۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۶۸۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

سازمان های پیشرفت به عنوان یک نهاد واسط در بین دولت و مردم، به برنامه ریزی برای توسعه کشور می پردازند؛ این نهادها ضمن تسریع حرکت توسعه کشور موجب افزایش سرمایه اجتماعی و کاهش چالش در بین مردم و دولت می شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد سازمان های پیشرفت نهادهای برنامه ریزی دولتی هستند که مستقل از احزاب سیاسی، در سطح ملی و منطقه ای، برای کشورهای مختلف برنامه های توسعه را تدوین و به رفع چالش های موجود کمک می کنند.

در این رابطه جمیز مکگان استاد ارشد مطالعات بین المللی در دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: این سازمان ها به عنوان یک نهاد واسط بین دولت و مردم قرار می گیرند و با آگاهی از مشکلات کشور و مردم و استفاده از ایده ها و نظرات کارشناسان هر حوزه، به تهیه برنامه های عملی برای توسعه کشور می پردازند.

سازمان های پیشرفت با ارائه برنامه های تدوینی خود به دولت موجب رفع مشکلات کشور می شوند. این نهادها اکثرا وابسته به دولت هستند و بودجه شان نیز از طریق دولت تأمین می شود.

رفع مشکلات کشور محور فعالیت های سازمان های پیشرفت

سازمان های پیشرفت بیشتر بر تحقیق و تجزیه و تحلیل مسائل کشور متمرکز هستند؛ اما محدوده فعالیت های این نهادها گسترده است.

دیگر فعالیت های سازمان های پیشرفت شامل انتشار یافته های خود در قالب مقاله،‌ گزارش، کتاب، حضور در رسانه ها، ایجاد شبکه های تحقیقاتی، برگزاری یا حضور در همایش ها و جلسات است. این نهادها در جلساتی با حضور مقامات ارشد سعی در اثرگذاری بیشتر و حل مشکلات کشور دارند.

اهمیت سازمان های پیشرفت در کشورها

در بعضی از کشورهای توسعه یافته این نهادها به صورت های مختلفی ظهور کرده اند. سازمان های پیشرفت گونه متحول شده اتاق های فکر و اندیشکده های دولتی هستند؛ با چندین تفاوت، که یکی از مهمترین تفاوت آن تأثیر گذاری بالای برنامه ها و سیاست ها در روند تصمیم گیری کشور است.

مکگان با تألیف چندین کتاب و مقاله در رابطه با نهادهای تأثیرگذار در توسعه کشورها بیان می کند که: با توجه به تحول در روند تصمیم گیری و سیاست گذاری در کشور ها، در حال حاضر این نهاد ها به بخش جدایی ناپذیر از بدنه دولت و کشور تبدیل شده اند.

موارد زیر برخی از اثرات مثبت سازمان های پیشرفت در کشورها هستند:

  • تسهیل برنامه ریزی در کشور و افزایش دقت در سیاست گذاری
  • تسریع حرکت کشور در مسیر توسعه و پیشرفت
  • نظام مندتر شدن رابطه مردم و دولت
  • اطمینان شهروندان از توجه به آنان در سیاست گذاری به خصوص قشر محروم کشور
  • افزایش مشارکت مردم و علی الخصوص نخبگان برای تصمیم سازی در کشور
  • کاهش تنش و بی اعتمادی بین دولت و مردم
  • اطمینان مردم از کاهش جبهه گیری های سیاسی و حزبی در تصمیم گیری برای کشور

این ها بخشی از اثرگذاری های مثبت سازمان های پیشرفت در کشورهای مختلف است که میتوان به آن ها اشاره کرد.

سازمان های پیشرفت در کشورهای مختلف موجب رشد و توسعه کشور شده است. این نهادها همچون سازمان پیشرفت نیتی آیوگ هند، سازمان پیشرفت ان دی آر سی در چین و سازمان پیشرفت نیدا در فیلیپین، با قرار گرفتن در بین دولت و مردم و تمرکز بر ارائه تحقیقات و نظرات کارشناسی خود در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و بدون نفوذ احزاب مختلف، به تدوین برنامه های توسعه ای و رفع چالش های کشور می پردازند.

برگرفته از: جیمز مکگان (۲۰۰۷)، اتاق های فکر و پیشنهادهای سیاست گذاری در آمریکا، مؤسسه تحقیقات سیاست گذاری خارجی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.