۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۰۱۲ ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

درپی افزایش تعرفه واردات از سوی دولت آمریکا، کشور چین اقدامات متقابل خود را آغاز نموده است؛ این اقدامات با انجام تحقیقات جهت وضع تعرفه بر واردات محصولات کشاورزی آمریکا و همچنین شکایت به سازمان تجارت جهانی آغاز شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور آمریکا به تازگی تعرفه واردات سلول های خورشیدی و ماشین لباسشویی را افزایش داده است. یکی از کشورهایی که به طور گسترده از این اقدام آمریکا متضرر می شود، کشور چین است. از این رو انتظار می رود این کشور اقدامات متقابلی را در پاسخ به آمریکا اجرایی نماید.

آغاز تحقیقات چین در زمینه محدود کردن واردات از آمریکا

در یکی از اولین اقدامات چین علیه آمریکا، این کشور اعلام کرده است که تحقیقاتی درخصوص صادرات محصولات کشاورزی از سوی آمریکا انجام داده است.

بر اساس نتایج این تحقیق، که از سوی وزارت تجارت خارجی چین منتشر شده است، حمایت های دولتی آمریکا از محصولات کشاورزی موجب کاهش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی این کشور می شود که در نهایت به تولیدکنندگان و کشاورزان چینی صدمه وارد کرده است.

محصولات کشاورزی بخش قابل توجهی از صادرات کشور آمریکا به چین را شامل می شوند و چنانچه چین محدودیت هایی را در روند واردات این محصولات ایجاد کند، مشکلات گسترده ای برای صادرکنندگان آمریکایی ایجاد خواهد شد.

در حال حاضر میزان صادرات آمریکا به چین به مراتب کمتر از میزان واردات این کشور است. با اینحال چنانچه صادرات محصولات کشاورزی محدود شود، میزان کسری تراز تجاری آمریکا با چین از میزان فعلی نیز بیشتر خواهد شد.

متضرر شدن تولیدکنندگان سورگوم چین از صادرات آمریکا

به طور خاص در گزارش وزارت تجارت خارجی چین در خصوص صادرات محصول کشاورزی «سورگوم» تحقیقات ویژه ای انجام شده است که نشان می دهد حمایت های دولتی آمریکا از تولیدکنندگان این محصول موجب متضرر شدن کشاورزان چینی شده است.

وانگ هیونگ، مسئول بررسی حمایت های خارجی در وزارت صنعت چین در این خصوص گفت: «از سال ۲۰۱۳ میلادی به دلیل حمایت های دولت آمریکا از صادرات سورگوم، قیمت این محصول در بازار دالخی چین کاهش یافته است و بر میزان واردات آن از آمریکا افزوده شده است. تداوم این روند در طول سال های اخیر به کشاورزان چینی آسیب رسانده است.»

دولت چین اعلام کرده است قصد دارد بر واردات محصولات کشاورزی که موجب متضرر شدن تولیدکنندگان داخلی می شود، محدودیت وضع نماید. از این رو انتظار می رود به زودی این کشور تعرفه واردات برخی محصولات کشاورزی از آمریکا را افزایش دهد.

نتایج تحقیقات وزارت تجارت چین طی کمتر از دو هفته از اقدام آمریکا در زمینه افزایش تعرفه واردات سلول های خورشیدی و ماشین لباسشویی، منتشر شده است. از این رو بسیاری از کارشناسان معتقدند این اقدام چین در عمل به منزله اقدام متقابل این کشور علیه آمریکا محسوب می شود.

شکایت چین از WTO درخصوص ضرورت پاسخگویی آمریکا

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان تجارت جهانی، کشور چین از افزایش تعرفه واردات سلول های خورشیدی و ماشین لباسشویی از سوی آمریکا به این سازمان شکایت کرده است.

کشور چین در قالب قواعد سازمان تجارت جهانی از مقامات آمریکایی درخواست کرده است که یک نشست دوجانبه برای ارائه توضیحات از سوی آن ها و رفع مشکلات تشکیل شود.

مقامات چینی به طور صریح اعلام کرده اند که قوانین تعرفه ای جدید آمریکا برخلاف سازمان تجارت جهانی است. در حال حاضر کشور چین یکی از بزرگترین صادرکنندگان سلول های خورشیدی به کشور آمریکاست و از این رو می تواند در قالب سازمان تجارت جهانی از آمریکا در مورد وضع محدودیت وارداتی توضیح بخواهد.

بعد از درخواست چین از سازمان تجارت جهانی مبنی بر لزوم پاسخگویی آمریکا، کشورهای دیگری همچون کره جنوبی و تایوان نیز از اقدام چین حمایت نموده اند.

منبع: راشاتودی و رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.