۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۶۶۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

وزارت خزانه داری آمریکا به منظور اثربخشی تحریم های مالی علیه ایران، با استفاده از اشراف اطلاعاتی ناشی از نظام دلاری و سوئیفت، بانک هایی که بر خلاف تحریم ها با ایران همکاری می کنند را جریمه نموده است. این درحالیست که بانک مرکزی ایران با وجود راهکارهایی از قبیل پیمان پولی و پیام رسان های جایگزین سوئیفت، اقدام مؤثری در این زمینه انجام نداده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بلومبرگ در گزارشی از تلاش های آمریکا برای فشار مالی علیه ایران خبر داده است و این فشارها را مؤثر عنوان کرده است.

در این گزارش گفته شده است که بانک های اروپایی جریمه های بزرگی را پرداختند و جریان های پولی ایران بسته شد و تحریم های شدید در بخش های بانکی و انرژی موجب شد تا ایران به پای میز مذاکرات بیاید.

توجه آمریکا به بانک های آسیایی برای اعمال شدن تحریم های ایران

اما مقامات اجرائی آمریکا کشف کرده اند که ایران یک کانال جدید برای انجام معاملات غیرقانونی خود پیدا کرده است و آن کانال آسیا است. بانک ها و مؤسساتی در کره جنوبی، تایوان و سایر مناطق ممکن است قبل از توافق هسته ای آگاهانه یا غیرآگاهانه به ایران جهت دور زدن تحریم ها کمک کرده باشند تا درآمدهای نفتی خود را به دلار تبدیل کند.

طبق گفته چندین مقام سابق وزارت خزانه داری آمریکا که در حوزه تحریم ها تخصص دارند، اکنون که مقامات آمریکا به خاطر نقض تحریم ها، میلیاردها دلار از بانک های اروپایی جریمه اخذ کرده اند، تمرکز آن ها بر بانک های آسیایی است.

به گفته جان زارات یکی از مقامات پیشین وزارت خزانه داری آمریکا، به منظور عملیاتی شدن تحریم های علیه ایران، توجهات و نظارت ها در این کشور، به سمت شرق آسیا متمرکز شده است. بسیاری از بانک های آسیایی به لحاظ ریسک مالی وضعیت مطلوبی ندارند و دسته بندی نشده اند.

این تغییر از بانک های اروپایی به سمت بانک های آسیایی نشان می دهد که اجرای تحریم های بین المللی و بیرون راندن بازیگران بد از سیستم مالی آمریکا چقدر دشوار است. وقتی یک درب بسته می شود به ناچار درب دیگری باز می شود.

اشراف اطلاعاتی آمریکا بر مبادلات مالی ایران با سایر کشورها

بخشی از اطلاعات افشا شده در مورد معاملات این چنینی بانک های آسیایی از اسناد دادگاه و اظهارات شهودی به دست آمده است که در پرونده های اخیر مرتبط با ایران در آلاسکا و نیویورک بیان شده‌اند و در آن ها به این موارد اشاره شده است که ایران چگونه یک میلیارد دلار از دارایی های به دست آمده از حساب‌های متعلق به اشخاص ثالث، نزد ووری بانک و بانک صنعتی کره، که جزو بزرگترین بانک های این کشور به شمار می روند را از مجاری بانکی جابه‌جا کرده است.

یک نماینده بانک صنعتی کره از اظهارنظر در این باره خودداری کرد. سخنگوی ووری بانک کره تأیید کرد که این بانک هدف تحقیقات دولت آمریکا قرار دارد و منتظر نتایج این تحقیقات است. وی از اظهار نظر بیشتر در این باره خودداری کرد.

آمریکا به طور فعال به دنبال قطع مسیرهای دسترسی ایران به دلار است

طی دو سال گذشته، اداره خدمات مالی نیویورک اقداماتی را علیه چند بانک آسیایی به‌دلیل تخلف در تبعیت از مقررات مختلف دولت آمریکا به‌اجرا گذاشته است که از جمله آن ها می‌توان به بانک کشاورزی چین، بانک نونگ هیوپ کره جنوبی و مگا اینترنشنال کامرشال بانک تایوان اشاره کرد. در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی، بانک توکیو میتسوبیشی ژاپن بیش از ۵۶۰ میلیون دلار برای مصالحه بر سر دو پرونده مربوط به روابطش با ایران به دولت آمریکا پرداخت کرد.

به‌گفته سیگال ماندلکر، معاون تروریسم و اطلاعات مالی خزانه داری آمریکا، طی سال گذشته، وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۰ فرد و شرکت آسیایی را در لیست سیاه تحریم ها قرار داده است. همه آن ها دارای روابطی با سپاه پاسداران و ادعاهای آمریکا در زمینه حمایت ایران از تروریسم، نقض حقوق بشر و دیگر فعالیت های ایران که واشنگتن آن ها را مجرمانه تلقی می‌کند، بوده‌اند.

تلاش های متعدد وزارت خزانه داری برای اعمال تحریم ها علیه ایران

این اقدامات تنها گوشه ای از فعالیت های وزارت خزانه داری آمریکا علیه ایران است و نشان می دهد که این وزارتخانه تا چه حد برای اثرگذاری تحریم ها علیه ایران تلاش می نماید. این وزاتخانه سابقا نیز برای جلب نظر بانک های اروپایی جهت همکاری با آمریکا برای مؤثر نمودن تحریم ها علیه ایران تلاش های زیادی نموده است.

از طرفی اشراف اطلاعاتی آمریکا بر فعالیت های مالی ایران نیز به وضوح مشاهده می شود؛ چراکه بدون این اطلاعات وزارت خزانه داری امکان رصد و جلوگیری از دور زدن تحریم ها توسط ایران و با همکاری سایر کشورها را نداشت.

آمریکا از نظام دلاری و سیستم های پرداختی مانند سوئیفت جهت رصد فعالیت های مالی ایران استفاده می کند. اطلاعات هرگونه مبادله دلاری انجام شده از این طریق در اختیار آمریکا قرار می گیرد و لذا عملیات شناسایی کانال های معاملاتی ایران برای آمریکا به سهولت صورت می پذیرد.

این در حالی است که برخلاف تلاش های متعدد وزارت خزانه داری آمریکا جهت اعمال فشار مالی بر ایران، بانک مرکزی ایران اقدام مؤثری جهت بی اثر کردن تحریم ها انجام نداده است. بلکه فقط از کانال های موقت سایر کشورها برای انجام مبادلات استفاده کرده است.

پیمان پولی و سیستم جایگزین سوئیفت راهکار مقابله با تحریم های آمریکا

لازم به ذکر است که راهکارهای مناسب و بلندمدتی برای بی اثر کردن تحریم ها و جلوگیری از اشراف اطلاعاتی آمریکا وجود دارد. پیمان پولی دوجانبه جهت استفاده از ارزهای ملی به جای نظام دلاری راهکاری برای بی نیازی به نظام مالی تحت اختیار آمریکاست.

همچنین استفاده از پیام رسان های مالی جایگزین سوئیفت نیز می تواند انجام مبادلات مالی ایران با طرفین تجاری اش را به طور مستقل و بدون نظارت آمریکا انجام دهد و از قرارگیری اطلاعات مالی مبادلات ایران در اختیار آمریکا جلوگیری کند.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.