۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۱۱۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ دسته: انرژی
۲

معاون سابق وزارت کشور با اشاره به آثار مثبت سهمیه بندی بنزین برای اقتصاد کشور، گفت: اکنون امکان اجرای سهمیه بندی در بستر کارت های بانکی وجود دارد.

امیر جعفرپور معاون سابق توسعه حمل و نقل در ستاد مدیریت سوخت وزارت کشور، در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به آثار مثبت سهمیه بندی بنزین برای کشور گفت: از سال ۸۵ با تهیه لایحه قانون حمل و نقل و سوخت و همچنین تبصره ۱۳ بودجه سال ۸۵ و ۸۶، تلاش هایی برای مدیریت مصرف سوخت با طرح هایی نظیر سهمیه بندی و گسترش حمل و نقل عمومی در کشور آغاز شد و پیگیری ها و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفت.

علیرغم رشد ۴ برابری ناوگان حمل و نقل، مصرف سوخت ثابت مانده است

جعفرپور با بیان اینکه اثر آن اقدامات را امروز شاهد هستیم، ادامه داد: با وجود ۴ برابر شدن ناوگان حمل و نقل، میزان مصرف سوخت، رشد چندانی نداشته است و از  مصرف روزانه ۷۵ میلیون لیتر بنزین در سال ۸۵ به مصرف روزانه ۸۱ میلیون لیتر در  سال ۹۶ رسیده ایم. این آمار نشان می دهد جلوی شیب تند افزایش مصرف بنزین گرفته شده است.

وی تاکید کرد: مسئله ی رشد غیر قابل کنترل بنزین، مسئله ای بود که با توجه به وارداتی بودن بخشی از بنزین مصرفی، می توانست کشور را در این زمینه آسیب پذیر کند. موفقیت در زمینه کنترل رشد مصرف بنزین، مرهون ایجاد زیرساخت سهمیه بندی بنزین و کارت سوخت بوده است.

معاون سابق وزیر کشور در خصوص امکان مجدد سهمیه بندی سوخت، گفت: در حال حاضر تمام زیرساخت های لازم برای سهمیه بندی موجود است و لذا برای اجرای طرح های سهمیه بندی نیاز به سرمایه گذاری جدی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: علاوه بر این در حال حاضر امکان ورود سیستم بانکی به این حوزه به منظور مدیریت بهتر و جلوگیری از بروز برخی فسادها در سهمیه بندی بنزین نیز وجود دارد و می توان سهمیه ها را در کارت بانکی افراد شارژ نمود.

جعفرپور با انتقاد از کسانی که سهمیه بندی بنزین را ناکارآمد می دانند، گفت: لازم است این افراد به حافظه خود رجوع کنند تا ببینند که سهمیه بندی بنزین به چه صورت توانست کشور را از تهدیدات جدی در زمینه مصرف سوخت نجات دهد و از میزان وابستگی کشور به واردات بنزین بکاهد.

گفتنی است مرکز پژوهش های مجلس نیز چندی قبل در گزارشی، راه حل سهمیه بندی بنزین (البته با شیوه ی نوین) را برای برون رفت از چالش بنزین پیشنهاد کرده بود.

  1. (آثار مثبت سهمیه بندی!!)اینو نگی چی بگی؟؟خدا میدونه چند هزار میلیارد منابع کشور رو واسه این طرح نابخردانه(و طرح نابخردانه تر هدفمندی یارانه ها)هدر دادید؟؟!!

    ۰۰
    • سلام آقا حمید عزیز. من فکر میکنم اساسا زدن اتهام و کلی گویی بدون ذکر دلیل خودش یه کاره نابخردانه هست.
      یا باید از سیاست بازار آزاد در این زمینه تبعیت کرد که ظرفیتش برای همه اقشار جامعه نیست یا باید با اجرای سهمیه بندی حداقل سیاست قیمت واقعی رو برای طبقات متومل و برخوردار اجرا کرد. آقا حمید عزیز هیچ جای دنیا انرژی رو با یارانه پایین نگه نمیدارند تا هرکس بیشتر مصرف کرد بیشتر یارانه بگیره و باز بیشتر مصرف کنه. یعنی اساسا این کار رو نابخردانه می دونند.
      در مورد چند هزار میلیارد هم به شما عرض میکنم دولت فقط در سال ۹۶ در حدود ۸۰ هزار میلیارد تومن (معادل یک چهارم بودجه کشور) یارانه برای بنزین و گازوئیل داده.این برای مصرف روزانه ۸۰ میلیون لیتر در روز است. شما خودت حساب کن که اگر سهمیه بندی نبود و جلوی رشد مصرف سرسام آور رو نمیگرفت این عدد چقدر میشد الان(هر لیتر بنزین ۱۰۰۰ تومنش یارانه دولت و قیمت واقعی ایش ۲۰۰۰ تومن هست) از خرد باید استفاده کرد

      ۰۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.