۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۸۵۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

اجرای صحیح قانون تمرکز توسط وزارت کشاورزی و برنامه ریزی بر اساس آن باعث شده است که میوه شب عید سال آینده، از طریق باغداران داخلی تامین شود؛ به منظور اجرای کامل این قانون و افزایش اثرات مثبت آن، ضروری است سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به وزارت کشاورزی منتقل شود.

به گزارش مسیر اقتصاد روز گذشته معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران، خبر از تامین مایحتاج مصرفی مردم در شب عید توسط محصولات باغی و کشاورزی تولید داخل داد.

این درحالیست که هرساله در ماه های پرتقاضای سال، به منظور کنترل و تنظیم بازار داخلی فرصت عرضه محصولات باغی زراعی از تولید کنندگان داخلی گرفته می شد؛ اما در سال جاری اینگونه نبوده و قرار است میوه و مرکبات شب عید از طریق تولیدات داخلی تامین شود.

به عنوان مثال در سال گذشته علیرغم متناسب بودن میزان تولید میوه و مرکبات در ایام منتهی به عید نوروز، ستاد تنظیم بازار کشور در تصمیمی اقدام به کاهش تعرفه واردات این محصولات کرد.

۲۱ دی ماه سال گذشته معاون وقت وزیر جهاد کشاورزی طی گفتگویی اعلام کرده بود: درحالی ‌که سال ۹۵ با افزایش تولید، ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در کشور وجود دارد اما عده‌ای با کوبیدن بر طبل واردات در شب عید، اجازه تامین معیشت باغداران داخلی را نمی دهند.[۱]

موضوعی که در سال گذشته باعث ضرر و زیان زیاد باغداران داخلی بود، در سال جاری منجر به تصمیم گیری بهتر وزارت جهاد کشاورزی در حیطه اختیارات قانونی خود شد.

وزارت جهاد کشاورزی مسئول قانونی تنظیم بازار محصولات غذایی

وزارت جهاد کشاورزی طبق قانون تمرکز وظایف بازرگانی در این وزارتخانه، از سال ۹۲ مسئول تنطیم بازار محصولات غذایی و کشاورزی در کشور است.

این دستگاه در عمل به وظایف قانونی خود می تواند به منظور تامین نیاز بازار داخلی از طریق تولید داخلی و یا واردات اقدام به سیاستگذاری نماید.

به همین منظور سال گذشته عده ای با فشار به ستاد تنظیم بازار در مقابل سیاست حمایت از تولید داخلی وزارت جهاد کشاورزی ایستاده و مجوز واردات مرکبات در ایام مهم سال را صادر کردند.

خوشبختانه در سال جاری طبق پیش بینی های صورت گرفته توسط وزارت جهاد کشاورزی به منظور تامین نیاز بازار داخلی، این وزارتخانه تنها از تولیدات داخلی برای تامین نیاز بازار استفاده خواهد کرد.

تامین نیاز بازار مصرف داخلی شب عید از طریق تولیدات داخلی

در این راستا معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: با تولید ۵ میلیون تن مرکبات در سال جاری، میوه شب عید به میزان کافی تامین و ذخیره سازی شده است.

محمدعلی طهماسبی ۱۶ بهمن ماه در نشست خبری به مناسبت دهه فجر افزود: امسال دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن پرتقال، بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن سیب و ۳۰۰ هزار تن کیوی در کشور تولید شده و ذخیره انبار پرتقال تا خرداد ماه سال آینده نیاز بازار را تامین خواهد کرد.

وی با کیفی خواند مرکبات تولید امسال، اظهار داشت: تولید پرتقال در حدی است که ۵۰ میلیارد تومان یارانه صادراتی برای آن اختصاص داده شده است.[۲]

تکمیل قانون تمرکز به منظور بهبود نظارت بر حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

به منظور مدیریت هر چه بهتر بازار، ضروری است موانع اجرای صحیح قانون تمرکز برای این وزارتخانه برطرف شده و هرچه سریعتر درجهت بهبود و نظارت صحیح وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز به این وزارتخانه منتقل شود.

سازمانی که بعد از اجرای قانون تمرکز همچنان در وزارت صنعت، معدن و تجارت باقی مانده است، در حالی که وظایف و اختیارات متعددی در حیطه بررسی و کنترل قیمت محصولات غذایی و کشاورزی در بازار داخلی دارد.

مجلس نیازمند طرح کارشناسی جهت تکمیل قانون تمرکز

به همین منظور حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی ۱۹ مهرماه سال جاری به مسیر اقتصاد اعلام کرد: متاسفانه همچنان چند سازمان بین دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی تداخل وظایف دارند که باید هرچه سریعتر طبق قانون تمرکز به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شوند.

وی افزود: در این راستا با مطالعه کارشناسانه باید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و دفتر صنایع غذایی و غیر فلزی از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود.

به گفته حسینعلی حاجی دلیگانی این موضوع نیازمند آماده سازی طرحی توسط نمایندگان مجلس است تا هرچه سریعتر این سازمان ها به وزارت کشاورزی منتقل شوند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری تسنیم کد خبر ۱۳۳۲۰۲۷

[۲] وزارت جهاد کشاورزی کد خبر ۸۴۵۲۱



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.