۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۳۲۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۲

کیانی راد معاون ارزی سابق بانک مرکزی گفت: اگر قرار باشد تمام مبادلاتی که با دلار رقم می خورد هم اکنون با یورو انجام شود، همان ماجرای دلار تکرار می شود و این ارز نیز ممکن است در آینده بر علیه کشورمان به ابزار تهدید تبدیل گردد.

مینو کیانی راد، معاون ارزی سابق بانک مرکزی در گفتگو با مسیر اقتصاد ممنوعیت ثبت سفارش دلاری را اقدام مناسبی ارزیابی نمود و گفت: از سال های گذشته به دلیل تحریم ها امکان استفاده از دلار وجود نداشته است و بیشتر مبادلات بر اساس سایر ارزهایی از قبیل یورو بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز با ایجاد این ممنوعیت توسط بانک مرکزی تقاضا برای یورو که در مبادلات ایران نقش پر رنگتری دارد بیشتر می شود، گفت: افزایش تقاضا برای یورو که انتظار می رود فزاینده نیز باشد، باعث فشار تقاضا برای این ارز می شود و ممکن است نوساناتی را به همراه داشته باشد و در بلندمدت آثار نامطلوب مشابه دلار را ایجاد کند.

طراحی سبد ارزی راهکار مناسب به جای جایگزین سایر ارزها با دلار

کیانی راد گفت: اقدام بانک مرکزی در زمینه کاهش وابستگی به دلار اقدام مناسبی است، اما باید توجه داشت که مطابق با سیاست های اقتصاد مقاومتی نه تنها وابستگی به دلار بلکه باید وابستگی به هر ارز دیگری کاهش یابد. به عبارتی باید از سبد ارزهای متعددی استفاده شود اما وابستگی اتفاق نیافتد تا در آینده نیز مشکلات مشابه دلار اتفاق نیافتد.

وی در ادامه گفت: اساسا تمرکز بر یک ارز، اقدام پر ریسکی است و بانک مرکزی نیز از سالیان گذشته اقدامات لازم برای کاهش وابستگی به یک ارز را انجام داده است. منتهی اگر قرار باشد تمامی اتفاقاتی که برای دلار رقم می خورد به سمت یورو حرکت کند همان ماجرای دلار تکرار می شود و این ارز نیز ممکن است در آینده بر علیه کشورمان به ابزار تهدید تبدیل شود.

انعقاد پیمان پولی و طراحی ارز مشترک با طرفین تجاری، جایگزین مناسب دلار و یورو

وی افزود: بانک مرکزی باید یک برنامه ای برای تقسیم فشار دلار بر یک سبد ارزی متنوع را طراحی و اجرا کند. یکی از این روش ها پیمان پولی دوجانبه و چند جانبه(سوآپ ارزی) است که در حال حاضر بانک مرکزی اقداماتی را در دست اجرا دارد.

کیانی راد گفت: از سال ۲۰۰۸ کشورها با هدف کاهش وابستگی به دلار که مشکلات داخلی اقتصاد آمریکا را به جهان تسری می داد، به سمت همکاری های ارزی از طریق انعقاد پیمان پولی دوجانبه و چندجانبه حرکت کرده اند.

وی افزود: همچنین جهت استفاده بیشتر از ظرفیت تسویه و مبادلات با ارزهای ملی می توان از پیمان های پولی چند جانبه استفاده کرد.

طراحی سبد ارزی با ۵ کشور

معاون سابق ارزی بانک مرکزی گفت: می توان در کنار انعقاد پیمان پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری، از ارزهای منطقه ای یا سبدی از ارزهای طرفین تجاری ایران استفاده کرد.

وی افزود: در ابتدای کار می توان با پنج کشور عمده طرف تجاری یک ارز مشترک، سبد ارزی مشترک یا ارزهای دیجیتالی با پشتوانه طراحی کرد و در قالب پول ملی طرفین یا ارز مشترک اقدام به پرداخت و تسویه مبادلات نمود. همچنین پشتوانه این ارزهای مشترک نیز می تواند طلا، نفت یا سایر دارایی ها باشد.

کیانی راد در پایان درباره علت اجرایی نشدن پیمان پولی در ایران گفت: در زمان مسئولیت بنده بر معاونت ارزی بانک مرکزی، اقدامات متعددی صورت گرفت و پیشنهاداتی به کشورهای طرف تجاری ایران داده شد، اما به دلیل شرایط تحریم و تحت فشار بودن کشورها امکان عملیاتی شدن این پیمان ها کاهش یافته بود.

  1. مگر یورو چیست ؟ سگ زرد برادر شغال
    (مرحوم آیت الله حائری شیرازی)
    راه حل مشکلات ارزی پول طلا است. این موضوع را در اندیشکده ی مطالعات تمدن اسلامی (متا) اصفهان کار میکنیم و آماده ی اجرا است.

    ۰۱
  2. دقیقا همینطور هست
    خداقوت برشما.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.