرفی مردم نیست. طبق پیش بینی وزارت کشاورزی آمریکا میزان تقاضای این محصولات نیز در سال های آینده افزایش خواهد یافت.

گزارش های دولت نشان می دهد بسیاری از زمین های زراعی نیجریه به دلیل عدم حمایت های دولت رها شده اند که در صورت حمایت از تولید، کشاورزان این کشور توانایی لازم برای تامین بخش بزرگی از نیازهای غذایی نیجریه را دارند.

خودکفایی در تولید محصولات اساسی برنامه دولت جدید نیجریه

بر اساس اعلام وزیر کشاورزی نیجریه، دولت برای بهبود وضعیت تولید محصولات اساسی با موانعی همچون جمعیت سالخورده کشاورزان، تامین مواد اولیه، ضعف در نظام آبیاری و سیستم های ضعیف بازاررسانی روبرو است.

به همین منظور دولت نیجریه برای خودکفایی در محصولات اساسی نظیر گندم، اقدام به پرداخت یارانه مستقیم به کشاورزان، حذف مالیات تولیدکنندگان و بازاررسانی بهتر این محصولات خواهد کرد.

دولت نیجریه طی سال های گذشته حدود ۲۵۰ میلیون دلار یارانه نقدی به حساب ۲۵۰ هزار کشاورز خرده پا واریز کرده است تا آنان را به تولید محصولات کشاورزی ترغیب نماید. همچنین با راه اندازی ۱۴ کارخانه تولید کود شیمایی بخش بزرگی از نیاز کشاورزان خود را تامین کرده است.

دولت این کشور همچنین با حمایت از بخش خصوصی اقدام به راه اندازی سیلوهای ذخیره سازی محصولات زراعی در این کشور کرده است تا بتواند کیفیت نگهداری این محصولات را افزایش داده و ضایعات محصولات اساسی را کاهش دهد.

منابع:

دنیای غلات yon.ir/9ReMO

وزارت تجارت آمریکا yon.ir/JnK7k

رویترز yon.ir/DlinN

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.