۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۸۷۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، مدیریت واردات کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

در روزهای اخیر آمریکا و اروپا در زمینه تجارت خارجی، مواضع سختگیرانه ای علیه یکدیگر اتخاذ کرده اند و انتظار می رود به زودی اعمال محدودیت های وارداتی متقابل، از سوی این دو قطب تجاری آغاز شود.

به گزارش مسیر اقتصاد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بارها علیه سیاست های تجاری اتحادیه اروپا موضع گیری کرده است. وی معتقد است کسری تراز تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا به دلیل سیاست های تجاری محدودکننده از سوی این اتحادیه ایجاد شده است.

ترامپ صریحا اروپا را تهدید کرد

در روزهای اخیر نیز ترامپ بار دیگر در یک مصاحبه تلویزیونی این انتقادات را تکرار کرده است. وی در این مصاحبه گفته است: «در حال حاضر محصولات آمریکایی به سختی به اروپا راه پیدا می کنند اما محصولات کشورهای اروپایی بدون پرداخت مالیاتی و یا با پرداخت مالیاتی ناچیز به راحتی به بازار آمریکا می آیند. این بسیار غیرمنصفانه است.»

وی همچنین گفته است: «اتحادیه اروپا قوانین غیرمنصفانه ای را بر صادرکنندگان آمریکایی وضع کرده است. ادامه روند این تجارت غیر منصفانه عواقب بدی برای این اتحادیه به همراه خواهد داشت.»

ترامپ در این مصاحبه صریحا اتحادیه اروپا را تهدید کرده است که اگر سیاست های تجاری خود با آمریکا را تغییر ندهند، آمریکا در آینده نزدیک محدودیت هایی را بر صادرکنندگان اروپایی وضع خواهد کرد.

اتحادیه اروپا قوانین سختگیرانه برای واردات وضع کرده است

رئیس جمهور آمریکا در این مصاحبه از تجربه شخصی خود در تجارت با اتحادیه اروپا نیز سخن گفته است و مسئولان اروپایی را به وضع قوانین سختگیرانه برای صادرکنندگان متهم نموده است.

در حال حاضر دولت آمریکا در حال بررسی چند پرونده حمایت گرایی از طریق افزایش تعرفه واردات است و انتظار می رود در آینده نزدیک میزان تعرفه واردات این محصولات افزایش یابد. آلومینیوم و فولاد دو مورد از این پرونده ها هستند.

اتحادیه اروپا اقدامات آمریکا را پاسخ می دهد

اتحادیه اروپا نیز در پاسخ ترامپ به روشنی اعلام کرده است که اگر آمریکا بخواهد واردات محصولات از اروپا را محدود نماید، این اتحادیه نیز اقدامات تلافی جویانه انجام خواهد داد. بعد از مصاحبه ترامپ، سخنگوی اتحادیه اروپا در مصاحبه ای از آمادگی این اتحادیه در اقدام متقابل علیه آمریکا سخن گفته است.

سخنگوی اتحادیه اروپا گفته است: «ما معتقدیم روابط تجاری باید بر اساس منافع متقابل پایه ریزی شود. در روابط تجاری نباید یک کشور برنده و کشور دیگر بازنده باشد. از طرف دیگر تجارت باید بر اساس قواعد مشخص شکل بگیرد و هر دو طرف به اجرای قوانین پایبند باشند. در چنین شرایطی اگر آمریکا بخواهد واردات کالا از اروپا را محدود نماید، ما نیز اقدامات متقابلی را در دستور کار قرار می دهیم.»

پیش از این نیز مقامات اتحادیه اروپا در زمینه وضع محدودیت های وارداتی از سوی آمریکا، به طور مثال در زمینه واردات فولاد از اروپا، به این کشور هشدار داده بودند.

جنگ تجاری بین آمریکا و اروپا آغاز می شود

سخنان رئیس جمهور آمریکا و سخنگوی اتحادیه اروپا نشان می دهد که این دو قطب تجارت جهانی در حال آماده شدن برای یک جنگ تجاری و اعمال محدویت بر واردات محصولات از یکدیگر هستند.

آمریکا و اتحادیه اروپا از منظر سیاسی متحد یکدیگر محسوب میشوند و روابط بسیار نزدیکی دارند، اما به نظر می رسد در زمینه مسائل تجاری نتوانسته اند با یکدیگر به تفاهم برسند و قصد دارند از طریق اعمال گسترده محدودیت های وارداتی، از تولیدکنندگان داخلی خود در برابر واردات حمایت نمایند.

منبع: گاردین



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.