۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۰۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰ دسته: انرژی
۰

غلامرضا شرفی، ضمن بیان اینکه آبادان منطقه‌ای دارای جزایر متعدد، مشرف به دریا در همسایگی کشورهای دیگر، جلگه‌ای و حاصلخیز و محصور به دو رودخانه بزرگ قابل کشتی رانی آب شیرین است، گفت: یکی از ایرادات IPC این بود که همه میادین با خصوصیات متفاوت و پیچیدگی های خاصی که داشتند را در یک ظرف دیده بود که البته این موارد در حال تصحیح است تا به صورت یک چارچوبی کم اشکال برای قراردادهای این حوزه قرار گیرد.

غلامرضا شرفی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی و کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در گفتگو با خبرنگار مسیر اقتصاد ضمن اشاره به آمایش سرزمین به عنوان مهترین مسئله در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی، توضیحاتی در مورد چارچوب جدید قرارداد های نفتی ارائه نمود.

غلامرضا شرفی در مورد اقدامات عملی در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: یک بحثی را رهبری در مورد آمایش سرزمین، به خصوص در مورد اقتصاد، بازرگانی و تولید مطرح کردند. در شرایط کنونی بهترین کاری که باید انجام دهیم، مکان محوری است که به نظرم هم عملیاتی و هم علمی است. یعنی ببینیم چه نقاطی از چه مزیت ها و زیرساخت هایی برخوردار است و تاکنون چه سرمایه گذاری هایی در این حوزه شده است و چه تغییراتی برای بهره‌وری بیشتر می توان در آن ایجاد کرد؟

وی افزود: متاسفانه ما در حوزه سرمایه گذاری و شناسایی ظرفیت های کشور همه چیز را مد نظر قرار می دهیم به جز آن موارد زیربنایی که می تواند برای عموم مردم و آینده کشور مفید باشد. به طور مثال آب را از مناطق جلگه ای و حاصل خیز جنوب به کویر می برند؛ کویر را سبز می کنند و جنوب را خشک می کنند. یا اینکه می رویم در کویر کمرگ تاسیس می کنیم؛ وقتی دور ما بندر و دریا و گمرک است، تاسیس گمرک در مرکز کشور چه معنی می دهد؟ اجناس را از گمرکات بندری و مرزی کشور ترانزیت می کنیم به گمرکی دیگر. اسم این را چه می توان گذاشت؟

نماینده مجلس خاطرنشان کرد: یک مزیتی به طور خدادادی در یک اقلیم و منطقه ای گذاشته شده است. من این مطلب را به خاطر اینکه اهل این منطقه هستم نمی گویم. اما حوزه انتخابی من، آبادان، به دلیل اقلیم خاص خدادادی، یک مختصات بین المللی است و در هر جای دیگر دنیا هم چنین ویژگی هایی باشد، بین المللی است.

وی در مورد ویژگی های اقلیمی استان خوزستان و علی الخصوص آبادان گفت: این منطقه دارای جزایر متعدد، مشرف به دریا در همسایگی کشورهای دیگر، جلگه ای و حاصلخیز و محصور به دو رودخانه بزرگ قابل کشتی رانی آب شیرین است. این ویژگی ها بود که منجر شد انگلستان، ۱۰۰ سال پیش این منطقه را کشف کند و صنعت نفت و پالایشگاه و پتروشیمی را در آنجا تاسیس نماید. همین الان کارشناسان می گویند که آبادان، قابلیت این را دارد که ۷ مجتمع پتروشیمی جدید و پالایشگاهی دو برابر پالایشگاه آبادان در آن تاسیس گردد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد علل عدم توسعه در خوزستان گفت: نگاه صنفی و سلیقه ای به مسئله، موجب عقب ماندگی ها و عدم پیشرفت می شود. وقتی ما این ویژگی ها را بیان می کنیم، یک فردی می گوید که چرا در حوزه من این توسعه ایجاد نشود؟ خب منطقه تو این قابلیت و ویژگی ها را  ندارد. خداوند در زردکوه منطقه بختیاری، با انگشت هنرمندانه و مهندسی خودش در میان کوه های سر به فلک کشیده و غیر قابل نفوذ، شیب ملایمی درست کرده است که می توان در آنجا به فاصله هر ۵ کیلومتر، سد ساخت و از انرژی برق آبی آن استفاده کرد. این قابلیت در آنجاست و در جای دیگر نمی توان این کار را انجام داد.

غلامرضا شرفی در مورد قرارداد های جدید نفتی گفت: IPC چارچوبی است که بر اساس آن، قراردادهای نفتی بسته می شود. خام این چارچوب یا قواره قرارداد، یک سری اشکالات فنی داشت؛ این اشکالات طوری بود که کارشناسان و دلسوزان راضی نبودند که به همین شکل بماند. از جمله رهبری اشاره کردند که چند مورد تصحیح بایستی در آن انجام شود که در حال پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ایرادات IPC این بود که تمامی مناطق را در یک قرارداد منفرد دیده بود. همه میادین با خصوصیات متفاوت و پیچیدگی های خاصی که داشتند، در یک ظرف و چارچوب دیده بود. که البته این موارد در حال تصحیح است که به صورت یک چارچوبی کم اشکال برای قرارداد های این حوزه قرار بگیرد. اصلاحاتی که هم در برگیرنده منافع ملی ما و هم جاذب برای شرکت های سرمایه گذاری خارجی باشد.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گفت: دولت به جای برنامه، لایحه احکام کلی را به مجلس داده است. درست این بود که برنامه کامل می داد، منابع را تعریف می کرد و یک تعریف درستی از آینده ۵ ساله ششم اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور ارائه می نمود. متاسفانه دولت به یک سری از کلیات بسنده کرده است و این هم مورد تایید نمایندگان و اعضای کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه نیست. دلیل اینکه روند بررسی لایحه کند و با اصطکاک پیش رفته هم همین بوده است.

وی در پایان افزود: طبق نامه آقای لاریجانی به رهبر انقلاب و پاسخ ایشان قرار بر این است که دولت، برنامه را اصلاح کند و مجدد به مجلس بدهد و الا مجلس بایستی خودش این کار را انجام دهد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.